håller på att att snickra ihop ett trädäck till stugan i Norrtälje, ramen och stolparna är klara. Har tänkt mig ett plasttak av profilplast, Avstånd mellan hus och yttre plintrad är 2,8 m. Då jag vill ha max tak höjd från trädäcket men är begränsad av husets takutstick så hade jag tänkt mig 7st 45x95 takreglar med C-C ca 700mm, Den yttre stolpraden består av 4st 95x95 med cc 1450, Som lök på laxen har jag även tänkt mig minimal vinkel på plasttaket, kanske fall ner till 5cm per 100cm. Vidare så funderar jag på 22x95 som läkt som skruvas in mellan reglarna (på så sätt sparas 45 mm på höjden (normalt har man väl 45x45 liggande som läkt..(?))

Bifogar bilder nedan, på den högra bilden syns det gamla plasttaket som ännu inte är rivet.

Synpunkter på ovan? jag är osäker på om det jag tänkt mig kommer att fungera, är jag helt ute och cyklar? :) jag vet att det låter klent men det gamla taket hade 45x70 regler med djup ca 2,3m..

Några frågor:
1) Räcker fall på 5cm per 100cm?.
2) Räcker det med 45x95 reglar med cc700?.
3) Vilket C-C bör man ha på läkten, tror ni det funkar med 22x95 inskruvat mellan reglarna?

Tack på förhand för synpunkter!/svar! :)
 
  • DSC03002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hej!
tack för ditt PM!
jo, fallet räcker gött.
nja takstolarna e lite klent.
gå upp till 2"6".
all snölast mm .
hellre en dim starkare än att snåla på en dim.
du kan lägga 800 cc.
läkten kan ha det CC måttet med ta 2"3" istället.

hoppas det hjälpte nåt?

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
hej!
tack för ditt PM!
jo, fallet räcker gött.
nja takstolarna e lite klent.
gå upp till 2"6".
all snölast mm .
hellre en dim starkare än att snåla på en dim.
du kan lägga 800 cc.
läkten kan ha det CC måttet med ta 2"3" istället.

hoppas det hjälpte nåt?

mvh
snickar estwing
Tack f ditt svar Estwing!
Kompromissar nog upp reglarna till 45x120, tycker 45x145 stjäl för mkt tak höjd, 45x120 bör räcka då dagens tak klarat sig i 20 år.. :)

Du tror alltså det funkar att skruva läkt mellan takreglarna istället för att som traditionellt lägga den på? kör väl på 45x70 isåfall..

Finns det en lägre skamgräms än 5cm lutning per m? isåfall ttar jag gärna den.. :)

Mvh Dejven
 
  • Gilla
Snickares
  • Laddar…
Risken är ju att om du tar ett mindre fall så ligger mer snö kvar, vilket är dåligt i kombination med att du vill ha så klena reglar som möjligt. 120 mm med en spännvidd på 280 cm och cc 700 är ju inte precis i överkant på dimensioneringen, så då vill du ju att snön ska ramla ner så fort som möjligt.
 
Limträ kan vara ett alternativ för att hålla dimensionen nere.

Då det rör sig om en sommarstuga så finns åxå fulingen med att sätta upp en stötta över vintern
 
Ok Bobby! jag satsar på 5cm fall per 100cm.

Rörande taket så kom jag på att jag kan fästa 4st 45x120 takreglar med vagnsbult i de 4a 95x95 stolparna, samt en 45x95 bärlina under i framkant som extra stöd.
C-C mellan 45x120 reglarna blir ca 150cm a 3 sektioner, där tänkte jag 45x95 som takläkt mellan reglarna, dessa läkt tänkte jag fästa emellan reglarna med balkskor, C-C mellan läkten blir ca 80-90cm.

Alt till ovan är 7st 45x120 reglar men då blir d så många takläktbitar att fästa emellan reglarna..

Är jag ute å cyklar igen? :) ni ser dagens tak skymta i bilden å de som sagt 4st 45x70 med ca 2,5 m spännvidd..

tacksam för synpunkter då jag är lekman på området! ;)
 
Redigerat:
Nån som kan hylla eller såga mitt senaste förslag? (föregående inlägg) :)
 
Nappar på den här diskussionen för jag ska bygga ett plasttak och har samma dimensioner på underkonstruktionen som ditt gamla tak hade, dvs 45 x 120 i takstolar och 45 x 45 i bärläkt. Undrar vilken spik man ska ha för att fästa bärläkten? Räcker det med en i varje fästpunkt, och kan man spika den rakt ner? Har sett en där det var två st fyrtumsspikar som var snett spikade i varje fästpunkt, men tycker det verkar onödigt
 
Mitt altantak som har stått i 18 år har 45 X120 på cc 60 som "Takstol" och 2 X 21 X 70 liggande på platten med överlapp i skarvarna som bärläkt i takkonstruktionen.
Spännvidden mellan hus och stolpar är 3,60 och takbredden är 5,5 meter
Infästningen i husväggen är i en regel 45 X120 som är skruvad i väggen och sedan så är det balkskor. I "bärlinan" så är det dubbla 45 X 120 bredvid varandra så att de bildar en 90 X120 regel. Den är limmad och skruvad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbeeng och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.