Ska installera vedpanna mm snart och sitter och funderar på vilken skorsten som jag bör ha.
Pannan blir ca 50kw med sugfläkt.
Anlutningen verkar vara 150mm på dom flesta pannorna jag tittat på.
Skorstenen blir ungefär 5.60 meter (ca 4.6 meter från anslutningen på pannan till toppen på skorstenen) alltså en ganska låg skorsten.
Det blir någon typ av blockskorsten, isokern eller liknande.
Har blivit rekomenderad 150mm diameter, tror ni det finns någon risk att den blir för liten eller ska man gå upp till 200mm för säkerhets skull?
 
du behöver minst 180mm pipa för den korta skorstenen.
(enl. beräkningsprogrammet jag har)
 
giantvalley skrev:
du behöver minst 180mm pipa för den korta skorstenen.
(enl. beräkningsprogrammet jag har)
Tar programmet någon hänsyn om pannan i fråga har fläkt eller självdrag? Vilket material skorstenen är gjord av? En för grov pipa går ju i nödfall alltid strypa ner, värre om pipan blir för liten.. Jag har själv en 10 m hög Isokern som med sin isolerande "pimpsten" har ett otroligt drag. Inga problem att elda under högsommaren! Min gamla skorsten som var av lertegel men arean av en helsten hade betydligt sämre drag och hade mycket svårt att funka när den var kall. Jag har själv sett anläggningar där man kör en Solo innova 50 (sugfläkt) mot en 5 m hög 150mm Isokern utan det minsta problem att skorstenen inte kan svälja det som kommer från pannan..
 
Åskar skrev:
Jag har själv en 10 m hög Isokern som med sin isolerande "pimpsten" har ett otroligt drag.
Jo jag har läst tidigare inlägg b.la om din skorsten, och det känns ju som att det borde funka, men det är som vanligt det där lilla tvivlet att det inte ska bli bra, kanske bäst att gå upp till 180 som g skriver, nåja jag har några veckor till innan jag måste bestämma mig, kanske kommer något ytterligare förtydligande inlägg.
 
Med en 10m skorsten behovs inte mer än 110mm för att få fulgott drag tydligen,
så att den är så pass kort spelar ganska stor roll.

Tänk även på att fuktigheten i bränslet spelar roll.

Jag tror säkert att 150mm fungerar klockrent i 9 falll av 10, men det är väl aldrig fel med lite marginaler.

När man ändå bygger nytt så bygger man väl för att den skall klara allt?
 
Ja om han tar en 180 mm så är han helt säker att klara det mesta på marknaden. Går ju som sagt att strypa ner en 180 mm till 150 eller 160 mm om man vill. Så gjorde jag för att slippa dra in onödigt mycket kalluft in till pannrummet under vintern. För dragbegränsaren stod mest vidöppen! Jag frågade också en instruktör på Isokern om detta, om att strypa i toppen ( en stump syrafast 150 mm). Inga problem om skorstenen var uppsatt på ett riktigt sätt. Den tryckökning som uppstår är försummbar!
 
Redigerat:
Inte ska väl skorstenens egenskaper vara avgörande om TS tänker sig en panna med RGF.
 
GK100 skrev:
Inte ska väl skorstenens egenskaper vara avgörande om TS tänker sig en panna med RGF.
Nä, men skorstenspipans diameter är av mindre betydelse om pannan har en sugande fläkt! Vet inte vilken "50 kw:are" trådskaparen har tänkt sig men om den har en normal sugfläkt så är nog sannolikheten stor att han klarar sig med en Isokern 150 mm. Med en 180 mm pipa så är det "110 %" säkert och han kan även sätta in en fläktlös självdragspanna om han någon gång i framtiden skulle vilja det.. d^_^b. Nackdelen med en för stor Isokern-skorsten (lång och grov diameter) är som jag sagt tidigare att hantera tilluften in till pannrummet under kallvintern, om man vill eller behöver ha en dragbegränsare på skorstenen.

Sedan om jag minns rätt så är väl också skorstenen billigare och yttermåtten på mantelstenarna mindre på en 150 mm? 160, 180 och 200 har väl den större storleken? Har storleken, vikten eller den lilla priskillnaden ingen bedydelse så är nog en Isokern 180 ett bra val för trådskaparen.
 
Redigerat:
Det är alltid bäst att konsultera med pannleverantör. De borde ha koll på skorstens area samt höjd på pannor de säljer
 
GK100, håller med om att en panna med fläkt klarar sig utan större krav på drag, men hur är det med strömningsmotstånd med alltför liten diameter, längden avgör draget och diametern vilken hastighet rökgaserna får, ökad hastighet gynnar väl draget i viss mån?
 
Tack för infon!
Har kollat lite med olika pannleverantörer och det skiljer lite, Baxi solo inova 50kw vill ha 150, Fröling S3 45kw vill ha 180 och Atmos GSX 50 vill ha 180-200.
 
Vet inte hur det funkar när du ska ha 5,5m skorsten men jag blev av Atmos rekommenderad 180mm pipa på 8,5m skorsten till min 40kw panna. Det blev för bra drag. Pannan blårökte och jag hittade kolbitar uppe på skorstenen. Öppnade man sotluckan medan man eldade fick man nästan hålla i sig! Nu har jag gjort en strypning till 130mm och det verkar fungera bra.
 
Hur lång är strypningen?
Har lite svårt att tänka mig att en strypning längst upp på bara ett par dm skulle göra någon skillnad.
 
Har samma funderingar ang skorstensdiametern, en här på forumet hade "bara" 130mm rör till en 50kW panna, tror inte den var speciellt lång heller, räknar man om detta mot en 30kW panna som i mitt fall skulle jag klara mig med ett 110´s rör.

Panntillverkarna lämnar bara uppgift på rekommenderad diameter, vi som har andra förutsättningar får prova oss fram :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.