Hej.

Vi har precis köpt ett gammalt hus som rubriken avslöjar har en torpargrund som är uppfylld med sand. Huset har också två stycken gamla matkällare eller liknande.

De två källarutrymmena är det fukt i, främst pga. stuprör som inte har gjort vad som är tänkt. Då vi inte känner att vi har någon användning av dessa så fick vi tipset från våran besiktnings man att "fylla igen".

Kommer eventuellt också att gjuta platta över den uppfyllda torpargrunden då jag misstänker torr röta och konstaterat fukt i ett hörn.

Angående källrar utrymmena vad är tillvägagångssättet?
  • Mura igen eventuella källare fönster
  • Ner med sand
  • Betong över.

Gäller samma för övriga huset?
Har läst runt på forumet och vad jag kan läsa mig till så görs följande från mark och upp till golv:
  • Sand
  • Kapilärbrytande matta
  • Tvättad makadam
  • "padda" jämt
  • 300mm isolering
  • Armering 6mm diameter , 150x150mm nät
  • vattenburen golvvärme
  • Rör för elkablar, nätverk och multimedia
  • betong 100mm

Är detta korrekt?

Vad tror ni att ovanstående kostar?

Mvh Johan
 
Hur stort är huset / källarna?
 
Huset är ca 100m2 i bottenplan där det är uppfylld torpargrund. De två "källarna" är på ett par kvadratmeter styck.
 
Mer info.

Bröt upp golvet i det rum där vi hade fukt i ett hörn, upptäckte då att golvet var uppfyllt ända upp till golvbrädorna.

Golvreglarna låg löst på "sanden" utan förankring i varken grunden eller på "pelare" detta hade orsakat torröta på något ställe och våtröta i nämda hörn (troligtvis yttre skada). Bara att bära ut..

Så nu har vi "sand" golv upp till golvlisterna i det blivande sovrummet :)

Uppfyllnaden har blivit gjord före 1942 då tidningar från detta år hade anvädts som "stegreducering" under första lagret av plastmatta.

Någon som kan svara på följande frågor:
Hur tjockt lager makadam jag behöver?
Hur tjock isolering, krav på detta?
Krav på uppfyllnadsmaterial under makadam?
Behövs kantelement då jag har grunden?
Kan jag lägga rör för elledningar i betongen utan några risker?

Sida för mer info?

Tacksam för all hjälp!

/Johan
 
Själv är bäste dräng...

Så här gör jag för alla intresserade:

Jag har 500mm "kolstuv" under bjälklagret som jag gräver bort.

Sedan kommer jag lägga 150mm dräneringsgrus ovanpå markmatta.

Ovanpå det kommer 200mm cellplast i 2400x1200x100mm stora skivor som jag samanfogar med fogskum för att förhindra resningar vid gjutning.
utmed sidorna kommer jag ha 15mm tjock gulfibermatta så att inte betongen tar tag i väggarna.

Sen är det dags att lägga slangarna för värmegolvet.

Nu tar byggarna vid när det jäller armering och flyt betong
 
Låter lite synd att gjuta igen en gammal torpargrund. Den konstruktion du beskriver brukar kallas "mullbänk" (säger en gammal timmergubbe här). Funkar bra så länge materialet syllarna ligger på inte är kapillärsugande - som exempelvis finkornig sand...

Vi hade samma konstruktion i vårt torp och syllarna var halvmurkna. Vi rev ut allt och grävde ur grunden och gjorde den luftad istället. Funkade fint och vi kunde återanvända sågspån och krossat bruk som låg som isolering på blindbotten. Kuriosa: I ett fack isolerade vi med mineralull och ljuddämpningen där är mycket sämre än där den gamla fyllningen återanvänts.

Lycka till - oavsett hur du gör!
 
I mitt fall var det både våt och torr röta i bjälklagret, men vist stora delar var ok men det såg man inte förrän allt var uppe.

Men nu får jag både värmegolv och all el omdragen i den nya plattan.

Kuriosa:
Det som man hade fyllt upp med hos os var ett spillmaterial från det lokala gasverket närm man förr tilverkade stadsgas, då fick man antagligen detta material gratis, nu betalar vi 1500:- per ton till återvinningsstationen (eller det är vad de vill ha men blandat med grus och vatten så... 400:- tonet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.