Hej hopp,

gasinstallatören var här i torsdags vi har andaktsfullt och njutningsfullt lagat mat på vår suveräna SMEG-gashäll :)
och bara undrat över hur vi har klarat oss utan att laga mat med gas så länge......ja och så nu åker vattenkokaren ut! Tevatten kokas numera på gas :D tänk vad el vi skall spara nu då - nästan så man ångrar att vi inte tog en gasugn också men men jag tror man må var uppväxt med gasugn för att greja det.

Länge leve gasen! En PK 10 kostar ca 220 kr att fylla på och vi räknar med att göra av med som max två per år. Troligtvis mindre eftersom vi är två då.....HÄRLIGT!
 
Grattis...hyfsat avundsjuk. Så fort jag får tummen ur åker den hemska Electroluxhällen ut till förmån för en gashäll.

 
Det gjorde ni rätt i. :) Gas är det bästa jag instaleerat i huset helt underbart att laga mat på.
Finns bild under"svarta vitvaror" Jag valde 3 st hällar, placerade dem md lite avstånd så större kastruller får plats sidan om varandra.

 
Vad kostar en SMEG?
Vi håller på med en husrenovering och iköket kommer så småningom en gasspis- vilket märke vet jag inte men troligen något italienskt. Vi har tittat på bompani men inte SMEG, är det bra grejer?
Det är väldigt förmånligt att använda gas men gasugn blir det ändå inte.
 
Grattis! Visst är det härligt att laga mat med gas?

Vi har köpt Ylve gasspis med dubbla el-ugnar. En 60 och en 40. Hela spisen är 1m bredd.
Vi är jätte nöjda med den. Underbar att laga mat på gaslåga  ;D. Alldrig mer överkokning!

Varför vi valde Ylve är för att de var så flexibla både i storlek och val av delar till spisen.
Vi valde med stekplatta i mitten som har en avlång gaslåga där stekplattan kan bytas ut mot galler för stora avlånga kastruller.

De har alla priser på nätet.

www.aquapool.se

 
Hej hopp,

Nu har vi en gashäll med elinbyggnadsugn och det är överlägset det billigaste att köpa istället för en hel gasspis med elugn! Trodde vi inte men det är alltså tusenlappar att tjäna där!
Vår SMEGhäll kostar drygt åttatusen, det är med lock och gjutjärnsgaller plus nånting till. Tillkommer installation av gasen då.
När det gäller gas finns det två märken som vi tittat på Smeg och IGF. Ilve som Sweli pratar om spelar i en mkt dyrare liga för ungefär samma produkt - Aga eller Aga-Rayburn är ju också gas men också i en annen prisliga.
Smeg eller Igf det är bra grejer oavsett. IGF har fördelen att det säljs mkt av denna i Sverige och ingen väntetid på reservdelar som det är med de andra handlarna då det är långa väntetider ifrån Italien. Ja Electrolux har ju en fin gasspis med Huskvarna också - säkerligen inge fel på dem men de kostar mellan 16 och 18 tusen exklusive installation och det klår man med inbyggnadsgashäll och separat inbyggnadselugn.
Vår häll är alltså med fem lågor varav en kraftig tvåkretsbrännare i mitten för wok, tvåkrets innebär att man kan köra den med en gasring enbart för vanlig matlagning eller båda kretsarna (gas) för wok. Det är alltså sex reglage till våran häll. Gas & Gasolmästarna som vi köpte den utav www.ggm.nu säger att just denna Bellinihällen säljer de överlägset mest utav :D
Det finns häll ifrån SMEG med avlång platta det finns t o m gasspisar i åttio cm bredd, vår häll är sjuttio cm med fem lågor det finns hällar med 'flush fit' d v s går i ett med diskbänken/bänkskivan etc etc . Vår sjuttiohäll är speciell att den kan fällas in i en tre centimeter tjock bänkskiva och kräver ett sextiohål :D tyckte vi var en himla fördel!

Tja - till Er alla utan gas -what are you waiting for ;-)och det är definitivt värt jobbet att kolla upp både SMEG & IGF :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.