Blev lite besviken när jag såg bilderna och fick veta att de var lånade från ett specialbygge. Jag förväntade mig bilder på egna påhitt i det egna hemmet, inte hotelliknande byggnationer där allt får kosta vad det vill bara det blir bäst.
Mer eget tack! :)
 
  • Gilla
Erick och 1 till
  • Laddar…
Mitt syfte med tråden är att inspirera och själv bli inspirerad av olika belysningslösningar.

I de "lånade" bilderna har jag varit inblandad i projekten och kan intyga att alla lösningar går att göra i normala hem utan att man blir ruinerad.

Många lösningar bygger exempelvis på LED-stripes som går att köpa för ett par hundra hos claesohlson eller kjell och company.

Det bilderna visar är hur man kan placera dessa för att få ett resultat utöver det vanliga.

Bilderna är från hemmiljöer, alla kan inte bo i BoKlok hus och fiskarheden villor! :)

Men som sagt, allt jag visat går att göra till en rimlig peng och prislapp. Bilderna jag valt är valda för att visa vad man kan göra med hjälp av ljus.

Jag hoppas själv på bilder från vanliga hem! :)
 
  • Gilla
verobar och 3 till
  • Laddar…
Dessa bilder kommer från en renoverad normalvilla, ljussättningen består till största del av lågvoltshalogen.

I badrummet är halogenen kompletterad med färgväxlande LED som kan ge en intressant effekt.

ImageUploadedByByggahus.se1357670674.789100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1357670688.139065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1357670699.023696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Här håller jag med Jonas, för min personliga del blir jag mer inspirerad av "tokiga" projekt med obegränsad budget - än om folk fottar sina kökslampor från IKEA eller utomhusbelysning från Jula, den där belysningen vi alla har redan.
Jag finner nöje i att se vad man kan göra med ljuset om man har en stor budget.

Sedan är det upp till oss hemma-pulande-klurande-fixande genier att hitta på liknande lösningar till en rimmlig penning. Som jonas skrev i ett inlägg så behöver det inte vara dyrt bara för att det ser avancerat och dyrt ut.

Jag ser gärna mer bilder på olika projekt! Även om det är super staylade hus som jag aldrig kommer att ha råd med.

Här är två bilder som jag tydligt visar en tydlig skillnad på hur ljuset kan transformera ett rum.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kaneone
  • Laddar…
Jag ser gärna bilder på kreativa IKEA eller jula lösningar. 😊
 
Lite inspiration från mitt eget hus. Jobbar själv som arkitekt men fick hjälp av en duktig belysningskonsult från Ljusihus. Spotlights är placerade högt upp på väggen och lyser ner på trädäcket. Ett fast solskydd ger sedan en häftig skuggverkan. Ut mot skogen är det placerat en 150 watts metalhalogenlampa.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket fint! Har du valt varmvita ljuskällor eller är det kameran som ändrar färgen?
 
Tack för superbra inspiration! Vill börja genast o belysa mera!
 
Spotlightsen som belyser uteplatsen är Delta Light Dox tror jag armaturen heter och det är 50 watt halogen vilket ger ett varmt ljus.
 
Lite vågad utomhusbelysning, en vitputsad fasad får ett helt annat intryck när mörkret sänker sig.
Belyses med blå-led samt halogen.
Bild00001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild00002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två badrum med infälld halogenbelysning.

Bild00004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild00003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är verkligen otroligt vad mycket belysning kan göra. Hoppas på fler inspirationsbilder!
 
Jag gillar arkitekten Peter Zumthors spa i Schweiz, Therme Vals, som mixar naturligt och artificiellt ljus på ett spännande sätt.

Det är ju denna känsla man vill åt i sitt eget relax/spa ;).

Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/


thermevals_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Therme_1(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.