Hej,

Vi har PRECIS fått klart från banken att vi får lån till vårt drömhus. Ska bygga med Hjältevads i början av -05.

Nu till frågan, kan man utan att skämmas försöka tigga till sig en braskamin o ett badkar av tillverkaren. Det är ändå 3 mille vi betalar för allt, man tycker att de kan bjuda på något.

Vad säger ni? Och OM ni tycker man kan göra detta, HUR SÄGER MAN?

Tacksam för snabbt svar då vi ska träffa dem i övermorgon.
 
Tja, Zocute.

Det är inte frågan om man kan. Enligt mig är det er skyldighet
att pruta. Eftersom ni inte ska bygga förrän nästa år, finns det gott om tid för det. Som Saralisa skrev, om ni redan har en tomt, så är det ni som är bytet. Göm er så länge ni kan i busken, så kommer det att betala sig.
Hur säger man ?? Tja, det kan ju göras på många sätt. Ett sätt som jag tror är bra, är att få företaget att förstå att dom inte är ensamma.
Tag gärna kontakt med ett företag som bygger liknande villor, lämna ritningarna på ert hus, och be om en offert på kåken. Och vipps, så kan du spela ut dom mot varandra. Du blir förvånad hur lätt man kan tjäna 100 papp.

Lycka till ! Lalle
 
Lalle skrev:
Och vipps, så kan du spela ut dom mot varandra. Du blir förvånad hur lätt man kan tjäna 100 papp.

Lycka till !   Lalle

Hur då.. ska man typ säga att detta huset kostar si o ert hus kostar så..... o sen då ???
E helt värdelös på detta :-/
 
Draginlady: Så här gjorde vi
En arkitekt ritade vårt hus. Gick med denna ritning till 5-6 företag och fick in offerter.
Kollad var skillanderna mellan offerterna var (typ isolering, råspont i innerväggar, kök osv
Gick tillbaka till de 4 som verkade vara vettiga, sa att vi har fått detta pris från X och då ingår råspont i alla väggar samt mer isolering i tak och väggar. Kan ni matscha detta?

Efter att ha skickat dokument fram och tillbaka samt besökt dem hade vi två kandidater som var likvärdiga, både enligt standard, pris samt rykte.

En av dessa lade på lite extra detaljer så dem gick vi vidare med, specade varje detalj i huset och prisatte dessa detaljer. på detta sätt kan ni lyffta ut ex vitvaror om ni hittar billigare.

I sista minuten ringde en lokalentreprenör och bad att få lämna en offter. Då det var mycket kort om tid innan vi skulle skriva på kontraktet fick han allt material och vi sade till honom att eftersom han är såpass liten i branchen får han gå ner rätt rejält.

Vi utformade ett fullständigt kontrakt med honom på 3 dagar. ;D
Inte mycket billigare, men en verkligt rejäl kvalitets ökning.
(exempel, den liggande panelen är 195*35 och limmad i alla skarvar, råspont isolering i alla innerväggar, träpanel i alla tak, ektrappa, bättre energiglas laminerade osv osv)

Dessutom ingick det i kontraktet att vi har rätt att ta ut vilken del vi vill ur kontraktet om vi känner att vi kan får bättre kvalite/pris.
Det slutade med att vi lyfte ut golv, vitvaror, klinkers, kök, innerdörrar, nätverk, målning och en massa små detaljer.

Överarbetet? kanske men med efterkalkylen i handen så har jag fått väldigt bra timpris på min arbetsinsatts.

Var väldigt nogrann med att ha rätten att lyfta ut delar av kontrakter, det är på tillvalen och ändringarna företagen har sina marginaler.

 
Det som var lite tråkigt var att den lokala entreprenören inte visste att jag och min far skriver kontakt dagligen och vet hur man formar dem för att få fördelar.

Så vid slutbesiktningen sade han att ett sånt här hus till klarar inte hans ekonomi av. Dock stämmer inte detta riktigt för hade han varit i tid och planerat hade han inte behövt betala vite osv.
Så vi var inte oärliga på något sätt utan körde med helt öppna kort. Dock så gick hans företag i graven 16 månader senare(dvs i början av denna vecka) :-/


 
Fy............
 
Bra jobbat! Vi fick 60 000 kr i "rabatt" för att låta vårt hus vara visningshus två helger (som VI bstämmer) och fem enskilda visningar.
Men jag önskar vi gjort som dig oxå!!!
:-/
 
Hej Saralisa,
Vilka bygger ni med?
Får kanske anställa dig när vi ska börja förhandla för vårt hus ;)

mvh
Steve_O
 
Friskt prutat, hälften vunnet?

Lite lustigt att läsa om alla fantastiska prutnignar som gjorts. Säkert samma "klipp" som gjorts på den där genuina marknaden under semester resan. Där prutade du ju långt över 50% på den vackra vasen!

Är för mig helt ointressant om och hur stor en eventuell prutning är, det intresanta är väl vad man betalar i slutänden. Utgår du från 2,000,000.- och prutar 100,000 eller utgår från 1,925,000 och prutar 25,000 så är det väl samma sak (om vi nu talar om samma vara)?

Det går att pruta, självfallet, men med en inställning att det ska vara en given summa är en dålig taktik. I all prutning handlar det om givande och tagande. Var påläst på vad saker och ting verkligen kostar annars blir man lätt fintad och om du "hotar" med att köpa ett annat hus måste du ju också vara beredd att så göra! Visa också att du är beredd att ge någonting tillbaka, exempelvis upplåta ditt hus för visning eller avstå något av dina "krav". Det handlar om att båda parter skall känna att de vann något på prutningen!

/Experten
 
Vi har byggt ett Hjältevadshus och jag kan säga att det var extremt svårt att pruta !! De är ju bland de med lägst pris redan från början.
Vi hade egen tomt och har byggt i Sthlm.
Bygger du i ett område där de inte har visningshus kan du säker få en slant för att visa huset.
Vi fick ner priset på några extra fönster, fick med en fläktkåpa och slapp betala för extra kakel. Det var väl allt om man går på Huslev + tillval.
Vi lyckades bättre att pruta på markentreprenörens jobb.


Lycka till !

Mvh Kicki

 
Jag tycker det kändes jobbigt att pruta. Min sambo var dock bättre på det och körde med öppna kort; Hur mycket kan vi pruta?? Vad kan du "slänga med" och hur mycket kan du gå ned i pris.
Vi lyckades inte få ned själva grundpriset så mycket - några tusenlappar för att avrunda. Sedan fick vi 20 cm högre takhöjd som de annars tar betalt för(30 000). Misstänker att det egentligen inte kostar så mycket att bygga lite högre - men som sagt de tar ju betalt för det. Vi valde bort vitvarorna och fick det exakta inköpspriset för dem i avdrag. (en del har ju så att det är värt 30 000;. men om du väljer bort det så får du bara 20 000:- i avdrag...)
Vi valde till andra dörrar som skulle kosta 3 000:- styck extra, men betalade bara 1 000:-/styck. Det ger ett plus på 22 000:-. Sedan såg vi till att säljaren hela tiden avrundade nedåt på alla tillägg som vi gjorde och uppåt på alla avdrag. Så vi kanse prutade till oss ca 70 000 - 80 000:-, men de "förlorade" säkerligen inte mer än 10 000:- på de avdragen....som de snabbt tjänade in på ngt annat....
Vi tyckte inte att vi hade prutat tillräckligt...hade kanske kunnat pressa dem mer i ett tidigare stadie och jämfört med en annan leverantör - d.v.s. X kostar/tar Y kronor för exakt samma sak som ni tar Z kronor för - varför? Vad kan ni göra.
Men - vi är nöjda och tycker vi fått mycket hus för pengarna och det är väl det viktigaste...

//anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.