Är det någon som har installerat en IVT 495 och har haft detta minst ett år i södra Sverige?

Vi får inga svar från vår entreprenör.

Vi undrar:
1.Hur mycket energi drar pumpen i ert fall, under ett år (beaktat vilken mark)?
2.Dånar pumpen? Får man leva med högt ljud?
3.Krävs ett sk. "mjukstartsskydd"?
4.Hur mycket sliga har ni lagt ner?
5.Tar leverantören något ansvar vid fel?
6.Behöver man installera en extra VVB om man ha hörnbadkar?
7.Är ni nöjda och fungerar verkligen systemet?
8.Något övrigt man ska tänka på?

Tacksam för svar

Rickad

 
Jag har en 495:a och bor i Gbg trakten (västkusten).Jag har kört pumpen i "ekonomiläge" ett år nu och har ej haft några krångel med pumpen (ännu?).Min pump går kopplad till ett 70m borrat hål i berget (alltså ingen markvärme).

1.Min har gjort av med 9500kWt på ett år för värme och vv i ett nytt hus på ca200kvm stort sluttningshus +uppvärmt garage på 36kvm (10-15 grader).
2 Den låter som en gammal frys ungefär (vi har dörren stängd till förrådet där den står och då stör den ej mycket)
3. Ja!! (Kräv att få det installerad gratis.Det fick vi)
4. Som sagt 70m borrat
5. Hittils iaf...(än så länge är det ju garanti) ;)
6. Beror nog på men jag har gjort det och rekomenderar dej nog att göra det om du vill ha tillräckligt med varmvatten (hur mycket "tillräckligt med varmvatten" är kan man nog diskutera men vi vill kunna duscha både före och efter badet och då är det inte mycket att be för)
7. Ja och ja
8. Att ventilationen susar ganska mycket (särskillt på toaletten).Kan upplevas som störande.

Hoppas detta ger dej några svar.
Mvh
Kalsipper
 
Jag har också en 495 med ca 175-200 meter markslingor i mestadels lerig mark, fördel med att gräva ner ledningar är att det blir bra mycket billigare än att borra, ca 30:-/m komplett.
Jag har kört i normalläge, enplanshus, har boyta 130 m2 med 21 grader+uppvärmt garage på 46 m2 där jag håller 20 grader ( där är det dessutom mindre isolering i väggar och tak).
Jag har under det senaste året förbrukat ca 11200 kWh inkl hushållsel (kan den vara ca 5000 kWh av detta??)
Har inte orkat skaffat mjukstart, det klonkar till rätt högt vid start men det stör inte mig.
Låter bra mycket mer än ett kylskåp men med dörren stängd om tvättstugan hörs det inte ut.
Har inte haft några problem med VP eller service.
Skulle nog rekomendera extra VVB då man inte har så stor vattenmängd 160 liter med 53 grader vatten, om du ska bada.
Jag är mycket nöjd med det hela.
Total merkostnad inkl installation för mig jämfört med 490 blev ca 18000:-
 
Kalsipper :

Hur mkt vinner man på att köra pumpen i Ekonomiläge ? och vad blir konsekvensen av att köra den i det läget ?

Edit : Sen han var och bytte cirkulationspumpen så har kompressor och elpatron dioderna lyst konstant .. status rutan säger "Kompressor + Elpatron 9kw" eller nått sånt.

Jag fattar mig faktiskt inte riktigt på den här pumpen ..
 
M@ze:

"Ekonomiläge" innebär att pumpen försöker hålla värmen utan att koppla in elpatronen.Det som kan hända när man kör i "ekonomi" läge är att inne temperaturen kan  variera lite upp och ner (för att pumpen inte klarar att skicka ut så mycket värme som behövs när det blir kallare för det som prioriteras är ju varmvattnet). Om det inte är kallare än ca. +3 grader ute så går det att köra med "ekonomi" läge (fast detta går att ställa om i menyerna om man vill och vet vad man gör).

Om man har en gjuten platta med golvvärme så är ju det ett trögt system som tar tid att värma upp (och kyla ner) och då tycker jag att det inte blir så stora temperatur svängningar i systemet om nu pumpen körs i "ekonomiläge".

Att din pump går med elpatron i flera dagar kan ju bero på att plattan skall värmas till runt 30-35 grader och det tar lite tid (trögt system som sagt).Fast den borde ha värmt plattan snart så hör av dej om hur det går..

Kalsipper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.