Vad är detta? Måste man ha en sån? Vad fyller den för funktion?

Det står i Rinkaby rörs katalog att den krävs vid eldning med fasta bränslen. Best nr:2977
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Den kallas även SYR, eller SYR-ventil. Det har diskuterats en del om sådana rätt nyligen. Sök i forumet efter syr i ämnet Värme, vatten.
 
I en tråd stod det:
SYR-ventil finns i två varianter. En för de lyckligt lottade med kommunalt vatten och kylslinga/varmvattenberedare i pannan och en annan för de som saknar kommunalt vatten eller varmvattenberedare i pannan.
Vad är skillnaden? Jag har inte ens min kylslinga inkopplad på pannan. (Jag har öppet expansionskärl på vinden) Ska man kanske koppla in den?
 
Om du har öppen expansion så måste du inte ha en SYR-ventil. Kokning är inte alls lika allvarligt om man har öppen expansion. Jag antar att det finns ett kokskydd på pannan som stänger av fläkten eller stänger spjällen när tempen börjar närma sig kokning. Det skyddet är tillräckligt i system med öppet expansionskärl.

För övrigt kan nämnas att öppen expansion är att föredra om man ska elda med fasta bränslen, dvs värmekällor som inte går att slå av och på som el eller olja. Sluten expansion och vedeldning är en nödlösning. Med öppen expansion och utan SYR-ventil så går det att få högre temp i acken än om man har en SYR-ventil som börjar kyla bort värme redan vid 95 grader.
 
enligt boverkets byggregler så räcker det med att man "begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög  
temperatur"  
 
8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
 
var i lagen står det att man måste ha syr?  
Det står ju inget om hur man ska vara laglydig?  
Det finns allmäna råd.  
men det är ju bara allmäna råd:  
 

1 :3 De allmänna råden
De allmänna råden innehåller generella rekommendationer om tilllämpningen av
föreskrifterna i denna författning och i huvudförfattningarna och anger hur någon
kan eller bör handla för att uppfylla föreskrifterna. Det står dock den enskilde fritt
att välja andra lösningar och metoder, om dessa uppfyller föreskrifterna.
 
klippt härifrån:http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/1998-38BBR7.pdf  



hela tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59613/0

Vem säger att man måste ha syrventil (förutom somatherm som säljer syrventiler)
om man har slutet exp?

(därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten)
 
Hej!

Ser om nån kan hjälpa mig här. Har en panna med kylslinga och eget vatten. Vilken ska jag ha?

SYR 3065 eller SYR 5067?
 
Såvitt jag har fått det förklarat för mig krävs två oberoende säkerhetsarrangemang om man har öppet kärl, tre om man har slutet.

Vid öppet kärl brukar man då använda överhettningsskydd på pannan (alltså en termostat som stänger av fläktar eller vad det nu kan vara) samt en säkerhetsventil, som öppnar vid för högt tryck.

För att få till en tredje funktion, när man har slutet kärl, blir det då vanligtvis en SYR-ventil, som kyler pannan genom någon form av nödkylslinga, eller vad man nu har möjlighet till.
 
Och vilken är det som gäller för mig?
 
apersson850 skrev:
Såvitt jag har fått det förklarat för mig krävs två oberoende säkerhetsarrangemang om man har öppet kärl, tre om man har slutet.

Vid öppet kärl brukar man då använda överhettningsskydd på pannan (alltså en termostat som stänger av fläktar eller vad det nu kan vara) samt en säkerhetsventil, som öppnar vid för högt tryck.

För att få till en tredje funktion, när man har slutet kärl, blir det då vanligtvis en SYR-ventil, som kyler pannan genom någon form av nödkylslinga, eller vad man nu har möjlighet till.
Poängen med flera system måste väl vara att de är "backup" för varandra. Då borde det väl i princip funka lika bra med tre övertryckventiler?

Min gamla kombipanna som har slutet system har två övertryckventiler invid varandra och förutom det så finns det bara en såndär miljöbov, d.v.s. temperaturstyrd dragregulator som stryper luften in gradivs beroende på temperaturen...
 
gådeberg skrev:
Hej!

Ser om nån kan hjälpa mig här. Har en panna med kylslinga och eget vatten. Vilken ska jag ha?

SYR 3065 eller SYR 5067?


Hej har precis läst om detta och just när man har kylslinga på pannan så ska man använda Syr 3065 o sätta på kylslingan.

I vanliga fall sätter man denna på tappvarmvatten, men är det som du säger, att du har kylslingan på pannan så går det ba att montera den på slingan också.
På så sätt skyddas den från försmutsning.

Och andra sidan så är ju SYR 3065 för pannor med VVB med kommunaltvatten.
Och SYR 5067 för pannor som saknar VVB och kommunaltvatten (egen brunn)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.