Jag (vi) ska skaffa ett hus, så fort min sambo har studerat färdigt. (dvs om 3-4 år)

Under tiden försöker jag få ett grepp om kostnader och byggtekniker och framför allt vad man kan göra själv.

Men jag får det inte till att gå ihop, framförallt ni som bygger Sthlm, har ni vunnit på lotto allihop???

Ett mycket förenklat exempel:

Hus i stockholmsområdet ink allt, pris: 3 000 000
(Om jag förstått prisläget rätt så får man då en högst ordinär villa)

Underförutsättning att man kan göra så mycket själv att slipper topplån så ser amorteringen ut som följer:

Bottenlån 75%
50år (600mån)
ränta 4.5%

0,75 x 3 000 000 = 2 225 000

2 225 000 / 600 =  3750/mån i amortering.

(2 225 000 x 0,045) / 12 =  8 343,75 i ränta per mån

Totalt ca 12 000kr i mån det första året, i amortering. Till detta kommer då el, värme o varmvatten, sophämtning + div annat.

Dagens avancerade gissning, total boendekostnad: 15 000kr/mån

Två billiga (fungerande) bilar 2 x 5000kr/mån = 10 000kr

Banken anser väl att man ska ha minst 5 000kr/person kvar att leva på när allt
är betalt = 10 000kr till

Då är vi uppe i en månadskostnad 35 000kr för mat och husrum samt möjlighet att transportera sig till jobbet. Det betyder att vi måste få var sin lön på minst 17 500kr/mån efter skatt och ändå räcker inte till mer än det absolut nödvändigaste. (sedan ska studielånen betalas också)


Vad är det jag har missat?
Hur har ni råd?


P.S. Nu ska vi iofs inte bygga i Stockholm utan bör komma undan med 500kkr för en schysst tomt. Men ändå…
 
Vi bygger i samma stad som vi jobbar, cykelavstånd till jobbet innebär att man bara behöver 1 bil, som dessutom är betald med vinsten från försäljningen av vår förra bostad ;o)
 
Vi har amorteringsfritt+att vi hade en bra kontantinsats.
Vårat hus gick loss på 3,1 med inredd övervåning i sthlm.
Sedan tillkommer allt på tomten vilket jag inte hade tänkt på.
 
Vi behöver inte amortera och tänker nog inte göra det.
Bättre att slänga in ett par hundra tusen när man får det över...
 
Bob_the_builder
Amorteringsfria bottenlån borde de flesta banker kunna erbjuda. Riskbankens inflationsmål är måttliga(?) 2% per år. Förutsatt att det inte sker någon värdestegring på hus kommer ert 3-miljonershus i alla fall vara värt 8 milj om 50 år. Tacka inflationen för det...
 
Bob_the_builder skrev:
Amorteringsfria bottenlån borde de flesta banker kunna erbjuda. Riskbankens inflationsmål är måttliga(?) 2% per år. Förutsatt att det inte sker någon värdestegring på hus kommer ert 3-miljonershus i alla fall vara värt 8 milj om 50 år. Tacka inflationen för det...
Vad hjälper det om jag fortfarande har en skuld på över 2 mille?
Rent instinktivt känns det väldigt tveksamt att ta ett amorteringsfritt lån.
Hur man än vänder och vrider på saken så måste skulden betalas förr eller senare....

(Jag hoppas i min enfald att när vi väl fått byggt ett hus, så kommer vi aldrig att behöva flytta mer...)

 
Bob_the_builder
Den lön på 20 tusen du kanske har idag är, förutsatt en reallöneutveckling på 0%, uppe i 53 tusen då. Räntan på två milj blir plötsligt inte speciellt betungande (förutsatt att ränteläget är likartat dagens). Nåja, jag argumenterar egentligen inte för att man ska låta blir att amortera på sina lån. Få kan med bibehållen trovärdighet förutsäga hur ekonomin ser ut om ens tre veckor, än färre situationen om 50 år...  :D  Historiskt sett har vi dock haft viss inflation i det här landet, så pengarna och därmed lånen blir efterhand mindre värda (stora).
 
Det är nog bara att inse att vi är en generation av husköpare som aldrig kommer att kunna betala av våra hus i fullo.
Personligen tycker jag att det känns både lönlöst och patetiskt att försöka göra det.

Till vilken nytta? För att det ska kunna stå på gravstenen att den här människan minsann inte lämnade efter sig några skulder? Och vad blir priset för det? Att leva som en asket. Varje tillgänglig krona skulle gå till att betala lånet.Och hur kul skulle det vara?
Alternativet är ju att bo i lägenhet och betala en hyra nästan motsvarande det man har i räntor och driftskostnader på huset. Då bor jag hellre i hus...
Amorteringsfria lån rockar. Det gäller bara att komma ihåg vem som äger huset.. ::)

Tips: Köp en bit ut från storstan. Den kommer närmare än du tror snarare än du tror. Köp större tomt än du behöver. När det är dags för pension och fastighetspriserna i ditt område gått genom taket är det dags att stycka och betala lånet på fastigheten med vad du fått in på försäljningen av det avstyckade. :)
 
Vi undrar mycket och våndas över en sak.
Ni som byggt; Hur/var drog ni gränsen för att se hur mycket lån ni kunde ta?

Det är en sak att klara av lånen nu. Men ni måste väl räknat på sämre scenarion? Räknade ni exvis på om räntorna går upp 2-3% samtidigt som en är barnledig/arbetslös? ???

Vi gör det och då är det inte lika muntert minsann :'(
 
KarlXII skrev:
Tips: Köp en bit ut från storstan. Den kommer närmare än du tror snarare än du tror. Köp större tomt än du behöver.  När det är dags för pension och fastighetspriserna i ditt område gått genom taket är det dags att stycka och betala lånet på fastigheten med vad du fått in på försäljningen av det avstyckade.  :)
Hade väl tänkt att skaffa tomt ute i "skogen".
Helst utanför detaljplanerat område.
Har tittat på nätet för att känna av marknaden.
Gott om rejäla villatomter är det ont om, i den landsändan vi är intresserade av.
Nästan alla ligger under 2000m2, jag vill ha en tomt på minst 3000m2, gärna plus lite skog (för ved).

Det kanske kan tyckas att jag har lite storhetsvansinne, men som prisläget ligger idag borde jag få loss en sådan tomt för under 500kkr.

Ska jag då "ta i" så att det går att stycka av, då snackar vi minst 6000m2 för att inte grannen ska komma för nära inpå...
 
Sedan beror det ju även på hur mycket man lägger in kontant. Vi lägger in över 2milj kontant i bygget så vi räknar med att kunna bo kvar även om räntorna stiger / någon är hemma.
 
Har man utrymme för kostnaden av ett hus och därutöver också övriga utgifter. Får man ju beroende på hur mycket man är beredd att offra bestämma hur mycket pengar man bör ha i marginal.

När vi började leta hus kostade ett nybyggt i vårat område cirka 800.000 kr mindre än idag, det är omkring 6 år sedan. En kollega till mig nämde att de betalade 375.000 kr för sitt hus (detta var länge sedan). Då tyckte alla att de tog sig vatten över huvudet som satte sig med skulder upp över öronen. Men så har det ju alltid varit, det som upplevs dyrt idag kommer verka billigt imorgon, åtminstone om vi pratar om fastigheter och t.ex. aktier.

Men man riskerar ju att sitta där sen och beklaga sig, tänk om vi ändå köpt då.

Det är ju näst intill omöjligt att vara säker på att man kommer klara det både på kort och lång sikt. Sjukdommar, arbetslöshet eller andra problem är ju omöjliga att förutspå.

Sedan skulle jag vara mer tveksam till att ha lån på bilen än att ha lån på ett hus för till skillnad från hus tappar ju bilen i värde. Jag kan inte riktigt förstå resonemanget att betala 10.000 kr/månad för två bilar men tycka att det är för dyrt med 12.000 sek för ett hus.
 
Jag håller verkligen med.

Som en motpol till Claes här ovanför kan jag säga att vi inte hade en spänn med oss in, däremot har vi idag, två år senare, en värdering som ligger runt en miljon högre än lånet.
Det känns tryggt.
 
Nybyggare skrev:
Sedan skulle jag vara mer tveksam till att ha lån på bilen än att ha lån på ett hus för till skillnad från hus tappar ju bilen i värde. Jag kan inte riktigt förstå resonemanget att betala 10.000 kr/månad för två bilar men tycka att det är för dyrt med 12.000 sek för ett hus.
5000kr/mån inkl allt (utom värdeminskning), dvs service, skatt o försäkring, bensin, däck etc, är vad ett begagnat basic transportmedel kostar (inköpspris 100 000kr 20% kontant/inbyte).... Men den är i alla fall betald efter 3 år.
Det är inte billigt att ha bil!

(visst du kan komma lite billigare undan med småbilar som Nissan Micra, Renault Clio, Skoda Fabia etc, men jag vill ha en liten chans att överleva en olycka...)
 
Låt oss säga att ditt resonemang angående bilen stämmer. Om du då istället skulle bosätta dig så att i alla fall en av er inte behöver bilen så skulle du ju 'spara' 5000:- per månad.

Om vi nu omvandlar denna summa till ränta så betyder det att du kan låna ca en till två mille extra. Det är så man får råd att betala de skyhöga tomtpriserna i Stockholm.

eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.