Hej.

Måste höra vad ni tror/tycker här, men tycker min lamda 35kw verkar lite klen.

Hade innan en albin från -90 där märkeseffekten för ved var 36-45kw.
När den hade kommit igång kunde den växla 25-30grader ibland på laddomat21.

Nu med lamdan 35kw ligger växlingen på 8-10grader ? tycker det verkar lite.

Ifs lämnar den mer värme på lika mkt ved när den brinner mkt längre, men ändå.

Har eldat den nu i ca 260tim, Och kan fortfarande släppa ut lite luft ur systemet uppe på tankarna ? minns inte att det var så med gamla pannan iaf.

Kör med öppet system för övrigt 1500l.

mvh//Gabbe
 
Välkommen till forum !
Misstänker termometer fel alternativt rördragning styrning av laddomat (kanske den stod stilla emellanåt)
 
Jag har själv en Effecta 35kW och när jag mätt på den vid olika tillfällen ligger medeleffekten 32-40kW under normaleldningsfasen.
 
analog. Menar gamla pannan kunde skicka ut 95 och fick i retur 65-70.

pr95. Tackar! rördragningen är lik, men bytte pumpen i laddomaten dock.

Kollade dokumentet ovan, angav 2750l/h (2ans fart på pumpen) 10grader skillnad,
hamnade då på 32kw, med blandved. kanske är i sin ordning då ?.
 
ni som har effecta lambda 35, om man fyllar pannan till max hur länge brinner den då? om ni har bra ved dvs bok/björk. räcker 1 iläggning till att värma 1500 liter acctank? eller man måste elda en massa hela dagen?
 
Min brinner i ca 3,5-4 timmar och värmer ca 4/5 av 2250 liter från 20 till 80 grader. Det är när jag inte tar ut någon värme.
 
hej, jag har en Effecta Lambda 35 den brinner ca 3,5 till 4 timmar på torr björkved. Jag har 3 kubik tankvolym och det krävs 2 fulla ilägg från 20 till 80 grader om jag eldar i samband med förbrukning ut till radiatorerna. om jag eldar för varmvatten på sommaren så går det åt 1,5 ilägg för att fylla tankarna.
Jag laddar med laddomat 21. Jag har eldat min panna i ca 200 timmar men upplever fortfarande luft i mina avluftare. Vad det beror på har jag inte en aning om, kan bara konstatera att det är lite tråkigt. Då jag inte kan hitta några fel på rördragning eller dylikt så beror det troligtvis på laddomaten.
 
¨Luft beror alltid på rördragningen ;)
 
Jag laddar med laddomat 21. Jag har eldat min panna i ca 200 timmar men upplever fortfarande luft i mina avluftare. Vad det beror på har jag inte en aning om, kan bara konstatera att det är lite tråkigt. Då jag inte kan hitta några fel på rördragning eller dylikt så beror det troligtvis på laddomaten.
Ja som det blev diskuterat i en tråd för ett tag sedan så undrar man om inte luft lyckas sugas in i vissa system på något sätt? Vet andra som har liknande huvudbry som dig. De har eldat i flera år och letat orsaker febrilt men blir aldrig helt kvitt luften i systemet. För har man inget vattenläckage eller onormal avdunstning från ett öppet expansionkärl, och ändå har luft kvar efter flera år, så måste ju luften lyckas komma in på något sätt? Det värsta är väl att syret som finns i luften är boven som ger upphov till rostangrepp förr eller senare.
 
Jag har ingen luft i tanktoppen om jag provar att lufta där. Luften finns alltid i en avluftare som sitter mellan pannan och tankarna. Om den inte suger tjuvluft någon stans så borde det väll ta slut någon gång. Jag ska ta lite kort på min rördragning så får ni ha synpunkter på om det är rätt eller fel draget.
Mvh Gravis
 
Här kommer några bilder på min rördragning, har ni förslag på vad som bör göras annorlunda för att jag ska bli av med luften så uppskattar jag förslag.



IMG_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bynor3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gravis
 
gravis skrev:
Jag har ingen luft i tanktoppen om jag provar att lufta där. Luften finns alltid i en avluftare som sitter mellan pannan och tankarna. Om den inte suger tjuvluft någon stans så borde det väll ta slut någon gång. Jag ska ta lite kort på min rördragning så får ni ha synpunkter på om det är rätt eller fel draget.
Mvh Gravis
Hur låter det runt laddomaten när pannan är i full drift? porlar och bubblar det? De jag pratat med som haft luftproblem i laddkretsen har noterat just det fenomemet. Suger laddomatpumpen in tjuvluft på något sätt eller är det luft/syre/kvävgas som frigörs när kallt vatten från acktanken blandas i laddomaten med varmt från pannan? Syre kan ju lösa sig och finnas i kallt vatten men övergår i gasfas i varmt vatten. Tål att fundera på för problemet med luft i systemen finns ju! Och det blir ju än mer märkbart om man har manuella avluftare och "felaktig" rördragning.. ;)d^_^b I mitt system är rören dragna så all eventuell luft åker ut omedelbart av sig själv men just därför vet jag ju heller inte om luft finns i mitt system eller inte.. Jag kan bara vänta tills systemet rostar hål eller inte..:(
 
Snygga bilder! Skön fotölj du har vid pannan..d^_^b Och jag som trodde en sprillans lambdapanna skötte sig själv..;):p
 
Det första man ser är ju att det röret som luftaren sitter på skulle sänkas så att luften tar sig till tankarna. Är detta installerat av en röris? Förövrigt så ser det ut att vara ett trevligt pannrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.