Japp,
Vi har kört det på landet ibland när man kommit upp sent och vill ha en "brasa" som räcker längre.
Det innebär dock att jag inte haft möjlighet att kolla hur lång tid det tar innan en korg brunnit klart.
Värme alstrar det definitivt iallfall !
 
jag har hört att det är grymt svårt att få fjutt på pelletserna.. man måste använda T-röd eller Gill Vätska (vad heter det nu då???) för att få det o börja brinna..

Funderar lite själv på en sånn..
 
Köp en sådan du Perka och återkom till mig om utvärdering. :D:D
 
kan ju tillägga att http://www.direktved.se/
har några olika varejanter också..

Klart jag återkommer OM jag köper en S-J ;) :D 8)
 
Tänk på
– att tända pelletsbädden ovanifrån, lämpligen med tändvätska eller annat lämpligt tändmaterial.
– att vid eldning med pellets får inte korgen återfyllas förrän den brunnit ut och tidigare glöd slocknat.
står det på pelletskorgens hemsida ???

Köpte den stora runda, 6 l.
Vi tänker försöka med varmluftspistolen. Tänder den grillbriketter så :D
 
Per-Erik skrev:
kan ju tillägga att [länk]
har några olika varejanter också..  

Klart jag återkommer OM jag köper en S-J  ;)  :D 8)
PEKO som finns på den sidan är den pelletskorg jag menar.
 
Scout skrev:
Japp,
Vi har kört det på landet ibland när man kommit upp sent och vill ha en "brasa" som räcker längre.
Det innebär dock att jag inte haft möjlighet att kolla hur lång tid det tar innan en korg brunnit klart.
Värme alstrar det definitivt iallfall !
Vad har ni för kamin  ???
Camina påstår att vi inte får använda pellets i vår Dovre  :'( "Det blir för varmt och garantin gäller inte" Men garantin har redan gått ut så vi tänker strunta i det :-[
 
löfgren på äfab rekomenderade att man tryckte ned en stump stearunljus i mitten som tände pelletskorgen.

Att tända med tändvätska kan vara svårt om man häller på för mycket, då börjar hela korgen pyra.
 
p_palm skrev:
löfgren på äfab rekomenderade att man tryckte ned en stump stearunljus i mitten som tände pelletskorgen.

Att tända med tändvätska kan vara svårt om man häller på för mycket, då börjar hela korgen pyra.
Låter vettigt och praktiskt ;D men vi ska prova med varmluftspistolen också :-[
 
Vi har en Kedddy spisinsats och har aldrig funderat på värmeutvecklingen  :surprised:
Nåja den är något mindre runt 3,5-4 liter och det är inga problem med att tända den med en vanlig "tändkloss" som vi använder för att tända en vanlig brasa.
Men man ska lägga den på toppen av pelletskorgen !

http://www.elda.nu
 
  • Gilla
Fredrikoskar
  • Laddar…
Scout skrev:
Vi har en Kedddy spisinsats och har aldrig funderat på värmeutvecklingen  :surprised:
Nåja den är något mindre runt 3,5-4 liter och det är inga problem med att tända den med en vanlig "tändkloss" som vi använder för att tända en vanlig brasa.
Men man ska lägga den på toppen av pelletskorgen !

[länk]
Tackar, då kör vi ;D
 
prövade att tända kolgrillen med varmluftpistol isomras.
DET GÖR JAG ALDRIG OM!!!
Det tog sig till slut men innan så sprackadet och gnistrade, ganska obehagligt faktiskt.
 
p_palm skrev:
prövade att tända kolgrillen med varmluftpistol isomras.
DET GÖR JAG ALDRIG OM!!!
Det tog sig till slut men innan så sprackadet och gnistrade, ganska obehagligt faktiskt.
Men hur gjorde du då :surprised: 8) Jag tycker det är det lättaste sättet när jag använder briketter
 
körde med kol den gången. kan ju varit att dom var något fuktiga, jag förvarar kolet under tak ute :-/.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.