Har sett att en del på forumet har efterfrågat sk luckstängare för vedpannor. Jag visste ju att jag hade en sådan liggande i kartong nånstans, så jag kunde inte låta bli att testa. Och minsann! När brasan brunnit ut stängs dragluckan, så att pannan slipper kylas ut i onödan. Mycket smart!
Någon annan som har några erfarenheter?
 
Fiffig pryl.
Vad är det som får luckan att stängas?
Är det när rökgastempen svalnat?
 
Robert K skrev:
Vad är det som får luckan att stängas?
Är det när rökgastempen svalnat?
Nä, armen som egentligen ska reglera dragluckan påverkas av vattentempen i pannan. Den lilla trissan har ett spärrhjul som tillåter snöret att gå neråt, men inte uppåt. När pannan tenderar att svalna och armen vill lyfta uppåt istället, så släpper magneten som snöret är fäst vid och luckan slår igen helt.
Det var lite pill att få det att stämma. Men efter en liten omkonstruering gick det bra.
Nu kan man vräka in ved i pannan och sova utan att tänka på att den ska kylas ut när veden brunnit upp.
 
Hmm... :-[ :-[ :-[

...efter några dagars testkörning så har jag konstaterat att magneten som håller snöret verkar vara lite opålitlig och kan släppa lite när som hellst. Detta går nog att justera om man vill, men jag vill inte riskera att min panna agerar tjärkokeri i onödan...

En betydligt simplare konstruktion av luckstängare fungerar mycket bättre.

Jag har använt en pinne för att hålla dragluckan i helt öppet läge. Från pinnen går snöret upp till dragregulatorn som jag justerat så att snöret är mycket sträckt vid ca 90 grader.
Jag stagar upp luckan då sista vedinlägget sker, och pannan har en temperatur av närmare 100 grader. När brasan brunnit ut och temperaturen sjunkit till 90 grader, så rycks pinnen loss och luckan slår igen.
 
Någon som vet vad "Automatisk luckstängare" heter på fackspråk? skulle va kanon om det funkade bra.
 
Kan det vara en dragregulator ni pratar om  ::) en smart sak att investera i....
 
fredda skrev:
Kan det vara en dragregulator ni pratar om  ::) en smart sak att investera i....
Dragregulator har jag men inte en automatisk som stänger/släpper dragluckan när elden börjar slockna och tempen sjunker...den jag har gör tvärtom öppnar bara mera när tempen sjunker.
 
En kompis farsa köpte en sådan på nån marknad.. Han har kört med den i många år (ca 10).. Han var tvungen att bygga om den lite innan den funkade som den skulle..

Kompisen har inte hittat någon så han har byggt en egen draglucksstängare..
 
Det satt en dragregulator på min vedpanna när vi köpte huset. Verkar vara nån elektromagnet.
Den här modellen har två termostater och styrs av pannvattentemperaturen.

När man tänder brasan hakar man upp dragluckan i öppet läge. När pannvattentemperaturen nått upp till den första temperaturen (70gr hos oss) så drar regulatorn luckan från haken och håller den öppen. När pannvattentempen sjunker under 70gr släpper regulatorn och luckan stängs.

Den andra termostaten är inställd på max (100gr) och stänger luckan om det blir för varmt. Öppnar igen då det kallnat lite (<100gr).

Funkar skitbra när man eldar måttliga brasor, men det är svårt att toppa acken utan att övertemptermostaten stänger. Eftersom det inte blir helt tätt när luckan slår igen så är det risk för tjärbildning (vid övertemp) om man lagt i för mycket ved och ackumulatorn är varm (>90gr).
Är man bara hemma så kan man ju stänga av regulatorn och köra med luckan upphakad tills det brunnit ut, och sedan stänga manuellt eller slå på regulatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.