Hej! Jag tänkte flytspackla ett fall på mitt badrum. Vilka metoder tror ni blir lättast för mig som nybörjare kom gärna med förslag. Jag har endast flytspacklat golv så att det blir plant.
 
T
Hur många brunnar har du? Ska du ha duschhörna eller badkar?
 
tank77 skrev:
Hur många brunnar har du? Ska du ha duschhörna eller badkar?

Snapchat-7659075520049306672.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser mitt badrum ut just nu och jag tänkte ha duschväggar 😊
 
T
Okej, enklast för en nybörjare är att stänga av duschhörnan med skumgummilister och sedan flyta utanför och sedan ta hörnan till sist.

Köp även nivåpinnar som du flyter efter. Säg till exempel om du ska ha en 90x90 hörna, rita ut linjer i hörnet som markerar hörnan och sätt en pinne i vardera hörna, alltså 4 nivåpinnar i hörnan. Ta ett 60 cm vattenpass och lägg kanten på brunnen och snett rakt ut i ytterhörnet på hörnan och håll passet i våg och mät med en tumstock hur högt det är upp till passets kant och lägg på 8-10mm så får du ett bra fall. Nu utgår du från denna pinner och väger in dom resterande tre i hörnan. När detta är gjort jobbar du dig utåt i badrummet med fler pinnar, använd då ett 120 cm pass istället och ha 80-100 cm mellan nivåpinnarna. När du är klar med utsättandet av nivåpinnarna så stäng av duschhörna med en självhäftande avstängningslist, sätt denna som en fyrkant innanför pinnarna i hörnan så att det blir en kanal på 2-3 cm längs väggen så att man kan hälla in flytspackel där och jobba dig sedan utåt i badrummet och följ nivåpinnarna, viktigt är att blanda flytspacklet lite trögare så att det inte flyter ut för mycket. När flytspacklet sedan har torkat går du in och drar bort avstängningslisten och blandar till en säck flytspackel (trög) och bygger upp fallet eller så kör du med handspackel.

Är man lite mer van så flyter man allt i ett svep utan avstängningslisten. Ett bra hjälpmedel är en korslaser också med den vågrätta linjen inställd så ser man till så att man inte får några svackor längs väggen, dessutom se du om där blir fall på spacklet.

Vete fan om fattade något av texten, lite svårt att förklara skriftligt. Detta är som sagt en metod bland många, finns dom som gillar att hälla flytspacklet längs väggarna så att det rinner sakta ner mot brunnen eller att stå och skopa upp flytspacklet från brunnen m.m.
 
  • Gilla
Freq och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Okej, enklast för en nybörjare är att stänga av duschhörnan med skumgummilister och sedan flyta utanför och sedan ta hörnan till sist.

Köp även nivåpinnar som du flyter efter. Säg till exempel om du ska ha en 90x90 hörna, rita ut linjer i hörnet som markerar hörnan och sätt en pinne i vardera hörna, alltså 4 nivåpinnar i hörnan. Ta ett 60 cm vattenpass och lägg kanten på brunnen och snett rakt ut i ytterhörnet på hörnan och håll passet i våg och mät med en tumstock hur högt det är upp till passets kant och lägg på 8-10mm så får du ett bra fall. Nu utgår du från denna pinner och väger in dom resterande tre i hörnan. När detta är gjort jobbar du dig utåt i badrummet med fler pinnar, använd då ett 120 cm pass istället och ha 80-100 cm mellan nivåpinnarna. När du är klar med utsättandet av nivåpinnarna så stäng av duschhörna med en självhäftande avstängningslist, sätt denna som en fyrkant innanför pinnarna i hörnan så att det blir en kanal på 2-3 cm längs väggen så att man kan hälla in flytspackel där och jobba dig sedan utåt i badrummet och följ nivåpinnarna, viktigt är att blanda flytspacklet lite trögare så att det inte flyter ut för mycket. När flytspacklet sedan har torkat går du in och drar bort avstängningslisten och blandar till en säck flytspackel (trög) och bygger upp fallet eller så kör du med handspackel.

Är man lite mer van så flyter man allt i ett svep utan avstängningslisten. Ett bra hjälpmedel är en korslaser också med den vågrätta linjen inställd så ser man till så att man inte får några svackor längs väggen, dessutom se du om där blir fall på spacklet.

Vete fan om fattade något av texten, lite svårt att förklara skriftligt. Detta är som sagt en metod bland många, finns dom som gillar att hälla flytspacklet längs väggarna så att det rinner sakta ner mot brunnen eller att stå och skopa upp flytspacklet från brunnen m.m.
Tack så hemskt mycket för ett så utförligt svar! Jag ska försöka med detta hoppas på ett positivt resultat!
 
T
Angelo Gabriel skrev:
Tack så hemskt mycket för ett så utförligt svar! Jag ska försöka med detta hoppas på ett positivt resultat!
Hoppas du fattade något, annars kan du ju ta lite bilder under arbetets gång...........
 
Enklast är att göra allt i ett svep. Men se till att ha en kompis. En blandar, en häller ut. Skaffa många hinkar, så ni kan blanda fler på en gång. Arbetet med att få till fallet, sköter sig nästan självt. Börja utefter väggarna, ju längre från brunnen, ju mer spackel.
Mät med tumstocken då och då. När du har rätt höjd i kanten, börja du fylla innanför.
Du märker hur det funkar när du börjar.
Är du ensam är risken att du inte hinner med, innan det börjar härda, här och var. Då flyter det inte på som det ska, och du blir tvungen att skapa fallet själv.
 
Man brukar inte ha värmetrådarna så nära brunn pga att det kan vara svårt att få tillräcklig täckning där av flytspacklet.
Kolla upp det innan du slår på spackel.

Lycka till
 
Tack så mycket för era svar! Jag återkommer under arbetsgång. Om jag skulle misslyckas med detta finns det någon lösning ?
 
Snailman
Jag vågade mig inte på att använda flytspackel, men hade inte värmeslingor som skulle gjutas in, använde ardex a45 och vattenpass, gjorde rutor som typ ett spindelnät, alltså bestämde fall byggde upp hög punkter en kvdm stora i ändan på passets längd ( har 3m 1,2m 60cm pass).

Förband sedan punkterna till åsar genom att dra av med passet vilande på punkterna, sedan göra halvcirklar typ en meter mellan och sist använda halvcirklarna som avdragsbanor för att fylla mellan halvcirklarna Ganska tidsödande, men blev exakt som jag tänkt det.

IMG_20150711_194758222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150708_183659571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du misslyckas så är det väl bara att slå i en förhöjningsring och flyta om det, jag hade anlitat någon för att flyta det om jag vore du. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.