Ska köpa en Calmarpanna V65 med 150l vedvolym.
Det blir nog 3000l ackvolym. Är det någon fördel att bara ha en tank på 3000l mot två på 1500l ? Med tanke på funktion(skiktning), sommar och dyl ?

Funderar även på att förberda tanken med kulvertslingor för ev framtida jordvärme och solvärme. Vars i tanken(höjdled) är det då lämpligast att placera slingorna så att funktionen blir bra ?

Jag har även vissa rum med golvvärme. kan man använda samma uttag på tanken(toppen) som shuntar ut på radiatorerna eller skall man ha ett separat uttag enbart till golvvärmen längre ner på tanken ?

Tacksam för svar!
 
Den största skillnaden mellan en tank på 3000 och två på 1500 styck är att två tankar läcker mer värme. De har ju större yta som kan läcka värme. Skiktningen blir också lidande eftersom vattnet vid kanterna kyls och sjunker neråt och blandar om en del. Däremot kommer självcirkulation att se till att du har exakt samma temp i båda tankarna.

Om du ska ha solvärme så är det en fördel att ha en liten tekniktank som passar solfångarytan, t ex 500 eller 750 och en stor tank för resten av volymen. Den stora tanken ska gå att stänga av på sommaren då du bara behöver varmvatten. Solslingan ska som sagt normalt placeras så lågt som möjligt. Om du har väldigt stor volym så kan det vara svårt för solpanelerna att värma upp vattnet till 50 grader. Då kan man möjligen ha två solslingor på olika nivåer och så får man styra solvärmen dit där den gör mest nytta.

Vad gäller shuntandet så är det viktigaste att du har någon form av automatisk styrning på shunten för temperaturerna i tanken kommer att variera mellan 50 och 90 grader och det blir hemskt jobbigt att handshunta. Du kan ha två shuntar. En för golvvärmen och en för radiatorerna, men då måste du också ha två styrsystem och systemet blir mer komplicerat. Frågan är om det är värt det. Har inte golvvärmen en egen shunt redan vid reglercentralen? (Jag är lite osäker på hur golvvärmesystem funkar.) Du kan också ha en fyrvägs bivalent shunt för att kunna ta ut värme från två nivåer i tanken. Räcker tempen på den lägre nivån så tas värmen bara därifrån, vilket är bra för skiktningen.
 
Vad gäller shuntandet så är det viktigaste att du har någon form av automatisk styrning på shunten
Hej.
Jag kan varmt rekommendera "Automix CT som kan beställas från Acaso direkt" http://www.acaso.se/index-s.html .
Elektriskt inkopplas den rakt in i vägguttag.
Beställ även schunten. Två 22 mm rör in (varmt och kallt) och ett ut.
 
Lite joxigare koppling om man har två tankar både laddning och utshuntning av värmen ska funka bra... lättare med en tank....
Har du två tankar, är fördelen att då kör du bara en på sommarn för varmvattnet.....
3000 l är onödigt stor volym för varmvattenbehovet....
 

Bockar och bugar för era råd...

Det blir nog bara en stor tank.
Om det i framtiden blir aktuellt med sol/jordvärme så skaffar jag en liten tank(500-700l) enbart för detta ändamål.

Men flera råd och tips mottages gärna, med stor glädje..
 
Det dä med joxigare koppling med flera tankar förstår jag inte riktigt. Jag har tre tankar och det fungerar perfekt för mig. Nära nog exakt samma temp i alla tankarna hhela tiden. Ok, värmeförlusterna är större än med en stor tank, men de står i källaren och jag vill ha lite värme där också så det gör inte så mycket utom på sommaren.

Jag satte BoRö:s shunt på tekniktanken och pluggade returen till tekniktanken med en plugg som BoRö svarvade till och skickade för en liten slant. Sen drog jag returen från radiatorerna till den tanken som står längst från tekniktanken. Fast jag tror inte att det spelar så kisande stor roll egentligen.
 
Ibland är det källardörren som bestämmer hur många tankar man ska ha ;) dvs hur stora tankar kan gå in genom dörren med 72 cm öppning.
Att rulla in 4 burkar a 500l känns inte hellt rätt. En 1500 + 500 känns bättre men ??? är det teknisk och ekonomisk realistiskt att ihopsvetsa den större ackumulatortanken på plats i källaren?
undrar gaia
 
Sveno.... var väl lite vårdslös... joxigare= mera rör termometrar isolering av rör mm. dyrare med 3 tankar mot en..... allt går ju lösa vi lever ju på 2000 talet... och dörröppningen sätter ju en norm för vad som kan väljas....
kan va smart med flera om man sommartid bara värmer den med varmvattnet..... mindre förluster i en liten tank....
 
Jannne, det låter som en helt ok lösning. Om du vill förenkla påkoppling av ytterligare tank så kan du ju förbereda för en ytterligare tank så att du slipper tömma ur 3 kbm när du ska in med soltanken. Koppla bara på två T-rör och kulventiler och proppa för säkerhets skull. Det blir några hundringar extra, men sparar en del jobb och vatten.

STEM och Konsumentverket har gett ut en bok (eller tjockt häfte) om ackumulatorer. (Ackumulatorsystem, Konsumentverket, Energimyndigheten ISBN 91-73987-166) Där finns det massor av vettig info om olika ackumulatorkopplingar.

Bertil, tack då fattar jag. Och jo, det stämmer att ofta så är det ju förutsättningarna som avgör vad det blir. Så var det för mig i alla fall. Men om man kan ha en stor tank och har slinga för varmvattnet så måste man ju inte värma hela tanken. Då har man ju en viss flexibilitet även vid sommardrift.
 
Såg en beskrivning på 1500 tankar hos någon tillverkare att de byggde 71cm i bredd utan isolering. Då skall du slippa svetsaren gaia.
 
I princip kan jag ta in hur stor tank som helst, har dubbeldörr..Takhöjd 2,70m i pannrummet..

Ser att någon skriver om att svetsa en själv, det har jag även kollat. Det blir nästan inget billigare om man ska beställa en runvalsad plåt och två välvda gavlar som man sedan svetsar ihop själv.

Altenativet är ju ett trycklöst system som vissa gör av tex en gammal oljetank el dyl. Men vad jag har hört är det inte att rekomendera.

Skriv på bara.../mvh Jannne.
 
Hejsan,

Intressant tråd!

Späder på med två frågor ytterligare;
-Är en vedpanna med självdrag att föredra om det är möjligt? Skorstenen blir 10-11 meter så draget borde det inte vara ngt fel på.
-Om man har flera acctankar i sitt system. Hur fungerar skiktningen? Laddar jag ur en åt gången eller vandrar "varmvattennivån" lika i alla tankar samtidigt? Lite kryptiskt men jag hoppas att ni förstår.

Jannne-Har du fått ngn offert på en Calmarpanna? Jag är intresserad i vilken prisklass en Calmarlösning är gentemot en för Baxi som jag fått.

/Jörgen
 
Jörgen, det går att seriekoppla så att en tank i taget laddas ur, men det är krångligt, kostar mer pga div backventiler och troligen nån pump behövs. Dessutom tjänar man inte mycket på att seriekoppla tankarna.

Det vanligaste är att man kopplar ihop topp och botten med hyfsat grova rör (minst 35 koppar). Naturlagarna sköter skiktningen alldeles utmärkt. Jag har tre 500 l tankar och jag har alltid i stort sett samma temp på samma höjd på alla tre. När jag kör på elpatron så stänger jag kulventilerna nertill på två tankar och värmer bara en tank med patronen. När jag sen öppnar ventilen och det är kallt i två tankar och varmt i en så tar det inte många minuter innan jag har varmt i toppen och kallt i botten på alla tankarna.

En självdragspanna är att föredra bara om du ofta har strömavbrott. Men då måste du ändå ha reservel för laddpumpen om du inte kopplar med så grova rör att självcirkulation kan transportera bort 30 kW från pannan. (Kolla på Energifirma Fredrik Degerman för mer info om självcirkulationskoppling. Länk finns på min www-sida) De självdragspannor som finns har betydligt sämre verkningsgrad och miljövärden än moderna fläktstyrda pannor.
 
Hej igen Sveno,

Jag förstår hur du menar. Att bygga in pumpar och backventiler och dyl är nog inte ett alternativ.

Den tänkta konstruktionen är med en primärtank med en eller flera slavtankar. I primärtanken finns beredare och elpatroner. En elpatron sitter precis under beredaren så att vid eldrift så värms bara den del av tanken upp. Den andra patronen sitter lägre.

Om alla tankar skiktas lika så kommer även den övre delen av de andra tankarna att värmas upp av elpatronen.

Om jag dessutom vill ha en kulvertslinga till garaget som endast skall nyttjas för vedvärme så måste den sitta under de bägge elpatronerna. Detta medför att när tankarna är det minsta urladdade så upphör värmen till garaget.

Visst borde der gå att lösa problemet med höjdskillnader av tankarna? Om slavtanken moteras liggande så att dess topp är under den övre elpatronen borde den patronen endast jobba mot en liten accvolym plus beredaren.

Jag är givetvis ute efter att kunna ladda ur tankarna så mycket som möjligt innan elpatronen kickar in.

/Jörgen
 
Japp, det går att lösa genom att ha tankarna olika högt. Om du ska ha en tank liggande så har du det problemet att de flesta färdiga tankar har isolering och anslutningar avpassade för stående placering. Jag tror dock att det finns nån tillverkare som gör lägre tankar som du kanske kan använda. Annars kan du kanske svetsa på egna muffar för att få anslutningarna där du vill ha dom.

När jag ökar min ackvolym så kommer jag att passa på att flytta min tekniktank (primärtank) så att den sitter slickad mot taket. Jag har en beredare på 200 liter så den nedre delen blir fort kall nu och det är inte så bra att ha stora tappvattenvolymer i tempskiktet 30-40 grader. Legionella gillar sånt. För mig är det iofs ett mindre problem eftersom jag värmer upp allt vatten till 90 grader minst en gång per dygn och i den tempen överlever inte legionella många sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.