Min sambos bror har byggt ut sitt hus och byggarna har satt utegips som skydd till nästa år när det ska sättas upp panel.
 
Jag håller på att bygga garage och tror inte jag kommer hinna sätta upp panelen förrän efter vintern. Just därför har jag satt upp utegips och jag tror/hoppas det kommer att räcka. Vill man vara säker på att inte få någon fukt på insidan bör man nog komplettera med en presenning eller liknande för utegipsen är inte vattenavvisande (fukten går igenom skivan).
 
kotte skrev:
Om den inte är vattenavvisande, vad är det då för skillnad mot vanlig gips?
Jag tror det är mest att den inte går sönder lika lätt när den blir våt.

Det finns nog olika varianter på utegips med olika grad av vattenavvisning. De som jag köpte på ByggMax verkar i alla fall inte vara särskilt avvisande.
 
Kan meddela att NCC helt tagit bort utegips ur sina konstruktioner då mögelsvampar alstras efter 2-3 veckor i pappen på den. Själv sätter jag aldrig utegips.
 
sville skrev:
Kan meddela att NCC helt tagit bort utegips ur sina konstruktioner då mögelsvampar alstras efter 2-3 veckor i pappen på den. Själv sätter jag aldrig utegips.
Och vad sätter de istället?
 
sville skrev:
Kan meddela att NCC helt tagit bort utegips ur sina konstruktioner då mögelsvampar alstras efter 2-3 veckor i pappen på den. Själv sätter jag aldrig utegips.

Det beror nog på hur man hanterar skivorna.....

Det byggs låghus här i närheten, där används gips men man är rätt noga med att täcka med plast för att slippa påslag från regn.
 
En bekant hade asfaboard utan panel en hel vinter utan problem...
 
kotte skrev:
Så utegips är ingen bra idé som ytskikt tills nästa vår?
Kan man använda masonit isället?
Jag skulle inte tveka att ha utegips över vintern. Om det är ett utsatt läge skulle ajg sätta plast över som skydd.

 
General Failure skrev:
... för utegipsen är inte vattenavvisande (fukten går igenom skivan).
Jo gipsen är vattenavvisande men ej diffusionstät. Precis så skall den vara. Annars skulle man få material instängt mellan två diffusionstätat skikt (gips och invändig diffusionsspärr) och det slutar med mögel...
 
phulden skrev:
Jo gipsen är vattenavvisande men ej diffusionstät. Precis så skall den vara. Annars skulle man få material instängt mellan två diffusionstätat skikt (gips och invändig diffusionsspärr) och det slutar med mögel...
Mina skivor (tillverkare Lafarge) släpper helt klart igenom vatten i flytande form. Regnar det på ena sidan av skivan blir även andra sidan synbart fuktig.
 
Verkar vara väldigt olika erfarenheter av detta alltså.
 
Bob_the_builder
Min utegips (även den Lafarge, men inköpt på annat håll än Byggmax) fick hålla stånd mot vädrets makter i närmare ett halvår. Det var inga problem, visade det sig. Jag tror att nyckeln till framgång är att gipset får torka ur ordentligt mellan regnskurarna. Det vore nog ingen bra idé att låta ett isolerat hus stå utan fasad eftersom gipset då bara kan torka utåt.
 
Min erfarenhet är att byggmax utegips (lafarge) tappar färgen och ser lite anfrätt ut efter ett par månader ute. Danogips skivor är ser dock likadana ut efter betydligt längre utomhusvistelse.

Vad gäller restistansen mot slagregn har jag ingen uppfattning - jag skulle nog vara rätt noga med att täcka gipsen om det fanns en risk att skivan blev ordentligt blöt....
 
Använder man skivan rätt det den finn till för funkar den alldeles utmärkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.