Hej,

Jag har för något år sedan börjat rengöra glaspartierna i duschen med kalkosan. När duschen torkat har jag sett att de blivit vita fläckar på golvet i duschen fast jag spolat av ordentligt. Det har blivit värre och värre efterhand som jag rengjort duschrummet. Jag levde i tron att kalket som jag löste upp på glasväggen fastnade i fogarna och på plattorna istället för att rinna ner i avloppet.

Idag bestämmde jag mig för att ta mig ann golvet och tog fram ättikan. Lade ut hushållspapper över dushgolvet och öste på med ättika. Efter 10-15 tog jag bort hushållspappert och skrubbade plattorna med den gröna sidan på en svamp.

När duschrummet torkat fick jag en chock. Resultatet blev ännu tydligare, vitare kalkfläckar... I ren panik åkte svinton fram. Jag drog över plattorna och fogarna. Plattorna blev lite bättre men fogarna förblev vita.

Är det så att jag löser upp kalk i fogen och i klinkern?

Vilklen behandlingsmetod ska jag gå vidare med?

Så här ser det ut just nu. I ruta ett ser ni hur det ska se ut. I ruta två ser ni kalk som lagt sig på plattan. I ruta tre ser ni kalken i fogarna.

DSC_9880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips!
 
Är golvplattorna keramikklinker el äkta natursten såsom t ex sjösten?

Har du prövat med annat rengöringsmedel på plattorna än kalkosan?

Har du provat med vanlig skurborste (istf scotchbrite)?
 
Vi har precis samma problem här hemma...Mina slutsatser är: Fogen är för alltid förstörd, vissa sorters klinkers suger åt sig kalk vilket gör det helt omöjligt att få det rent..Jag har provat ALLA typer av medel jag kommit över men ingenting har hjälpt....så jag har gett upp och får stå ut med att bli förbannad varenda gång jag går in....

men om nån kommer med nåt nytt tips som jag ej har provat så är jag mer än glad att prova!!
 
  • Gilla
Melu
  • Laddar…
för att skydda fogar vid avkalkning med sura medel ska man fukta fogarna mao spola på med rent vatten innan rengöring med avkalkningsmedel. Vatten tränger in i fogen och avkalkningsmedel har svårare att sugas in. Annars sugs syror in på djupet och löser fogmaterial. Det går inte att spola bort det som har gått in på djupet. Syran löser ju upp fogen /kalken . Vatten skyddar inte till 100% men bättre det än ingen skydd alls :).

Vid extrema kalkavlagringar kan man ta till 10% saltsyra som är mer effektiv än ättika eller citron men använd EJ på fogar. Skyddsandskar och glasögon obligatorisk!!!
Endast glaserad keramik tål sån behandling.
gaia
 
Vi har samma problem i vårt badrum. Vi har mycket kalk i vattnet och ett klinker som är svart, ser ut som ert i princip fast svart och större plattor och jag får inte rent det. Duschväggarna får vi rent med olika medel och för någon vecka sedan hade jag på ättika på duschväggarna och golvet blev helt vitt nästan. Fick bort en del med ett medel från Bauhaus men inte allt.

Tar tacksamt emot tips!
 
essetR skrev:
Vi har samma problem i vårt badrum. Vi har mycket kalk i vattnet och ett klinker som är svart, ser ut som ert i princip fast svart och större plattor och jag får inte rent det. Duschväggarna får vi rent med olika medel och för någon vecka sedan hade jag på ättika på duschväggarna och golvet blev helt vitt nästan. Fick bort en del med ett medel från Bauhaus men inte allt.

Tar tacksamt emot tips!
Det låter som plattorna reagerar på rengöringsmedlet.
Är plattorna tillverkade av något basiskt ämne.
I så fall tål de inte syran i rengöringsmedlet.
Såpa är basiskt och regerar inte.
 
Vi har precis samma klinkergolv hemma och vi har med fått såna här fläckar på golvet.
 
Jag har ett annat tips!
Varför tar ni inte bara bort kalket från vattnet? Har haft avhärdare i 6 år nu och skulle aldrig gå tillbaka. Hade 6 i hårdhetsgrad.
 
Jag behöver help det naturel kakel... Och det finns flåckor, jag kan inte ta bort och det badrum jag måste ta bort för min job.... Help help tack
 
  • Närbild av naturligt grått kakel med fläckar som inte går att ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturligt kakelgolv med fastsittande fläckar intill en vit möbeldetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett nylagt mörkt klinkergolv med ljus fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ivana Vidakovic Ivana Vidakovic skrev:
Jag behöver help det naturel kakel... Och det finns flåckor, jag kan inte ta bort och det badrum jag måste ta bort för min job.... Help help tack
Vad har du provat med för medel?
 
Jag prova inte jag tanker kanske jag ska skura med skurmasin...jag vet inte vilken medel jag kan ta det naturell medel...
 
BirgitS
På golvet har du klinker eller sten och jag vet inte riktigt vad du menar med "naturell" i det sammanhanget. Är det vanliga klinker du har eller en sten från naturen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.