Hej
Är det någon som vet något om produkterna
- SpotLite
- LedLite
- StarLite
från OverSol. www.oversol.fi
Enligt broschyr håller de i evighet, är brandsäkra eftersom de ej blir varma, har inget säkerhetsavstånd.
De fins som typ halogenspotar, mysiga små-lampor för ex. indirekt trappbelysning mm.
Finns även som fiberoptik med vilken Du t.ex. kan göra en egen stjärnhimmel med massvis med små ljuspunkter.
Som sagt. Någon som provat ?
 
Har inte monterat dessa själv men en kompis byggde en monster-hembio för 4 år sedan och lät montera över 200st fiberoptiska punkter i ett mörkblått, filtklätt tak. Så jäkla läckert att det bara måste upplevas! Suck... vill ha i biorummet 8)
 
Allt är bra förutom att de inte är det minsta mysiga. Ljus karaktären är blåvit, nästan som Xenonljus på en bil..
Men de håller länge och drar lite ström vilket ger låg värmeutveckling.
 
Hmmm. det där var läckert  :D

...men....såna där diod-kedjelampor borde inte vara så svårt för den händige att svänga ihop själv? En vanlig trafo finns ju att köpa lite varstans (Claes Ohlsson t.ex).... Lysdiod kostar väl ett par spänn styck på närmsta elektronik-affär.  8)


 
Näe... vänta... nån trafo ska det inte vara.... Det ska va en batteri-eliminator....dioderna går ju på DC !! *sorry*
:-[
 
Själv har jag experimenterat rätt mycket med denna typen av ljus på senaste tiden. I nästa hus blir det nog betydligt mer sådana här.

De jag arbetar med kommer från Luxeon (http://www.luxeon.com) och finns nu med upp till 1A maximal ström.

Sedan ett halvår finns de även i en skönare varm-vit färg (förutom röda, gröna, cyan, ...)

Nackdelen är att de blir mycket varma och det krävs ett antal för att få samma "ljusmängd" som en spot. Själva ljuset och optiken blir inte varma, utan i detta fallet är det själva kislet/chippet som blir varmt.

Fördelarna är dock att det öppnar upp möjligheter för betydligt fräckare lösningar, speciellt för mys belysning och annan små-belysning.

Vet dock inte om de finns några färdiga lampor som ersättare att köpa i butiken. Mina första experiment spottar är självbyggda.
 
[quote author=TLovskog link=board=Teknik;num=Sedan ett halvår finns de även i en skönare varm-vit färg (förutom röda, gröna, cyan, ...)


[/quote]
Kul! Var hittade du dem?

Blir de varma? De jag har sett har varit extremt kalla...?
 
Tror det var hos RS-components (http://rs-components.se), men även ELFA (http://www.elfa.se)och en del andra leverantörer i USA har dem.

Själva "plasthuset" på själva lysdioden och ljuset som sådant är kallt, men baksidan av dioden som har en sk. heatslugg för att avleda värmen från kislet blir på ren svenska skitvarm.

Det finns en variant som heter Luxeon Star. Detta är en LED monterad på ett MCPCB (Metal Core Printed Circuit Board) för kylning. Även den blir ordentligt varmt.

Den spott med 8 Luxeon Emitters jag arbetar på kommer jag nog behöva använda kylfläns på.

Dyra som pocker är de också, men jag ser detta mest som en teknikstudie. Om ett par år så ...

Tänk dig en RGB version av dylik diod så har du en spott där du inte bara kan dimma luminansen utan även kan ställa färgen. Lite mumma är det allt. Idag är dock ljustyrkan för klen på RGB dioder för att det skall bli användbart.
 
Absolut. I mitt nästa hus om en 8-10 år, blir det definitivt försök med sådant ljus.

Ännu en fördel är ju alltid för de som vill göra så mycket som möjligt själva att det handlar om <50V, så man kan göra den elen själv. Ett kärt ämne som brukar poppa upp här lite då och då.

Betänker man sedan att i princip ingen elektronik i dagens läge behöver 230V och den effekten som man kan föra över, så kan man riktigt vara uppfinningsrik.

Enda problemet är att det blir svårare att sälja ett hus med mycket egna lösningar. Hur mycket bättre de än är ...

 
Det kommer massor med dioder nu.. tyvärr har även "dom billiga" märken börjat komma, dvs det som dom "riktiga tillverkarna" redan gått ifrån.

Kortfattat köper du billiga lysdioder lyser dom inte mysigt utan kallt!

Om några år lär det finnas fina att köpa för rimliga pengar, jag väntar tills dess.

PS, ett exempel är trädgårdsbelysningar med dioder och solceller... man ser att dom lyser om det är kolmörkt med dom lyser absolut inte upp något!

//magnus
 
När vi pratar lysdioder; Jag har nästan tre tusen (eller var det sex tusen?) röda i SOT23 kapsel (pyttesmå rektangulära för ytmontering) liggande någonstans. De kasserades för att en viss andel var felaktiga och så hamnade de i min bra-att-ha-låda. Hittills har jag inte kommit på något användningsområde. Några förslag?
 
hmm, röda sade du... ...sovrum...


;D
 
Benno skrev:
Jag har nästan tre tusen (eller var det sex tusen?) röda i SOT23 kapsel (pyttesmå rektangulära för ytmontering) liggande någonstans. De kasserades för att en viss andel var felaktiga och så hamnade de i min bra-att-ha-låda.
Benno! Hur stor är din bra-att-ha-låda egentligen ???. Eller är de så pyttesmå, dioderna alltså ;). Nu blev jag nyfiken ::). Har du mått eller bild på dom?
 
Ursäkt att jag hoppar in. En SOT-23 är en standardiserad ytmonterad kapseltyp för bl.a dioder, transistorer och i detta fallet lysdioder. Kroppen är 2.9mm x 1.3mm och 1mm tjock (give or take).

Se http://www.national.com/packaging/folders/mf03a.html

Som kuriosa:
Även om SOT-23 är liten så räknas den bland de största ytmonterade komponenterna.

I dagarna lekte jag med den minsta som snart kommer. Den kallas för 01005 och är för resistorer, kondensatorer och spolar.

Se bilden nedan (100kohm resistor som är 0.25mm x 0.13mm och ligger på mitt armbandsur)

01005_on_wristwatch.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.