Ja alla verkar ha olika tankar om hur man bygger en bastu. Men hur gör man? Just nu så tänker jag bygga min så här. Sätta reglar mot bakomliggande (tegelvägg) i dessa reglar spänna upp ståltråd som issoleringen får vila mot (ingen folie eller plast imellan), sedan regla på andra ledden som jag spikar panelen mot. Så min luftspalt blir mellan bakomliggande och issoleringen. Jag har försökt att hitta på nätet hur man bör göra men hittar inget. Alla tips om hur och länkar till byggbeskrivningar motages tacksamt.
 
C
Hämta info på närmaste byggvaruhandel där finns broschyrer utgivna av träinformation nummer 30 handlar om hur Du bygger Din bastu

carra ;D
 
Jodå, den modellen du beskriver är den rätta (eller en av dem i alla fall).

För en gångs skull så har Timell en bra förevisning om detta på TV4. Sök på deras hemsida så finns det en ganska bra instruktion som visar detta bygge...
 
Jag har tänk bygga likadant, men en sak jag inte är säker på än är om luftspalten ska finnas i tak med.. ska luftgången alltså gå runt hela rummet från ena sidans vägg, över taket till andra väggen.. om ni förstår vad jag menar :)

Sen undrar jag dessutom om rummet (innan bastun byggs upp) måste ha samma standard som ett duschrum när det kommer till skydd mot vätan.

och en tredje fråga, måste inluften vara från samma rum som utluften? funderade på att ta inluften från ett sovrum och utluften till badrummet direkt mot en paxfläkt som finns där.
 
Det viktigaste knepet när du ska bygga bastu hittar du inte i någon bastuhandbok eller byggbeskrivning vad jag vet. Men här kommer det: ;) :D ;D

Se till att takhöjden är max 2100 mm färdigt golv till färdig takpanel!

Då har du alla förutsättningar att få en bastu med bra värme och vettig badkastning = ångavgivning. Det finns ingen vits att ha säg 2500 takhöjd i bastun och se/känna all värme o härlig ånga samlas en halvmeter ovanför huvudet... ::)

Därför ska du regla ner innertaket och givetvis isolera "nya" taket och säkra ventilationen.

Dina frågor:
1) Mot alla ytterväggar ska du regla upp en mellanvägg som har minst en 30 mm luftspalt mellan yttervägg o mellanvägg.

2) Egentligen behöver du inte fuktsäkra bastun som ett våtutrymme, men om du plattsätter och har rinnande vatten i bastun rekommenderar jag att du fuktsäkrar = våtutrymme. Så gjorde jag o jag sover fortfarande gott om nätterna!  ;D

3) Puristerna säger att inluft och utluft ska tas från samma rum, vilket vanligtvis är badrummet. Men hur kul är det att duscha och ev. klä om etc i ett badrum som är 40-50 grader varmt?.

För egen del tar jag inluften från badrummet och utluften går rakt ned till frånluftVP via den ventil som sitter i bastun.

Jag har badat i ett flertal bra bastu som har frånluft rakt ut via ytterväggen och inluft från bad/duschytrymme. Om du monterar utluftsventil via y-väggen i bastun, tänk till med isoleringen av ventilen så det inte blir kondensproblem i y-väggsisoleringen.

4) Tips! Skippa all bastufolie - det är vansinne - och kör med board 3,2 istället. Annars har du en diffusionsspärr i y-vägg och dito spärr i bastun, och var ska den fukten mellan spärrskikten ta vägen?  :surprised: :surprised:
Tyvärr finns det bastubeskrivningar som gladeligen rekommenderar difftät folie i bastun. Jojo.....

Lycka till med projekteringen!
 
Nu har jag nog lösningar på det mesta, men jag har (minst) tre saker kvar.
utsida.jpg
Denna utsida av bastuväggen tänkte jag gipsa och sedan kakla.
insida.jpg
Men mitt problem sitter på insidan av denna vägg. Hur bör man göra här för att slippa fuktproblem och att elen ska klara sig. Min tanke var att isolera mellan reglarna och sedan bastupanel eller måste man klä in den och köra med tätskickt på insidan?

Sedan har jag en fundering på hur jag ska göra mot ytterväggen (källare) som är kaklad men men inte ända upp det är ingen fuktspärr under kaklet så väggen ska kunna andas . Här är min tanke att sätta det nya taket pall mot kaklet och på så sätt slippa fuktproblem, fungerar det eller måste jag tänka om? Det blir bastupanel efter alla konstens regler mot tegelväggen ni ser på bilden.
bastytter.jpg
 
Kocken skrev:
Nu har jag nog lösningar på det mesta, men jag har (minst) tre saker kvar.

Men mitt problem sitter på insidan av denna vägg. Hur bör man göra här för att slippa fuktproblem och att elen ska klara sig. Min tanke var att isolera mellan reglarna och sedan bastupanel eller måste man klä in den och köra med tätskickt på insidan?
Förslår att du isolerar med tex stenull och sedan "tätar" med board 3,2mm, därefter läktar och spikar panel. Läkta måste du göra om du ska ha ståpanel.

Din fråga om taket fattade jag inte riktigt; kan du försöka förklara en gång till! ;)


 
Nyvaken när jag skrev det så svenskan vart sämre än vanligt:)
Högst upp på väggen som är kaklad ligger det en bräda(syll?) med lite isolering under och som jag förmodar hör till regelverket på övervåningen samma bräda som syns högst uppe på tegelväggen. Det jag funderade på var om man kan dra det luftade taket ända fram mot kaklet utan att man bygger en fuktfälla där. Mot tegelväggen blir det ju luftspalt så där ska det nog inte vara något problem.
 
Det framgår inte om du har mellanbjälklag i betong eller trä. Om det är trä bör du kolla isoleringen så att det är tillräckligt. 45 mm duger inte tycker jag utan föreslår faktiskt fullisolering, om möjligt. Minimum 90mm. Annars kan det bli konstigt med läckande värme till våningen ovan.

OBS! Om du ska sänka taket, dvs regla upp ett nytt tak för att maximera takhöjd till 2100mm, så kan du givetvis isolera där istället så slipper du riva befintlig panel.

Om du ska ta ner takhöjden bör du regla 2"*2" (45*45) cc600 och sedan kör du på samma sätt som vid aggregatet. Dvs med board 3,2, därefter läkt och sedan bastupanel. (Jag gillar att ha luftad bastupanel överallt! :) :))

Mot kaklet tycker jag att du reglar direkt och sedan "tätar" du så bra du kan med boarden. När panelen är uppe lär du lista med kvartsstav antar jag?

Vad sitter kaklet på för vägg? Tegel? Leca? Om det är en mellanvägg i trä bör du givetvis isolera den väggen också.

Fattar du vad jag menar, och fattade jag vad du menade? :D

Ska försöka svara lite bättre när jag tagit några foton från min bastu. Har kaklat aggregatväggen hemma så problemet är bekant.
 
När jag byggde min bastu valde jag att våtrumssäkra kaklad vägg och klinkergolv enligt gängse metoder för våtutrymmen.

Den kaklade aggregatväggen är dubbelgipsad och tak- och övriga sidoväggar är klädda med board enligt vad jag har skrivit tidigare i tråden.

Mellan aggregatväggen och anslutande tak och väggar målade jag på med tätremsor som täcker gips och board. Sedan rollade jag på tätmassa på gipset enligt anvisningarna och täckte dessutom lite av boarden just i kanterna.

Efter panelande avslutade jag med en kvartlist för att ta upp lite ojämnheter i det hamrade kaklet.
BHUS0002.JPG

En annan grej; lite släpljus på det hamrade kaklet gjorde verkligen sitt till! Rekommenderas.
BHUS0001.JPG
 
Oj oj oj !

Det här med tätspärrar i hus verkar inte vara lätt ! Vissa säger att man skall ha diffspärr i bastu andra säger som ClasseClas att man blir dömd till dålig nattsömn.

Jag tror att svaret ligger någonstans mitt emellan:

Om man bygger en bastu och sätter in diffspärr i väggarna är det helt ok om bastun inte är spikad mot en yttervägg. Då måste man ha ett luftat regelverk närmast ytterväggen. Annars kan den varma inomhusluften kondenseras på ytterväggen vid kalla perioder.

Det går säkert också bra att använda board i hela bastun men då måste man vad jag förstått göra en luftspalt runt hela bastun. Luftning är a och o.Förresten vilken board är det som du skall använda ClasseClas ?

Intressant ClasseClas det med Kakel i bastun. Här har du ju satt upp en diffspärr bakom kaklet. ::) Hur förklarar du det ;)

Gärna fler bilder, intressant !

Jag håller själv på att fundera på hur jag skall bygga min bastu så det är mycket intressanta diskussioner det här. Speciellt när inte ens "proffsen" är eniga.
 
titanium, det är som du säger.

Ytterligare en diffspärr mot yttervägg är tabu. I mitt fall är kakelväggen inte en yttervägg så det kändes ok att våtrumstäta. Så de' så! ;) :D :p

Boarden jag använde var billigaste billiga från Byggmax. Ser ut som masonit, men är mkt mjukare. Går att bryta itu med händerna.

Jag ska se om jag kan lägga ut lite fler bilder + förklara med ritning hur jag har byggt.


 
Bob_the_builder
OK, smaka på den här då:

Bastun kommer byggas i ett hörn av badrummet = ett par meter vägg kommer vara gemensam med det (då) fuktspärrade och kaklade badrummet. Om jag nu vill ha kakel även på insidan, då bör det ju rimligen utföras utan fuktspärr för att inte lyckas stänga in fukt i väggen... Rimligtvis är det den varma sidan (bastun alltså) som INTE ska ha fuktspärr. Dock så bör ju övriga väggar, dvs de som inte gränsar mot badrummet, fuktspärras.

Vad tror ni om resonemanget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.