Hej
Bygger ut huset...
Hur tjock gör jag lämpligen innerväggar?
Ska jag använda väggreglar 70x45 eller 95x45?
Hur djup är en standardkarm till en innerdörr?
Jag vill ju inte gärna att karmen blir "tjockare" än vad väggen blir!?

Mvh Tomas
 
Bob_the_builder
Om det inte är en bärande vägg du ska göra brukar man använda 45x70-virke. Om du har enkelgips på väggen blir ju totalbredden ca 95 mm. Jag har en anteckning om att standardmått är 93, 100, 118 och 147 mm för att kunna laborera med olika reglar och skivbeklädnader.
 
Skulle inte bara ha enkelgips. Antingen plywood gips eller dubbelgips. Blir mycket stadigare och mycket tystare. Lägg i isolering också!!
 
Som alternativ till plywood+gips kan nämnas OSBskiva+gips. Tror OSB'n är billigare, eller misstar jag mig?

/Kibba
 
OSB är mycket billigare och nästan lika bra som plywood.
 
OSB är knappt billigare än plywood och sämre.
Standardtjocklek på karmar är 93mm.
även 68mm är hyffsat vanligt men tjockare får oftast beställas.
 
styrman1 skrev:
OSB är knappt billigare än plywood och sämre.
Jag köper OSB för 119SEK stycket men plyfa för 149SEK.

Det är mycket billigare än "knappt" billigare.
 
...och använder du spånplatta/plywood/OSB + gips rekommderas limning + skruvning av träskiva mot träreglar. Det styvar upp rejält och ger möjlighet att justera krokiga reglar. Använd "vinterlim"
 
Johan Gunverth skrev:
...och använder du spånplatta/plywood/OSB + gips rekommderas limning + skruvning av träskiva mot träreglar. Det styvar upp rejält och ger möjlighet att justera krokiga reglar. Använd "vinterlim"
Det gäller bara dom som bygger bankvalv va? :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag köper OSB för 119SEK stycket men plyfa för 149SEK.

Det är mycket billigare än "knappt" billigare.
Plyfa för 149!!
Bor du på brädgårn eller?

Har någon i stockholm att rekommendera?
 
OSB skivan är inte helt formstabil. den ska monteras medd en viss distans mellan skivorna. 30:- skillnad är inte så mycket tycker jag.
 
MathiasS:
Var köper du skivorna förresten?
 
MathiasS skrev:
Det gäller bara dom som bygger bankvalv va?  :)
Nope! Kusinen bygger hus på heltid och skulle inte tveka en sekund att limma träskivorna när han bygger hus åt sig själv.
- Det tar dubbelt så lång tid och blir för dyrt för kunden, säger han som svar på varför inte hustillverkarna gör det.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
sirbo skrev:
Plyfa för 149!!
Bor du på brädgårn eller?

Har någon i stockholm att rekommendera?

Sorry, jag tittade på två olika fakturor, det ena med moms inbakat, det andra utan moms. Jag har hittills betalat 149+moms för plyfan, inget annat, vilket ytterligare stärker tesen att plyfa är orimligt dyrt. OSBpriset var med moms...
 
Johan Gunverth skrev:
Nope! Kusinen bygger hus på heltid och skulle inte tveka en sekund att limma träskivorna när han bygger hus åt sig själv.
- Det tar dubbelt så lång tid och blir för dyrt för kunden, säger han som svar på varför inte hustillverkarna gör det.
Men om man kan limma OSBn (och det blir ju uppenbarligen bra) så kan ju inte detta med forminstabiliteten vara ett stort problem. Att limma OSB borde ju då vara ett säkert sätt att få väggar som bågnar?

Jag har kört med OSB överallt, utan att sätta med marginal, och har inte sett några problem med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.