Jag har nåpra gånger fått uppleva att överhettningsskyddet slår av hela pannan. Detta inträffar om det blir något fel på pelletsbrännaren (tex sluta på pellets...), så att elpatronerna kopplas in och skall värma pannan. Min teori är att termostaten som styr detta sitter under elpatronerna, den temepratur som visas på displayen är nämligen väldigt låg, i förhållande till det ljud man hör kring elpatronen (typ "kok"-ljud) innan överhettningsskyddet slår in, samt värmen på rören som kommer ur toppen av pannan.

Var borta två veckor i somras, och när jag kom tillbaka var pannan stendöd. Tryckte in överhettningsskyddet, och insåg efter omstart att brännaren inte funkade (dåligt rengjord). Men det är ju då man vill att elpatronen skall hålla varmt. Man vill INTE att elaptronen skall stänga av pannan.

Någon som fått detta på sin panna? Det gäller en Biomatic 20+ som installerades i höstas, tydligen ny modell av panna.
 
Enda gången min Biomatic har slagit ifrån på överhettningsskyddet är när jag ställde upp stopptemperaturen för högt. T.ex. att den skulle sluta elda vid 90 grader eller vad det nu var och efterbränningen gjorde att den steg några grader till. Inget sånt som kan ha hänt?
 
Jo, kanske. Den står iofs på 80 grader, och har alltid gjort. Borde vara säkert?
 
Ja det borde ju vara säkert, vet inte när överhettningsskyddet går in riktigt, 95 grader kanske?
Du kan ju PMa medlemmen 2an så han hittar hit, han kan mycket om Biomatic.
 
Hej,

Väcker liv i den här tråden eftersom jag har liknande problem med samma panna. Min panna verkar skena ibland på eldrift. Jag testade en del förra vintern utan att lyckas komma fram till vad som orsakade det. Ariterm var här och bytt kretskort eftersom de trodde det kunde vara fel på det, men det hjälpte inte.

Jag har bilder som dokumenterar att panntemp ökar till 97 grader under eldrift, när den är inställd på 75 grader. Då har temperaturen dessutom sjunkit till 67 grader innan den ökar till 97.

Någon av er som kom fram till något i frågan? Jag börjar misstänka konstruktionsfel. Annars borde väl Ariterm ha bättre svar på vad som orsakar det? Lite jobbigt att inte kunna känna sig helt säker på pannan ifall man vill resa bort under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.