Vårt gamla badrum på övervåningen sjunger på sista versen och skall renoveras/byggas om under hösten eller våren.
Då vi saknar ett sovrum och gärna hade sett ett allrum på övervåningen, börjar vi fundera i andra banor. Ett lockande alternativ är att bygga ihop huset med garaget, där det idag finns ett varmisolerat gästrum. Utrymmet mellan de båda byggnaderna består av en enkel passage på 1m med plasttak över och en skiljevägg med en dörr för passage. På detta sett kunde vårt nuvarande badrum på övervåningen bli ett litet extrasovrum/minitoalett och det största sovrummet (av 3 existerande idag) skulle bli ett gemensamt allrum för barnen.
Har inte gjort några efterforskningar annat än lite lättare skisser, mestadels i huvudet än så länge. Därför tänkte jag se om man kanske kunde få lite enklare svar på lite olika saker angående vidare funderingar. Skickar med lite bilder på ritningar och skisser som visar huset och garaget.

De första stapplande frågorna är:
*Får man över huvud taget bygga ihop sitt garage med sitt hus eller måste det till brandskyddsväggar/dörrar mellan byggnaderna?
*Vad för typ av grund skulle passa. Är det en platta på marken (som garaget står på), eller är det någon form av torpargrund (som huset står på) som är lämpligast?
*Vilken typ av takkonstruktion skulle kunna vara lämpligast?
*Måste man söka bygglov oavsett hur liten tillbyggnad man än gör?
*Och så standardfrågan...på ett ungefär vad skulle en sådan tillbyggnad kunna kosta? Handlar det om 100k eller 300k? Vi vet bara att vi blivit beviljade ca 100k för renoveringen av vårt befintliga badrum.

Några bilder då:
http://chagak.blogg.se/images/2010/1_98514429.jpg
1: Planritningen som den är idag, förutom att köket i dagsläget är byggt som ett U och således är dörren mellan kök och vardagsrum igenbyggd. Utrymmet märkt med "förråd" är idag ett varmisolerat gäst/arbetsrum som skulle fungera som ev framtida "master bedroom".

http://chagak.blogg.se/images/2010/1_mod_98514752.jpg
2: Den ev framtida tillbyggnaden är markerat lite slarvigt med rött. Den "övre" delen är en liten korridor med dörrar in till sovdelen (höger) och tilltänkt badrum "nederst".

http://chagak.blogg.se/images/2010/3_98515036.jpg
3: Lite onödigt kanske, men det är iallafall en översikt över VA-anslutning och dagvattenledning.

http://chagak.blogg.se/images/2010/2_98514959.jpg
4: En liten bild av hur huset ser ut framifrån och bakifrån, och den smala passagen som ev skulle kunna lösa våra problem vid en ev tillbyggnad.

http://chagak.blogg.se/images/2010/5_98515085.jpg
5: En liten ritning på hur garaget är konstruerat.

Vet nästan inte riktigt var jag skall börja fråga, så ställ gärna motfrågor så kanske jag kan ge mer kompletterande info.

Ber om ursäkt för att detta troligen hamnat i fel forumdel. Någon moderator får gärna flytta inlägget till lämplig kategori.

Ps: Vi har INTE prata med någon snickare ännu, men vill ha lite förhandsinfo om utifall det ens är att tänka på, konstruktionsmässigt och ekonomiskt.
 
Många hus har ju inbyggt/vidbyggt garage, så det får du självklart göra.
Och ja, du måste ha bygglov.

Eftersom en stor del av ihopbyggnaden hamnar där det redan idag är gjuten platta lär det ju vara bäst att ha det i hela delen, men det beror på om du anser att utbyggnaden mest är en del av huset eller mer en del av garaget.

Är golven i huset och garaget i nivå med varandra? Annars får du väl ett trappsteg eller två nånstans. Ska trappsteget isåfall vara mellan hus och utbyggnad, mitt i utbyggnaden eller mellan utbyggnad och garage?

Tekniska frågor löverlåter jag åt andra ;-)
 
Tack för svaret!

Jo, många har ju vidbyggt/inbyggt garage, men vad jag funderade på var om väggen mellan dessa är tvungen att vara av brandsäkert material och ev ha en "skyddsdörr" av något slag. Ett garage är ju trots allt ett utrymme där man ofta förvarar brandfarliga vätskor av diverse slag. Men du har nog helt rätt!

Tanken är nog isåfall att tillbyggnaden skulle vara i nivå med garagets golv, vilket är lägre än husets golvnivå. Vet inte exakt skillnaden, men skulle tippa på ett trapsteg som troligen skulle bli i korridoren imellan garagerummet och huset. Skillnaden skulle jag kunna tänka mig är på runt 20-30cm totalt.

Jag tackar för svaren och hoppas någon med teknikkunskaper kan komma med svar på resten av punkterna!
 
Garageväggen måsta vara en brandvägg, EI30 har jag för mig, dörren ska ju då ha samma klassning.
Ladda hem och läs BBR, Boverkets Byggregler, där står allt sånt.
 
Tack för svaret!

Det där var en djungel minst sagt. I dagsläget är huset byggt av timmer (originathuset är från 1904) med tegel som ytskickt, medan garaget har mexitegel som ytskickt.

Blir nog till å fråga någon insatt snickare som kan reda ut om det är möjligt utan alltför stora kostnadsinsatser. Huset är redan nu såpass belånat att det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga några större summor utan att det slutar med att vi aldrig kan lösa lånen vid en ev försäljning i framtiden.
Antar att garagerummet i dagsläget inte är godkänt byggt då det, så vitt jag vet, bara är en isolerad vanlig vägg mellan rummet och garageutrymmet. De tidigare ägarna använde rummet både som permanent hemarbetsplats och tidigare som permanent ungdomsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.