Ni som har FTX, är ni nöjda med det?
Behövs tillsyn av systemet av ex vis sotare eller liknande med viss regelbundenhet?

Största nackdelen med mekanisk frånluft, som jag ser det, är att man lätt drar in rök från eldande grannar i huset. Läste även i ventilationsguiden här på byggahus, att man inte skulle ha mekanisk frånluft i stadsmiljö!?

Sen måste jag erkänna att jag är ganska skeptisk till dagens olika andra värmepumpar. Dom verkar vara lite överreklamerade. Det man sparar i energi går åt till att reparera och då är det ju ingen poäng. Men en FTX är kanske lika vinglig?

Annars känns fjärrvärme, tälstenskamin och FTX som en bra kombination, men jag är kanske fel på det? Jag vet inte riktigt hur fjärrvärme fungerar. Kanske inget man kan ha som backup till ved och FTX. Eller?
 
Fjärrvärme är bra  ;D. Vi valde det och vi har en spiskasett och ett FTX-system. Kändes bäst för naturen. Elda med ved bidrar inte till växthuseffekten, fjärrvärmen görs relativt miljövänligt och ett FTX-system reducerar uppvärmningsbehovet. Vårt hus (på 270 kvm) uppvärmning kommer att hamna på ca 14000 kWh/år, och vår kamin kan reducera detta med 4000 kwh/år om vi eldar 1 h per dag.
Hade vi inte haft ett FTX-system så skulle vårt uppvärmningsbehov bli dubbelt så högt :(
Ett FTX-system består av fläktar och ett stort värmeväxlaraggregat och filter. Filtrerna behövs bytas någon gång per år.
 
Hur fungerar fjärrvärme? Uppmuntrar det till att elda och återvinna, eller har man vissa fasta kostnader?
De 14000kWh ni förbrukar är alltså el, men då tillkommer fjärrvärmekostnaden på det, eller?
 
Nej 14000kWh/år är uppvärmning av hela huset. Sedan tillkommer det förstår el för lampor och maskiner.

Fjärrvärmeväxlaren har inbyggd "dator" där du kan styra vissa scenarion, tex kallare på natten, sänka temperaturen vissa tider på dagen då du ex är på jobbet eller om du är bortrest.
Det fasta priset för fjärrvärmen ligger på 2500 kr/år.
 
Hmmm. Det låter ju bra med fjärrvärme. Vad är haken?
Vad kostar en fjärrvärmepanna (eller vad det nu är man har)?

Sen finns det ju bergvärme och liknande som ger låga energikostnader, men det bygger ju på att skiten håller LÄNGE för det ska ju inte bara bli +/- 0 det ska ju helst bli billigare än alternativen. Gå med vinst alltså. Man vill ju inte bli tioårs prenumerant på värmepumpar. (Men jag vet för lite, på tok för lite.)

Att "elda med ved" inte bidrar till växthuseffekten tror jag inte på.
 
Vår installation kostade 32000 inkl moms. Då står vår fjärrvärmeleverantör för service av aggregatet oxå.

Det här med växthuseffekten är lite lurigt. Jag fick själv reda på hur det ligger till för inte så länge sedan.

Eldning med produkter som ingår i det naturliga kretsloppet bidrar inte till att öka mängden koldioxid, det koldioxid som frigörs vid eldning är redan "intjänad" då trädet levde ;D. Däremot så bidrar eldning med sk fossila bränslen, olja, kol, gas, till att koldioxidhalten ökar >:(. Dessa produkter ligger gömda i jorden och har inget "intjänat" koldioxid i sig. Alltså ökar koldioxidhalten då vi eldar med detta vilket inte är bra.

Så är det! Så visst kan vi påverka vid vårt val av uppvärmningssystem, Fjärrvärme, Pellets, Ved, Solenergi är bra system. Om vintrarna är milda och du slipper att använda elpatronen i din bergvärmeanläggning så är detta oxå ett bra alternativ.

Vi skulle velat ha solvärme, men tyvärr så ser de produkter som finns idag inte så bra ut, stora och anskrämliga...
 
Det jag är skeptisk till när det gäller miljöpåverkan och vedeldning är att det som så ofta är teori.

En perfekt brasa med hög förbränning ger låga utsläpp. Alla är nöjda och glada och eldar glatt!

Synd bara att allt fler i Sverige installerar lätta kaminer med hög effekt som är svåra att elda rätt i. Eldar man miljövänligt i dessa så blir det ofta för varmt, därför stryper man och smutsar ner. Dessutom är många vedekorrar lite korkade i sin lagerhållning. Man är för sent på det med att skaffa ved och eldar med surt virke.

Det finns dom som hugger sin ved på sommaren och sedan kapslar in den i presseningar och eldar med den samma höst och vinter.

Och så vidare.

Hade folk eldat rätt, eldat med torr ved, inte eldat mer än vad som behövs, då hade miljöpåverkan varit liten.

Men en enda feleldare smutsar säkert ner mer än femtio som eldar rätt och då faller lixom hela den fina teorin, speciellt när det i verkligheten säkert är 50% som eldar mer eller mindre fel.

Himla tråkigt, för jag älskar vedeldning! Men jag hatar RÖK!

Kan bara tillägga att det är många på landsbygden som inte har soptömning. Gissa var skräpet tar vägen.
 
>:( undrar hur vissa på landsbyggden kan vara utan soptömning, trodde att så fort man blev registrerad på en address så är du tvingad till soptömning
 
jag är helnöjd med mitt ftx-aggregat. det är inte så mycket underhåll, filterbyte ca 2ggr /år vilket tar ca 5 min. Det finns inga regler angående sotning idag, men rekomendation att göra det var 6:e år i imkannal (spisfläkt), om du sköter filterbyte i ditt ftx-aggregat klarar det sig säkert ganska länge utan sotning.
Vag gäller F-ventilation så brukar det finnas små filter i de uteluftsventiler som monteras i dessa anläggningar, och dessa filter kräver också en rengöring/byte ibland vilket väldigt många bevisligen ej känner till. Det är ej heller så att du kan stänga av ett F-ventilationssystem (i nyare hus är det krav på viss luftomsättning) och dessa f-system brummar också (stressfaktor), dock något mindre buller än ftx-system.
 
Jovisst krävs det att man eldar och hanterar veden rätt, men att sköta och dimensionera rätt gäller oavsett vilken uppvärmning man har. Det finns de som eldar olja och inte har gjort brännarservice på flera år, en och annan värmepump behöver tillskottsel redan vid -10. Att se till att veden är torkar ligger i vedeldarens eget intresse eftersom veden förbränns av mögel och annat annars. Men jag håller med om att det finns en och annan med noll koll. Jag tror dock att det håller på att bli bättre.

Privat sopförbränning var nåt nytt för mig. Känner du många som eldar sopor hemma?

Den fina teorin faller inte så länge de som börjar med vedeldning gör det på rätt sätt och det finns de som byter ut sin gamla panna mot en modern. Man kan inte begära att nyinstallerade värmepumpar ska bära miljöbelastningen från elpannor och oljepannor som inte har bytts ut. På samma sätt kan man inte säga vedeldning är kasst för det finns gamla dåliga pannor och puckon som eldar hushållsavfall i sina pannor.

Att det installeras lätta vedeldstäder tror jag är ett mindre problem eftersom såna sällan används som primär värmekälla, utan för stödvärme och trivsel i hus som värms av el. Om det eldas i braskaminer när det är som kallast och de bidrar till att importen av kolkraftsel minskar så tror jag att deras negativa miljöpåverkan blir ganska liten om den ens blir negativ. Koldioxidtillskottet är hur man än vrider och vänder på det nolleller nära noll om man eldar trä. Oförbrända kolväten och koloxid är en annan historia...

En liten parantes: Chalmers har publicerat en lite annorlunda rapport om antioxidanter i vedrök http://www.afabinfo.com/pdf_doc/fou_rapporter/AntioxidantrapportCTH.pdf :) Det är visst inte bara otrevligheter i röken, men jag tycker nog i alla fall att man ska sträva efter att bränna upp så mycket av veden som det bara går i pannan.
 
Intressant med FTX, jag ska kolla närmare på vad prisskillnaden blir. Just nu har jag dock svängt till konventionell frånluftsvärmepump igen, men det brukar snurra runt ett tag innan det stannar.

När det gäller lätta kaminer så tror jag att problemet ökar med feleldare. Väldigt många köper kamin för att spara ström och dom eldar på rätt duktigt. Det är en boom på kaminmarknaden just nu och det är inte ett plötsligt behov av trivsel som skapat den boomen.

Jag har läst om antioxidanterna i vedrök och eldar naturligtvis själv bara med knastertorr björkved för jag är ju så bra! Nu slipper man dricka rödvin. ;)

Vill bara delge en episod från mina föräldrar som hade problem med en äldre feleldande herre. Min far klagade ett antal gånger på honom och vid ett tillfälle rök det kraftigt över mina föräldrars hus och hela grannskapet. Min far fick nästan spader och knackade på hos den äldre mannen och upplyste om att det rök kraftigt nu igen! Då svarar mannen ärligen förvånad: " Å fan jag, visste inte att korrugerad plast rök så illa."

En annan granne eldade sin panna med ett helt lastbilslass med gammalt lackat parkettgolv. Det luktade inte heller lavendel.
 
Framerate skrev:
Annars känns fjärrvärme, tälstenskamin och FTX som en bra kombination, men jag är kanske fel på det? Jag vet inte riktigt hur fjärrvärme fungerar. Kanske inget man kan ha som backup till ved och FTX. Eller?
Hade jag varit i dina kläder så hade jag valt fjärrvärme....utan tvekan. Det är fantastiskt bekvämt och miljövänligt. Täljstenskamin hade jag också installerat som backup och för mysighetens skull...

Edit: Dessutom är det ju enkelt också. Ingen stor panna eller förråd som behöver byggas. Det enda som syns är en "plåtlåda" som hänger på väggen.
 
Men fjärrvärme bygger lite på att man har FTX tycker jag för annars pumpar man bara ut värmen utan återvinning, eller vad?
 
Det gäller inte bara fjärrvärme, utan alla alternativ utom frånluftsvärmepump, då tycker jag att en jordvärmepump med frånluftsmodul allt. jordvärme med ftx är ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.