Hej på er,

Har en torpagrund som i och för sig sköter sig ganska bra men på grund av "kallt golv" och oro för eventuell mögelpåväxt i grunden funderar jag nu på att lägga in Pordrän/Isodrän skivor på marken i grunden. Idag består marken enbart av jord.

Är den någon som erfarenhet av Pordrän/Isodrän skivorna på det sätter som jag tänkte använda dom?

Om man lägger in dom kan man förvänta sig varma golv (man slipper ju mark kylan som stiger upp antar jag)?

Är det någon som har kombinerat detta med en avfuktare?

Tycker ni att man ska lägga en ålderbeständig film ovanför skivorna?

Tacksam för alla tips.

MVH

Tomas
 
Varför isodrän varför inte plast på marken och sedan vanlig frigolit? Man brukar ju vilja hålla nere markfukten.

mvh plexi

 
Hej,

Jag tänkte att det kapilärbrytande lagret var en god idé närmast jorden/marken för att unvika all typ av kondensbildning eller liknande på undersidan av plasten. Samtidigt får man väl isoleringseffkten vilket är bra?

MVH

Tomas
 
Om man isolerar marken i kryprummet så höjer man väl temperaturen i kryputrymmet under sommaren.
Men under vintern (när man har problem med kalla golv) så sänks däremot temperaturen i kryputrymmet.
Ur fuktsynpunkt är väl åtgärden bra, men tveksamt om det ger några varmare golv på vintern. Snarare tvärtom.
 
Grunt talar som en sann bok!
Du skulle nog kika under golvplankorna i huset o se om det verkligen ligger nåt spån där ??? så inte råttorna käkat upp allt :)

Eller kanske försöka täta in till bjälklaget via de 4 väggarna på ditt hus ex. kapa av stående panel täta med fiberduk lägga liggade brädfodring just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.