Igår var jag en sväng förbi Jula. De hade en borrhammare för 295:- inklusive ett pack SDS+ borrar och mejslar.

Inte helt utan "billiga verktygstråden" i bakhuvudet köpte jag naturligtvis en låda. ;D

Förvånande gedigen för de pengarna, man måste ju uppskatta en borrmaskin som kommer komplett med smörjfett..
Dammuppsamlare, djupanhålll, extra chuck för vanliga borrar, löjligt lätt att byta kol, möjlighet att både bila och borra.

Ett verkligt kap för pengarna om man ser till specarna. Om Framerates teori håller, att om den är rå i finshen och luktar illa, så är det här definitivt en proffsmaskin. :)

Nu är frågan: Hur många hål kan man borra innan den pajar? Och vad kommer att paja?

Ska vi gissa på 15 hål, sen tappar den chucken?
Konstruktionen med vinkelställd motor är ju också en riskfaktor. Växellådsras inom tre timmar? :)

Nån som har en liknande kines?
 
Var det den kralliga flintskalliga gladiatorn i reklambladet du föll för? ;D

 
KarlXII skrev:
Nån som har en liknande kines?
8)Jajamen, köpte min för 1,5 år sedan hos Harald Nyborg för endast: 249:- :surprised:. I min plastlåda fanns det också extra kol till maskinen. Den fungerar fortfarande trots att det har varit utlånad ;D!
 
Problemet med julas hammare är att den är för stark. Den slår sönder sig själv. En kollega har pajat två st, minns inte exakt vilken del det är som går sönder, men det händer vid vanlig bilning.

För mindre jobb verkar den dock ok.

/M
 
Vad är mindre jobb???

Jag skall borra 15-20 hål i sten, diameter som ett vettigt armeringsjärn, dvs 10-12 mm.

Är det ett mindre jobb???
 
Nix skrev:
Vad är mindre jobb???

Jag skall borra 15-20 hål i sten, diameter som ett vettigt armeringsjärn, dvs 10-12 mm.

Är det ett mindre jobb???
blir 14,75 per hål ;D
 
norrlandshus_sthlm skrev:
blir 14,75 per hål  ;D
Det var faktiskt roligt sagt :D

Men håller den 20 hål i sten?
Och kommer jag ens att komma ner?
Jag försökte en sväng med slagborrhammaren, men det var rätt lönlöst, även med en bra stenborr.

Jag kan iofs låna en borrhammare (Mikita eller vad de nu heter) men det är alltid roligare med egna grejer...
 
Nix skrev:
Det var faktiskt roligt sagt :D

Men håller den 20 hål i sten?
Och kommer jag ens att komma ner?
Jag försökte en sväng med slagborrhammaren, men det var rätt lönlöst, även med en bra stenborr.

Jag kan iofs låna en borrhammare (Mikita eller vad de nu heter) men det är alltid roligare med egna grejer...
om den inte håller blir kostnaden ännu högre ju.

det värsta med sten är att det blir massor med spån som sliter borr nåt helt inihelvete.

borrarnas gängor som ska föra ut spånet blir slitna och slutar funka.

nu kommer vi till maskinen... eftersom spånorna ligger kvar i hålet så går det tungt rejält tungt
växeln på maskiner med rutten kvalitet säckar ihop

bästa är att hyra, inte billigt men man betalar ju för lagning av växlarna oxå jue

och så slipper du slanta polarns växel...
 
Jag köpte Rustas motsvarighet (http://www.rusta.se/product.asp?product_id=609) inför altanbygget (ett antal plintar som behövde dubbas i berget) + ett borrkit, 399+199 SEK.

Har till dags dato borrat en 40 tal mindre hål (10-12mm och ca 100mm djupa) samt ett 15 tal större hål (18-20mm ca 300mm djupa).

Maskinen fungerar fortfarande, dock så är borrarna mer eller mindre slut.
 
Jag har bilat mycket min rusta maskin. Den fungerar perfekt. Det är säkert samma tillverkare på alla av den typen/prisklassen. Rustas maskin kunde inte köra "borr utan slag".Julas maskin är nog ett bra köp med tanke på borrar, bilverktyg och sds-chuckensom föjer med.
Sds-chucken är perfekt till en betong visp.
 
KarlXII, ut och lek. Jag kommer att åka förbi rustas butik i helgen.

tillägg: Oj, jag såg att det var jula.
 
Jag har också köpt Rustas variant för 399:-. Har hittills bara använt den till lite mindre jobb och den har fungerar och fungerar fortfarande (!) perfekt. Levererades också i en liten låda med diverse tillbehör, fett och annat! Fett bra! ;)

Till sommaren ska den dock sättas på prov. Ska borra en massa hål mellan källarvåningen och bostadsplanet ovanför, eftersom jag ska dra upp rör till radiatorerna (de nyinköpta). Det är ca 20 cm betong som jag ska igenom på varje hål, men det ska nog gå bra.

Investerade i en "riktig" borr på Bauhaus, en 22 mm SDS plus-borr för 500:-, dvs dubbelt så mycket som maskinen kostade!

Kan verkligen rekomendera maskinen!
 
Jag köpte Julas borrhammare häromdagen. Jag har inte använt den än och just nu funderar jag på om den ska återlämnas. :-/ Med en sds borr i har jag konstaterat att den wobblar nästan en millimeter vid fästet. Dvs borrcentrum är ungefär en halv mm från rotationscentrum. (Uppmätt med indikatorklocka.) Det är mycket... men är det för mycket för en sån grovbearbetningsmaskin? Ska den bytas?
 
Ja. En borrmaskin får inte wobbla, det sliter både på borr och maskin.
Själv har jag inte testat min ännu..
Ser du wobblet med blotta ögat?
 
Mycket tydligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.