Badrummet står utrivet sedan ett år tillbaka pga fuktskada...börjar bli hög tid att göra nått åt det ::)

Eldar med ved så jag SKA ha vattenburen golvvärme & klinkers, men är rådvill om hur jag ska göra.

Har sökt på forumet men inte hittat nån bra tråd, (kanske inte letat tillräckligt???) ,samt frågat någon fackman & de svarar "varför vatten?" eller "det har vi aldrig gjort" & därefter försökt att övertala mig att lägga el.

Förutsättningar:
Träbjälklag cc 60 med en spännvidd om 2,6m kommer nog att bli cc 30 eftersom det är känsligt med klinkers på träbjälklag samt att jag troligtvis kommer att ställa in ett badkar modell större i framtiden.

De förslag jag fått hittills är:

1. Golvvärmeplåt + spån+gips
Går värmen verkligen genom detta ???

2. Spån + Gips, gjuta in slangen i avjämningsmassa uppepå.
Dyrt? Tungt?

3. Spån + gjuta in slangen i en betongkaka uppepå.
Tungt ???

Hoppas det inte blev för långt & krångligt, samt ni har lite ideer, förslag & erfarenheter att dela med er utav ???
 
Hej !

Det är klart att du skall välja vattenburet. Det är det som blir billigast i längden och håller längst dessutom.

Det har pratats en hel del om detta om hur man skall lägga golvvärmen i kassetter, i plåtar, ingjuten i betong mm.

Min uppfattning är att värmen skall helst ligga så högt uppe som möjligt så vida du inte har REGÄLT med isolering under.

Jag tycker du skall titta på följande system http://floore.se/ Titta på Florewa. Där man lägger slangen i en isolerskiva ovanpå befintligt golv eller spångolv. En ganska så lätt konstruktion tror jag. Du har t.o.m. en exelfil där man kan räkna ut olika värmebehov i slangen vid olika ytbeläggning.

Men i ditt fall med träbjälklag så gör det förmodligen inte så mycket om värmen sprider sig lite nedåt. Det enklaste blir förmodligen plåtar+spån+gips. Värre för mej som har betong som inte är så bra isolerad under. Jag väljer nog Florewa.

Good luck !
 
Eller göra som vi.

På spånskiva lägger man golvvärmerör, sedan lägger man gipsremsor mellan rören.
Man spacklar med betong och till slut avjämningsmassa Optirok ABS 317 (speciellt för golvvärme)

På det kan man lägga direkt klinkers.

Det är så varmt och skönt  ;D

Vi har gjort så hela övervåningen. Vårt sovrum, en klädkammare och badrummen har klinkers, resten är ekparket.

Systemet heter Warmia.

Du kan hitta de på

www.warmia.se

 
Nerifrån och upp:

*Bjälklag 45*220 cc30
*Golvspån
*Delade spånskivor med 22mm mellanrum för värmeplåtar (typ glespanel)
*Golvvärmeslang
*2 cm armerad flytspackel
*Fuktspärr
*Klinkers
 
Läste på Warmias sida om rumstermostater:

"Termostaten som Warmia använder är av en sk. ”tänkande” modell. Den elektroniska termostaten reagerar på temperaturen i rummet så att den strävar efter att hålla temperaturen på den utvalda nivån."

Wow, helt otroligt...
 
ClasseClas skrev:
Läste på Warmias sida om rumstermostater:

"Termostaten som Warmia använder är av en sk. ”tänkande” modell. Den elektroniska termostaten reagerar på temperaturen i rummet så att den strävar efter att hålla temperaturen på den utvalda nivån."

Wow, helt otroligt...
Väl passande till vår "tänkande" hus med IHC-system ;D ;D

Jag visste inte att vi hade "tänkande" termostater ;D
 
Bob_the_builder
Kommer osökt att tänka på en reklamfilm för en viss värktablett som fick en del smisk av Marknadsdomstolen (?) för något år sedan... "Jag är <PIIIIIP>, den intelligenta värktabletten..." ;D
 
common skrev:
Nerifrån och upp:

*Bjälklag 45*220 cc30
*Golvspån
*Delade spånskivor med 22mm mellanrum för värmeplåtar (typ glespanel)
*Golvvärmeslang
*2 cm armerad flytspackel
*Fuktspärr
*Klinkers
Lyter en gammal tråd.....
Vårat badrum är 2,7*1,7m. Spännvidden för golvbjälkarna är 2,7m och de är 45*195. Vi skall
lägga vattenburen värme och önskar få så låg bygghöjd som möjligt och vill därför helst
lägga rören i plåtar mellan bjälkarna.
1. Finns det plåtar för 300cc bjälkar?
2. Är det ett problem att använda plåtar då de utgör ett hinder för att skruvlimma spånskiva?
3. Vilken lösning blev det för trådskaparen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.