Någon som vet vilka husleverantörer som kan bygga billiga souterränghus?
 
Har inte sett så många 'Egna Hem'-serier i souterrängmodell men jag vet att A-Hus har 2 förslag i sin Lyckan-serie. Tycker själv att de ser riktigt vettiga ut.
Har tyvärr ingen koll på priset.
 
Tack för tipset! :)
Har nu mailat deras ÅF för att höra vad priset är.

Andra förslag?
 
Vi har byggt souterrainhus tillsammans med just A-hus, men valde att göra grunden/nedervåningen själva och sedan "sätta på" ett enplanshus. Det gav större valfrihet samt blev betydligt billigare än om A-hus gjort hela jobbet.

Kan dock inte nog påtala vikten av att vara försiktig när man har delad entreprenad. Det gäller att vara noga i valet av entreprenörer samt att noga kolla vad som ingår. Men det är ju Huvudregel nr 1 vid all husbyggnation, så det vet du nog redan.
 
Hur mycket kostade det för er? Alltså souterrängvåningen och 1-plans hus för sig?
 
Oj, det minns jag inte. Men jag vet att det blev MYCKET billigare att göra undervåningen själv istället för att köpa ett färdigt souterrainhus.

Ska se om jag kan hitta huspappren ikväll med prisuppgifterna. Har ett svagt minne om att A-huset kostade 900 tkr (färdigbyggt i lösvirke), men detta var 10 år sedan så priserna är inte jämförbara idag.

Det var dock inte helt lätt att hitta hantverkare som kunde sätta upp grunden precis så som vi ville ha den. Jag jobbar på ett forskningsinstitut som bl a bedriver byggforskning och ville ha den inre väggen i bottenvåningen byggd enligt modern kunskap. De flesta murare tyckte att "Äh, vi har alltid gjort si-och-så och det duger åt dig också." Till sist hittade vi ett par yngre killar som hade lärt sig hantverket med dagens kunnande och de gjorde ett jättebra jobb. Förhoppningsvis är kunskapsläget bättre idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.