Om det är snygg vet jag inte...det får andra avgöra, men här är lite bilder från badrummet som vi gjorde i vårt förra hus.

Avdelningen "har man inte jobb så skaffar man sig", nischer med infällda lampor. Perfekt att förvara diverse nödvändiga prylar i. Hade planer att sätta dit glashyllor, men vi flyttade innan planen förverkligades.
http://w1.835.telia.com/~u83508521/old_bad1.jpg

En liten hylla över handfat för förvaring samtidigt som det gav möjlighet att fälla in belysning och eluttag.
http://w1.835.telia.com/~u83508521/old_bad2.jpg

Nisch i duschen för tvål och diverse.
http://w1.835.telia.com/~u83508521/old_bad3.jpg

Takfönster, gav ljus åt badrummet, ett mindre h....e att kakla.
http://w1.835.telia.com/~u83508521/old_bad4.jpg
 
Tjusigt Roger!
 
Det var en fin, ljus badrum du har. Vit kakel är evigt modern. Praktisk med alla inbyggda hyllor och nisher!

Jureit.... ett par praktiska tips! Jag var i din situation för 3 år sen ...
Ifö har toastolar som är ca 6 cm högre än standard och det är mycket bekväm lösning för skandinaviskt långa människor (barn ska endå ha en trappsteg medan dom växer).
Använd så mycket vit och enfärgat kakel som din andra hälft tillåter. Kraftiga mönster blir man ändå snabbt trött på. Vi köpte den billigaste vit och gjorde en border och golvlist av kobolt blå kakel ( ej borderlisstor som är dyra). Enkelt och stilrent blev det. Mosaik är på mode just nu men det blir relativ stor yta av känsliga fogar (missfärgningar av järnhaltig vatten f.ex.?) jämfört med vanligt 15x15 på golvet och i duschen. Tips från vår kakelläggare var att inte använda vita fogar även om man har vit kakel. Han la en ljusgrå och det var helt OK.
I badhandeln finns det gjutna tvättställ som ser fina ut så länge dom är nya. Dom tål inte skurpulver, rengöringsmedel baserade på syror eller alkalier och ska helst vaxas regelbundet för att behålla fin yta. Har sett skräckexempel hos bekanta som klagade. Satsa på det gamla vanliga porslinet - den tål att användas och finns i modeller med avlastningssidor! Ang. gjutet fick jag förklaringen i butiken att om man gjuter så kan man få längre bitar (med 2 vaskar) än av porslinet och i spännande färger och därför finns dom.
Det är så lätt att förföras i en badrumsbutik men man ska ju vara praktisk i vardagen.
Hörde någonstans att det är inte dumt att ha vattenrör synliga (fuktskador) i stället för att dra dom under kaklet i träväggar men jag vet inte hur praktisk det är???
gaia
 
gaia skrev:
Hörde någonstans att det är inte dumt att ha vattenrör synliga (fuktskador) i stället för att dra dom under kaklet i träväggar men jag vet inte hur praktisk det är???
gaia
Hade sådana i vårt förra hus och de är ju mkt praktiska med hänseende på läckage men otroligt opraktiska när det kommer till städning (och det gör det ju ofta i ett badrum) dom är dammsamlare av stora mått samtidigt som dom är otroligt fula.
Vi har dragit rören i väggarna i vårt nya badrum samt gjort ett dolt avlopp från tvättstället - Vilken skillnad när man städar-
Det enda som inte blev vägghängt var toastolen pga platsbrist för inbyggnad av vattencistern samt priset på vägghängd toastol. Men ur städsynpunkt hade det varit kanon!
MVH/Cristina.

PS: Vi svenskar anses ofta som "städfixerade" allt man köper ska gå att skura, men är man inte i den lyckliga sitsen att någon annan städar ens badrum ;) så gäller "ju enklare,lättare,fortare dess bättre", åtminstone för mig.
 
Om man tänker sig att använda "pelare" för att dölja avloppet så är höjden given. IFÖ handfat med "pelare" kommer ca 840 ö.g.
 
En fundering:
Varför inte göra badrummet som "vanligt" först för att få täta väggar/golv och sedan bygga in badkaret.

Såg allas vår Martin T bygga en rund dusch med motsvarande metod, dvs helkakla först och sedan dusch mha byggskivor som inte behövde tätskikt (om jag kommer ihåg rätt).

Mer info om dessa skivor (och inspirationsbilder):
http://www.kgcverktyg.se/, Titta under LUX Byggskivor.

Som sagt, bara en tanke...
 
Hej !
En liten fundering till, du skriver "bygga in" badkaret, menar du kakla runt de 2 fria sidorna eller ???
Om inte varför ska du då lägga badkarskanten på något? Det vanliga badkar som vi har haft står alldeles utmärkt på bara sina fötter.
Om du vill dra ut det från väggen så kan du ju göra en hylla som du kakelklär för avställning av diverse pryttlar som hör badandet till, faktiskt väldigt praktiskt.
Dock om du inte tänker kakla frisidorna på karet så kan man bygga hyllan av gips och tätskikta som övriga väggar och sen kakla ända ner till golvet, tycker det låter mindre praktiskt att bara kakla ner till badkarskanten oavsett om man bygger in och kaklar runt hela karet eller ej. Man kan ju tex. vilja byta badkar och då blir det ju värre om inte måtten är exakt samma ;)
Vi har gjort på det sättet (byggt hylla) fast bakom tvättstället både för att slippa golvavlopp(mkt. mer lättstädat) samt för att få denna hylla ovanför tvättstället och iom det slippa badrumsskåp, har bara en inkaklad spegel istället.
MVH/Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.