Min syster funderar på att köpa ett hus där det finns rekomendationer om att sätta in en fläkt i torpargrunden, är det någon som gjort detta?

Vad kostar det?
Finns det alternativlösningar på detta fuktproblem?

Med vänlig hälsning
Linda
 
Egentligen behövs ingen fläkt. De flesta grunder räcker att ventilera med självdrag. Alltså, man öppnar upp hål i grunden runt om. Vet inte exakt hur mycket som behövs, det beror förståss på fuktgrad och husets läge i förhållande till marken omkring. Skulle dock rekommendera 3-5 hål per 10 m (ventialtionstrummor, hål går snabbare att skriva :D).

Man kan också (dock inte bara, hålen behöver vara där också) lägga en markduk på... marken.. ;) under huset. Det gör att fukten inte slår rakt upp i huset utan stannar mot duken.

//MrE
 
MrE: Men genom dessa hål får man ju in kyla och kalla golv vilket leder till högre uppvärmningskostnad, eller?

Med vänlig hälsning
Linda
 
Förvisso, men en torpargrund bygger på den konstruktionen jag beskrev. Anledningen till att man behöver öppna fler hål är att vi idag skapar ett fuktigare inomhusklimat och tätar fönster/dörrar etc. (antar att det är ett gammalt hus)

Vill man ha varma golv måste man isolera dem separat, tropargrunden har inget med isolering att göra och ska absolut inte tätas eller isoleras i sig. Passa på att fråga om något är oklart!

// Mr Elliott
 
MrE:
Ok, nä ska informera systramin om detta, tack ska du ha! :)
 
Undrar hur mr elliot tänker. Vad gör du åt sommar effekten om man gör som du beskriver?
 
Helt riktigt

Det är på sommaren som problem uppstår med krypgrunder då varm fuktig luft åker ned i källaren och kondenserar villket skapar mög, röta mm.
Varför ventilera på vintern då är ju luften torr, förr i tiden så skyfflade man upp snön mot väggarna för at slippe golv draget, å dessa grunder e det ju inge fel på...

Läs:
http://www.sp.se/databas/rapportpubl/ViewDocument.aspx?RapportId=2504

http://www.sp.se/databas/rapportpubl/ViewDocument.aspx?RapportId=2494
Alla Älvsbyhus har avfuktare/fläktar i sina grunder.




 
I diskussionen om ventilation och diffspärrar o sånt i gamla hus finns lika många svar som frågor. Jag utgår från hur jag gjort, mina erfarenheter av detta och av andra situationer jag bevittnat.

Varje situation ställer olika krav, beroende på husets konstruktion, läge i förhållande till marken, markens relativa fuktighetsgrad, grundens höjd, om grunden är fylld eller inte, om golven är isolerade eller inte, om huset är isolerat, hur det är ventilerat, om det är uppvärmt året runt, hur mycket fukt som produceras genom dusch/matlagning etc, hur huset är tätat, murstockens användning och skick, hur man kompenserar tätning/isolering etc genom ventilation på olika sätt etc. etc. etc...

Mao kan man inte säga: "Såhär gör man", mitt svar är baserat på hur det ofast ser ut. En välventilerad grund är aldrig fel och således tänker jag fortsätta förespråka det. Har sett moderna hus med krypgrund ruttna ihop pga för dålig ventilation...

"Sommareffekten" blir ju inget problem med bra ventilation.. förstår inte vad ni menar riktigt...

//Mr E
 
Ja om detta problem tvistar många. jag har läst många artiklar om detta.

Personligen skulle jag endast ha ett hål i grunden för att släppa in luft o sedan låta en avfuktare gå. Det kostar pengar att låta en sådan gå, men det blir torrt o det är fukten som är möglets bästa vän.
 
Very interesting...hade just tänkt göra ett inlägg och undra hur jag ska göra. Har också märkt att det finns lika många svar som svarande... tämligen irriterande.

I vårt käcka radhusområde, byggt i början på 70-talet, har vi grundar av modell kulvert, alltså ett slag torpargrund. Mitt under huset är det ett par meter högt för att mot fram och bakkanten smalna av längst fram och längst bak är det bara tre, fyra decimeter. På fram- och bakkanterna är det sand.

Ventilationen är ordnad så här: varje hus har en gallerförsedd öppning på fram- och en på baksidan. Dessutom går det ett ventilationsrör direkt från grunden upp till takfläkten. Detta gör att det alltid finns en viss rörlighet på luften.

Så till min fråga: en del hävdar benhårt att takfläkten måste gå hela tiden och att man inte får täppa till röret i grunden för då kan man få fuktproblem. Andra säger att just fläkten kan bidra till fuktproblem genom att dra in fuktig luft. Vad är mest sant?

Kan säga att det förstnämnda var det som gällde när husen byggdes. Då gick det ut stränga order om att fläktarna alltid skulle gå.

Problemet är ju också att det inte spelar så stor roll om jag gör rätt vad det nu är, om grannarna gör fel. Våra grundar sitter ju ihop.

 
ingen aning... ??? svårt problem det där.. konstruktion och ventilation har ju mycket "mode" i sig. På 70-talet lade man ju golv på träbjälklag direkt på bottenplattan i källaren, ibland ruttnade alltihop ibland inte. Idag gör man på helt andra sätt.... Eftersom olika metoder ger olika resultat vet ju faktiskt alla bäst... liksom.. åtminstonne utifrån deras egna erfarenheter.

Jag tror man ska göra det som "verkar" rätt för sin egna situation, hålla huset under noga uppsikt och justera vid behov. Jämför man med liknande hus så kopiera systemet så långt som möjligt.

Har härmed sagt mitt i frågan (såg en annan tråd om nästan samma sak), underviker helst arga mothugg och hänvisar till att allt är relativt :D 8) Det enda jag svara på är hur jag har gjort och resultatet av just det!

//MrE
 
MrElliott skrev:
Har härmed sagt mitt i frågan (såg en annan tråd om nästan samma sak), underviker helst arga mothugg och hänvisar till att allt är relativt  :D 8) Det enda jag svara på är hur jag har gjort och resultatet av just det!

//MrE
Hehe, du är för go :-[

Krusboda  Det är i princip omöjligt att svara på din fråga för det beror bla på hur konstruktionen är uppbyggd, vart huset är beläget, markfukt, mm. Har ni inte haft fuktproblem tidigare så ser jag ingen anledning att ändra något, dvs täppa till ventilationen.

Mvh
 
;D Efter några månaders läsande här lär man sig att vissa diskussioner är farliga... Just ventilation är ju ganska kritiskt... blir det fel så kan det gå riktigt fel... :-/

Egentligen borde vi vara bättre på att dokumentera våra egna projekt så man ser vad man talar om. Ska börja bygga på en hemsida någon dag....

MrE
 
Krusboa

Ser din grund bra idag så rör ej.

rör aldrig något som fungerar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)
 
Helt rätt rör aldrig det som fungerar. Mr Elliot har sett många fungerande krypgrunder tyvärr kan jag inte säga det samma. Arbetar nästan dagligen med detta och ser problemen för ofta. Då är det just sommar effekten som är orsaken och allt för många ventiler och alldeles för stora sådana. Det finns ju en orsak till att A-mex har sett att ca 150.000 krypgrunder är skadade. Så länge rh ligger under 70% klarar man mögeltillväxt dock inte vissa bakterier. Personligen tycker jag att man ska sträva efter att få mer rh under 70% det kommer man långt med. Sommar effekten BLIR problem även vid god ventilation då pga kondensation.

Ulrika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.