Hoppas att någon känner till fenomenet.

Februari 07 installerade jag en ny ved panna med ackar,

Nibes vedex 3300 .

Har upptäckt att när det är mörkt ute och jag har tänt(fläkten går på max) så kommer det ut glödande
kolbitar som landar på taket,inte så kul.
Har samtliga raster monterade,detta händer bara när fläkten går på andra farten(den höga) annars så är det inget problem..
Har någon samma problem ??


Vedeldare
 
Är det verkligen kol? Inte bara tidningspapper?
 
Om jag tittar under skorstenen på taket så liger där en massa bitar på 1-1,5 centimeter svarta träbitar,
Är det kväll o mörkt när jag tänder så kommer dom ur skorstenen och glöder hela vägen ner på taket,vackert men inte så roligt.
 
Har du en draglucka som reglerar undertrycket i skorstenen? Om inte så har du sannolikt för stort undertryck i skorstenen när den blivit varm. Har du möjlighet att observera om du får glöd ur skorstenen i alla driftfaser (kall skorsten, ljummen skorsten, varm skorsten) eller bara när den är varm? För vilket undertryck är din panna dimensionerad?
 
slipperman skrev:
Har du en draglucka som reglerar undertrycket i skorstenen? Om inte så har du sannolikt för stort undertryck i skorstenen när den blivit varm. Har du möjlighet att observera om du får glöd ur skorstenen i alla driftfaser (kall skorsten, ljummen skorsten, varm skorsten) eller bara när den är varm? För vilket undertryck är din panna dimensionerad?
Det finns inget att justera i drag väg,bara ett litet spjäll för löv,bland eller gran ved.

Bara när jag tänder och när jag öppnar luckan för ett nytt ilägg.
 
Prata med www.transtemper.se dom kan hjälpa dig med en dragbegränsare.

Dom har gnist släckare oxå men jag tror att det löser sig med en dragbegränsare
 
Snacka om drag!

Tigerholm har en bra sida om dragluckor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.