Jag undrar om någon/några på forumet skulle kunna hjälpa oss med lite idéer om hur man får till det med taket på vårt hus.

Problemet är vinklarna mellan mittsektionen och den vänstra sektionen. Som ni ser på den nedre bilden blir det konstigt med vinklarna ovanför balkongen om man får det att stämma på baksidan. Troligtvis blir det bättre ifall man gör tvärtom och låter det stämma på framsidan och får en förskjuten vinkel på baksidan. Men finns det något ännu smartare sätt att göra på?

Tacksam för alla förslag!

renderad.jpg

url]
 
Hmm....

Är det där verkligen ett problem som finns i verkligheten, eller existerar det bara i en "felritad" ritning?

Struntar man i ritningen och funderar över hur man skulle bygga ett vinklat tak på detta sätt så finns det ju inget skäl till att det skulle bli något vinkelfel. Tacknock har samma höjd, takfoten ligger på samma nivå i dessa sektioner. Då blir det inget fel som på ritningarna.

Fråga: När jag tittar på planritningen ser det ut som om taknock är förskjuten nedåt i bild => osymetriskt vinkel på takhalvorna. Ska det vara så? Då förstår jag att det blir fel (och svårt att rita).

Är jag på cykeltur?
 
Tacknocken är mitten på huskroppen, det är min prespektivbild som förvillar.

Problemet är väl att den vinklade delen är 8,2 m bred och den andra 7,8 och när de möts så blir det knasigt vid vinkeln mot baksidan och vinkeln vid balkongen.

Jag lägger ut en tydligare bild i eftermiddag när jag har mer tid!
 
Här kommer ett bättre försök att tydliggöra vårt problem. På den här bilden är taket omritat så det blir "rätt" vinkel på framsidan och fult på baksidan. Det är där jag ritat pilarna problemen uppstår. Takets vinkel (brytning) blir inte på samma ställe som vinklarna på husväggen.

Är det här ett problem som är vanligt och hur löser man det då, eller är det arkitekten som valt "olämpliga" vinklar på huset?

Jag hopppas att ni förstår vad jag menar.

uppifran2.jpg
 
sollentuna skrev:
Problemet är väl att den vinklade delen är 8,2 m bred och den andra 7,8 och när de möts så blir det knasigt vid vinkeln mot baksidan och vinkeln vid balkongen.
Om det är problem med att gavlarna är olika breda, är det väl bara att höja vägglivet och bryta upp taket lite på den delen som är kortare. På så sätt får du samma takvinkel samt nock centrerad.

(Fast jag kanske bara ger ett goddag-yxskaft-svar på något du inte frågar efter... ;) )
 
Hmm...., det är nåt med utseendet på det där som jag inte kan sätta fingret på(förutom själva vinkeln, tror jag iaf, eller är det bara bilden som narras :-/), är tyvärr ingen expert på detta problem, men det som slår en är ju, vad säger arkitekten som har ritat detta ???
Tycker han att huset ska se ut så här och isf. varför?? Har han ingen "plan B" när nu detta inte blev så snyggt/uppskattat av Er??
Om ni känner er tillfreds med husets utseende i övrigt så kanske inte detta gör så mycket, eller :-/
Fast jag tycker nog att han borde kunna prestera ett bättre alternativ som ni kan känna Er komplett nöjda med, det är ju Ni som betalar kalaset ;)

Tyvärr kunde jag inte hjälpa dig med själva problemlösningen, lycka till !!
MVH/Christina.

PS: Personligen skulle jag ha krävt att han ritar om ;)/DS.
 
Jag båda tänkte och uttryckte med rörigt igår...

Vi får se om det blir bättre den här gången:

Problemet är egentligen den lilla utbyggnaden på baksidan av vinkeldelen. Om den inte hade funnits hade man ju centrerat båda taknockarna och sedan anpassat takvinkeln så själva brytningen mellan taken går så den skär hörnen som blir där väggarna vinklas. Men eftersom man har utbyggnaden, men man inte gör ett nytt tak för den lilla delen så är det ju så att just där är taknocken inte centrerad och det gör att själva brytningen förkjuts (kolla på bilden och tänk en rak linje som fortsätter i mittsektionens bakväggs rikting så ser ni att det är där taket skär).

Så ett alternativ är ju att man låter det vara som det är (men det kanske blir konstigt även på insidan vi skall ha öppet upp till nock), ett att man gör en liten egen taksnutt på baksidan ovanför utbyggnaden, och det tredje att man vinklar om hela taket så det inte blir symmetriskt ovanför mittsektionen, men passar över utbyggnaden.

Jag ska prata med arkitekten också, men hon går på löpande räkning så jag vill gärna ha en idé innan dess...
 
sollentuna skrev:
Jag ska prata med arkitekten också, men hon går på löpande räkning så jag vill gärna ha en idé innan dess...
Ahaa..... det förändrar ju saken med "rita om" en smula ;)

Då inställer sig nästa fråga(många frågor och lite svar från mig, tyvärr ::)), behövs den där lilla utbyggnaden på vinkeldelen, är det månne lättare att ta bort den än att göra om takkonstruktionen??
Fast den kanske fyller andra viktiga funktioner.

MVH/Christina.
 
Hej!

Känns som om ni krånglar till det i onödan och varför skulle arkitekten rita något som inte fungerar byggpraktiskt?

Vi har ett liknande utkast på vårt hus men i stället för 1 plan blir det nog 2 plan
planlosning.jpg
Vi får en lite komplex brytning mot garaget i detta utkast.
Jag tycker du skall låta taket på baksidan av huset på mittendelen gå ut i kant med den vänstra delens tak så kanske inte problemet blir så stort.
 
Kan du inte publicera planritningen lite bättre, vore kul att se hur ni löst alla rum, för många var det.....är huset typ 250 kvm?
 
Jag har nu skapat en hemsida för husbygget så nu kan man se planritningen där.

Tack för alla svar, det får nog bli som jag visade på den sista bilden!
 
Hej igen!

Jag tänkte bara berätta hur det blev till sist. Vi valde att ha en annan vinkel på bakre delen av taket för att det skulle stämma i vardagsrummet. Så taket blir assymetriskt, men vi hoppas att man inte kommar att tänka på det.

Jag har lagt ut alla caddada ritningar på hemsidan (under Ritningar) så om man tittar på gavlarna kan man se hur det blev! Kommunen har godkänt vår ändring så nu är det bara att köra. Väggen på baksidan kommer att bli lite högre i och med takändringen, men det spelar nog ingen roll efter som huset ligger i en sluttning och delvis kommer att vara nedgrävt på baksidan.

/Sollentuna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.