Hej på er!

Tänkte kolla med er som byggt klart era hus från olika hustillverkare, hur slutkostnaden blev jämfört med vad som var tanken i början. Håller offerterna eller spricker kalkylerna?
Kan vara bra att veta för de som går i köpastankar.

(Är inte ute efter att hänga ut olika hustillverkare/hantverkare utan snarare nyfiken allmänt)

Nå? :)
 
Om man är engagerad i sitt bygge så kommer man på en del saker med tiden, som man inte tänkt på tidigare.

I vårt fall kan man nog säga att 2-4% på kalkylen har tillkommit på grund av oförutsedda poster, som vi inte valt själv och ytterligare 3-5% har tillkommit på poster som vi valt själv...

Mycket beror väl på vad man har för möjlighet att påverka bygget när det väl har startat.

Den mest svårbedömda posten är nog markentreprenad (ev småsprängning, extra utfyllnad, bortforsling av "olämpligt" schartmaterial)
 
Ingen fler med synpunkter/info? Eller är ni alla mitt i byggeriet och inte vet vad slutnotan hamnade på?

(Kanske törs man inte se efter? :surprised: )
 
Klart det sprack! :)

Vi har nog dragit över med ca 50000 från originalbudget.
Å andra sidan hade man ingen direkt rutin på husbudget i och med att det är första bygget.
Det blir nog 100000 innan det är klart.

Å andra sidan har vi valt upp oss på en hel del saker efter hand också...
 
Våran sprack också ;D ;D ;D ;D
Vi gjorde ändringar och extra tillval på ca 120,000:-
det var en hel del som gick till Elektriker och Snickare
Mvh Maria
 

Tommy_S skrev:
(Kanske törs man inte se efter?  :surprised: )
Ack och Ve, så sant, så sant ::)
Har i flera veckors tid haft en gnagande känsla att jag borde sätta mig ner och summera men så ooootroligt mycket annat har hela tiden kommit emellan, det enda jag kan säga med säkerhet är att visst sprack det ;D
MVH/Christina.

 
K
Gått över budgeten med ca 150 000 än så länge, mestadelen är ändingar och tillval, men snart är huset klart...
 
Finns ingen som klarat budgeten?
 
Ha ha ha! Klarat budgeten? Ho ho ho! Skämtar du? ;D ;D ;D

Nej, det finns nog ingen som gjort...
 
Vi klarade budgeten, + på en del poster och - på en del, så i slutet blev det som beräknat. 8)

jlz64
 
Vi har i stort sett klarat budgeten, vi ligger på ca 1,5-2% över men har inte de exakta siffrorna i huvudet. Det härrör från extrakostnader i markarbetet och vissa grejer som vi lagt till.
 
50.000-100.000 kr räknar vi med att gå över budgeten. (Då beror en del av ökningen på tillval.)

Håller med om att det går att ha rätt bra koll på kalkylen om man är engagerad i sitt bygge. Den kritiska fasen verkar vara vid markarbetet. Vi höll tummarna rätt hårt den veckan de skulle gräva ut för grunden. Vi hade tur eftersom de fann att underlaget var toppen. Ingen pålning, spräning eller så. :D

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.