Garaget är på 170 kvadrat och uppdelat i två stora rum.
Skiss: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=smahus;action=display;num=1105932548

Är denna uppvärmningskombination smart och ekonomisk:
1, Vattenburen golvvärme
2, Byggfläkt för att toppa eller för att snabbt få arbetstemperatur om man låtit garaget stått oanvänt med bara några plusgrader under vintern
3, Ackumelatortank (både till varmvatten och golv)
4, Luft/vattenpump
5, Solvärme
6, FTX för ventilation

Vi har planerat 3dm isolering i vägg och 5dm i kattvindstaket, är det riktigt i moderna värmeekonomiska mått? Dörrarna kommer nästan att utgöra 20% av väggytan, svårt att hitta dörrar som lever upp till väggens isolering, och kanske därför onödigt med tilltagen isolering i resten av huset?
 
Jag har byggt nästa lika som du tänker. (men ej löst all uppvärmning än ???)

Mitt uppvärmningsförslag (och egna framtida funderigar):
Golvvärme för underhållsvärme (fyll slangen med glykol) så kan du slå av helt alt. om det händer något (elavbrott).
Toppa med:
Vedeldat/pelletts panna/kamin med vattenburet, acc.tank för att ladda under längre tid. Sätt upp en bilkylare med en enkelfläkt bakom så värmer du upp allt med turbofart,(under den tiden stänger du av acc-tanken.

Hoppas du fatta vad jag förseslår , annars fråga !
Hade //Hans
 
Jag kan också med varm hand rekommendera vattenburen golvvärme. Det är inte dyrt eller svår att göra på egen hand. köp grejorna på tex www.rinkabyror.se

En stör fördel med golvvärmen är man inte tappar all värme när man öppnar portarna. Jag har ett mycket mindre garage 38m2 men 2st portar utgör hela ena sidan. Ifall man öppnar dom och kyler ut hela garaget tar det bara ca 10minuter innan luften är varm igen.

Vad har du för möjligheter att för uppvärming, elpatron,fjärrvärme, pellets annars ? , Har du bostadshuset i anslutning så kan man dra en kulvert dit och utnytta befintligt värmesystem.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.