Jag skall installera en köksflökt i mitt nya kök. Vad gäller för kanalen? Måste den upp på taket eller kan den mynna ut mitt på en vägg? Vad gäller för isoleringskrav?
 
Det finns ett gäng regler som styr detta, för att vara aldeles säker på att du gör rätt så bör du kontrollera med sotaren som sköter ditt distrikt. Sotare förefaller ibland ha ganska olika uppfattning om en del saker.

Men det jag lärt mig (bla. här) är:

1. Kanalen skall vara brandisolerad. Det innebär att det skall kunna brinna i 15 minuter i kanalen utan att branden sprider sig utanför kanalen. Detta löser man genom 30mm isolering med mineralull (OBS ej glasull), finns speciell "brandmatta" för ändamålet. Eller så kan man lösa det genom att kanalen helt insluts i en kanal av gips. Eller (enl en annan tråd här) så kan du sätta ett brandspjäll. Det är en anordning som slår igen om det blir för varmt inne i kanalen.

2. Kanalen skall vara isloerad mot kondens, alltså isolerad där den passerar kalla utrymmen.

3. Kanalen skall vara rensbar, innebär att man skall ha en renslucka om du har någon krök som är mer än 45 grader. Eller lägga in en rensvajer. Innebär också att man får inte använda flexibla spirorör (metallslang) dom håller inte för sotarens rensutrustning, och är inte typgodkända för immkanaler.

Det verkar som man får ha kanalen ut igenom väggen, men där finns krav på visst avstånd till brännbart material från mynningen på kanalen.
 
hempularen skrev:
Det verkar som man får ha kanalen ut igenom väggen, men där finns krav på visst avstånd till brännbart material från mynningen på kanalen.
Hade sotaren på besök för att bl.a prata om detta.
Jag ville lägga kanalen i golvbjälklaget mellan två plan och ha utlopp genom yttervägg.
Helt ok enligt honom. Dock skall kanalen sticka ut minst 1 dm genom väggen och all kanal brandisoleras. Alltså även genom väggen. Sedan lär det finnas speciella "huvar" att montera över kanalen på ytterväggen......
Har inte kollat ännu. Någon som vet var man kan finna dessa "huvar"?
 
En detalj till ang utlopp genom vägg. Kravet på avstånd till brännbart innebär också att man inte får komma ut genom väggen alltför nära takfoten eller annan utstickande byggnadsdel. Har för mig att det handlar om 30 cm (men om du hamnar i närheten så kolla med sotaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.