Varför är hantverkare så dåliga på att höra av sig? Jag har nu väntat flera veckor på att hantverkaren jag anlitade skall komma och göra klart jobbet han påbörjade hos mig.
Han har lovat att komma denna vecka, idag är det fredag så det blev ingenting med den saken.

Alla jag talat med har samma erfarenheter.

Hur kommer det sig att det är så här? Tänk om alla i arbetslivet skulle behandla sina kunder lika illa? Är det så jobbigt att lyfta luren och tala om varför man inte kan komma!?.
Då får man åtminstone känslan av att man inte är bortglömd.

Efter att ha anlitat hantverkare under många år så är jag nu rätt så less på dessa människor.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Tragiskt... men ändå på sätt och vis skönt att höra att det inte är bara vi som råkat ut för detta fenomen... de tycks tro att man inte gör annat än att ha tid att vänta på dem som aldrig dyker upp...
Är man det minsta rädd om sin kund så borde man, precis som mattiasX skriver, kunna ringa i alla fall...

SKÄRPNING!
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
mattiasx skrev:
 Jag har nu väntat flera veckor på att hantverkaren jag anlitade skall komma och göra klart jobbet han påbörjade hos mig.
Han är väl inne i en "jobbsäkringsperiod" ;D
 
Ja fy 17, har väntat en hel semester på en murare, som när undanflykterna tog slut, helt enkelt slutade svara när jag ringde. Klassiskt beteende är att de kommer å "börjar" lite, så reviret är inpinkat och man inte gärna kan ringa någon annan. Sedan får man vänta tills greven behagar komma...
 
De flesta hantverkare är ju just det, hantverkare. De är framförallt inte marknadsförare och har ingen aning om vad ordet kundrelation betyder, tyvärr.

De vet hur man kopplar el, böjer rör eller motsvarande men har ingen aning om hur man lyfter telefonluren och säger att man blir lite sen eller hur man gör en bra tidsplanering.

Det sorgliga är att de flesta hantverkare klarar sig rätt bra utan att ens försöka lära sig dessa saker.

/Gojan
 
Gojan skrev:
De flesta hantverkare är ju just det, hantverkare. De är framförallt inte marknadsförare och har ingen aning om vad ordet kundrelation betyder, tyvärr.

De vet hur man kopplar el, böjer rör eller motsvarande men har ingen aning om hur man lyfter telefonluren och säger att man blir lite sen eller hur man gör en bra tidsplanering.

Det sorgliga är att de flesta hantverkare klarar sig rätt bra utan att ens försöka lära sig dessa saker.

/Gojan
Kan hålla med. Men samtidigt så finns det ett par andra sköna som aldrig kan säga en tid.
Telia
Kabeltv bolag
El bolag
osv osv...
Men å andra sidan så hamnar man tajt till så skall man höra av sig det tillhör god ton och att få kunden att känna sig kanske inte nöjd men "funderad" på.

Men det beror nog på att när det smäller till med konjukturtoppar så tar man jobbet med bäst pröjs först. Och ofta tar företagare på sig för mycket uppdrag som de sedan får svårt att fullfölja. Och är det bara nått litet pysseljobb som en väggflytt eller laga ett nyckelhål så är det inte direkt högprioriterat, tyvärr för på ströjobben lever man på när det tajtar till sig. Och byggbranschen är inte unik fallet att ha taskigt kundfokus. Men det är ingen ursäkt...

Nu vart
 
Hur bra är alla tjänstermän på att höra av sig??
Snacka om att dra alla hantverkare över en kant!!




 
Jag tror att övervägande majoriteten av alla yrkesmän har samma svårighet med marknadsföring och kundrelation. Skillnaden ligger väl i att de flesta hantverkare är egna företagare och har ingen annan som gör detta jobb. Själv är jag usel på marknadsföring men på mitt företag har vi en hel division som jobbar med marknadsföring och kundrelationer så jag slipper (till skillnad från min hantverkare)

/Gojan
 
Bob_the_builder
Varför inte? Eller skicka en egen faktura så slipper du vänta på hans?
 
mr Z skrev:
Kan hålla med. Men samtidigt så finns det ett par andra sköna som aldrig kan säga en tid.
Telia
Kabeltv bolag
El bolag
osv osv...
Men å andra sidan så hamnar man tajt till så skall man höra av sig det tillhör god ton och att få kunden att känna sig kanske inte nöjd men "funderad" på.

Men det beror nog på att när det smäller till med konjukturtoppar så tar man jobbet med bäst pröjs först. Och ofta tar företagare på sig för mycket uppdrag som de sedan får svårt att fullfölja. Och  är det bara nått litet pysseljobb som en väggflytt eller laga ett nyckelhål så är det inte direkt högprioriterat, tyvärr för på ströjobben lever man på när det tajtar till sig. Och byggbranschen är inte unik fallet att ha taskigt kundfokus. Men det är ingen ursäkt...

Nu vart
Kan komplettera den listan med större logistikföretag. "Vi kommer någon gång mellan 9-16."
Vad är det?
Eller om man ber dem ringa en timme innan så att man hinner ta sig till bygget: " Vi är här nu. Var är du?" ::)

mvh
David

 
galento
Känner igen detta fenomen,det har hänt flera gånger att man tagit ledigt från jobbet och inte kommer det nån trots löfte.Flera jag känner anlitar polacker eller folk från "baltstaterna" istället,där är det ingen slapphet och dom jobbar bra.De skall dock ha vettig ersättning men får man ett snabbt och bra jobb uträttat är detta värt en del.Det är nog bättre att begära ett klart besked av hantverkaren:har du tid eller inte,ja eller nej annars finns det andra att fråga.
 
Jag har oxå haft samma problem. Typ när man vill prata med någon på komunen.på försäkringskassan,säljare som inte dycker upp på avtalad tid. mm

Det kanske skulle in lite balter där oxå så det blev lite fart...
 
Eller den här (hantverkaren ringer klockan 10 på förmiddagen):

- Jag skulle behöva hämta en sak hos er idag.
- Men vi jobbar båda två.
- Ok, när kommer ni hem från jobbet då?
- Vid halv 7.
- Oj... Har ni ingen granne med nyckel då?
- ?? De jobbar nog också...
- Hmmm... [verkar helt chockad över att vi inte kan lösa det åt honom när han ringer med 0 framförhållning...]

 
Håller med föregående talare,

Det är skit när man inte håller ord. Lovar ,mna tta höra av sig inom viss tid, skall man f-n i mig göra det också... (och det gäller både hantverkare och tjänstemän). Gör man inte det, så är i alla fall mitt förtroende förbrukat...

Kom ohc tänka på en rolig episod som drabbade mina farföräldrar - men det var inte tiden som "spökade till det" - utna "hantverksäran". Detta utspelade sig på 60-talet:

Farfra (arkitekt) hade gjort ritningra på hur muren runt sommarhuset skulle se ut. Farfar jobbade i Stockholm och farmor var uytstationerad för att "Hålla ett öga på gubbarna". Plkötsligt slänger muraren sleven i hinken och säger på klingande skånska. "Nu ger ja fan i det här, det blir ente snyggt...". Farmor ringer farfar och får instruktioner om att köra in till samhället för att köpa en 37:a whiskey. Sagt och gjort. Muraren fortsätter att mura... Snart så tar flaskan slut och murarens estetiska ådra tilltar i samma takt. Han vägrar ånyp fortsätta. Histrorian upprepar sig och ett antal 37:surprised:r senare är den arkitektritade muren färdig...

På sätt och vis irriterande, såklart, men jga tycker ändå att hantverkaren skall ha någon form av hedersbetygelse för att han ville kunna "stå för sitt jobb"... Sådant blir alltmer sällsynt i dag....

/Gladestone
 
Gladestone, fantastiskt kul historia!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.