Någon som vet hur man bäst, och enligt försäkringsbolagens krav, löser tätskiktet i taket i badrummet om man vill ha träpaneltak?
Till saken hör att det är snedtak med en takbjälke som går igenom mitt i taket.

(Väggarna kommer delvis att vara kaklade och delvis målade.
Vi vet ännu inte vilka skivor eller vilket sorts tätskikt vi ska använda till dem heller.)
 
Det finns mig veterligen inga särskilda krav på tätheten i taket. Det är nog bara att panela på, men det kan vara vettigt med en diffusionsspärr (plast) ovanför denna.
 
Tackar jon_h :)
 
Hemmakatten
Men men det är väl så att finns det redan en diffusionsspärr i taket så skall man väl inte lägga en till. Har för mig att pinebar både har "gammalt" hus och nybyggd tillbyggnad. Det kan kanske vara olika i de två delarna av huset.
 
Nej, visst. Om det redan finns plast i taket ska man inte dit med någon mer.
 
Om man nu bygger taket med pärlspont och sätter plast ovanför denna på takreglarna hur långt ska man då dra ut plasten? Måste den täta mot väggskivorna då? Man kan ju inte gärna vika ner plasten bakom väggskivorna för då leder man väl ner all ev kondens bakom tätskiktet och då blir det väl ännu värre än om man inte har plast alls.
 
Du kan ju använda en panelskiva av fräst mdf.
Den blir ju tät om du målar den med vårrumsfärg.
 
mb29661 skrev:
Du kan ju använda en panelskiva av fräst mdf.
Den blir ju tät om du målar den med vårrumsfärg.
Jo det skulle man ju kunna göra men det är ju dyrare än att använda panel :)
 
Nu har jag funderat lite igen, det kanske bara är dumt att sätta dit plast i taket. Ska sänka taket 40cm så det blir ju ett "ventilerat" utrymme ovanför så det borde ju inte vara nåt problem egentligen
 
Ingen som vet?
 
Jag letar med efter svar på detta! Har funderat på att sätta ströläkt, så man slipper sänka taket så mycket mer än kanske 2 cm eller nått
 
Hej!

Vi står inför ett takbyte i vårt badrum. Sitter en gummiduk där idag som tydligen var vanligt i tak "förr i tiden" (typ 70 tal). Jag har väl fortfarande inte riktigt bestämt hur vi ska göra men det mest utförliga svaret jag fått är från boverket som svarade så här:
"Hej
Tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet ska ha ett vattenavvisande ytskikt.
Material inklusive ytskikt ska tåla den fuktighet som de utsätts för och det finns ett hygienkrav på att ytorna ska vara lätta att hålla rena, d.v.s man bör välja produkter som är avsedda för våtrum.
Det finns inget krav på vattentätt skikt i taket. Man räknar inte med att det utsätts för vattenspolning.
Det är viktigt att hindra vattenånga att tränga ut från badrummet genom väggar och tak. I nyare hus sitter sitter det normalt en plastfolie i yttervägg och bjälklaget mot vinden eller yttertaket som ska täta mot vattenånga och luftläckage. Du bör kontrollera att inte gummiduken också har den funktionen för i såfall kan det behövas en ångspärr och tätning av glipor.
Boverkets regelsamling BBR 2006 som kan köpas eller laddas ner från vår hemsida www.boverket.se anger samhällets minimikrav.
Ytterligare information om badrum finns på Byggkeramikrådets hemsida www.bkr.se och hos Golvbranschens våtrumskontroll www.gvk.se.
En del försäkringsbolag ställer också krav på hur badrummet ska utformas.

Med Vänliga Hälsningar

Olle Åberg"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.