Har nu grävt ur grunden i ett gammalt hus och är nere på berggrunden. Skall nu göra ett nytt golv. (Skall bli bostad med vattenburen golvvärme och klinker ca. 70 m2). Runtbyggnaden finns gamal huggen stensättning och det är inne i denna jag skall fixa golv. Från golvyta till berg ca. 50 cm alltså 35 m3. Torpargrund är jag avrådd från pga. fukt från berget!? och den ojämna kanten mot stensättningen. Gjuta en platta är det jag blivit rekomenderad. Först bärlager av Kross 030 där på singelbedd 10 cm av 16-32, cellplastisolering 7 cm, ångspärr, gjutning & armering 10 cm, träbjälklag 17 cm.......... Nu dök även en annan lösning upp. Fylla allt med lösa lecakulor och gjuta direkt på dessa. Måste dock i alla lösningar ha träbjälklaget på 17 cm längst upp för att lägga vatten avlopp mm. Vill inte ha gjutning mot den gamla syllen. Hur gör jag? Hur tar jag rätt beslut om vilken typ av grund jag skall välja när tillfrågare "fackmän" ger olika förslag?
 
Använd dig inte av ångspärr.

Fick följande råd av Svensk Byggtjänst.

Först MarkIsodränskivor, därpå fiberduk. På detta gjuts min 10 cm betong ivilken du kan gjuta in golvvärmerören. Som ytskickt lägger du klinker som kan andas. Isodranskivan är bra för att den andas.

Läs mer på www.isodran.com . Som privatperson har man gratis rådgivning.


Lycka till
 
Har gjutit betonggolv på lecakulor i gamla hus förut och det har fungerat bra hittills.
 
Tack alla!
Ja, det här med ångspärrens vara & inte vara och var den skall vara verkar vara "problem" ???
"Huset" är en väderkvarn byggt 1888.
Senaste tips jag fick igår var ta bort ångspärren ovan cellplastisoleringen då cellplasten i sig själv funkar som ångspärr!? Då uppkommer nästa "problem". Hur får jaf tätt mellan cellplasten & den huggna stengrunden som är väldigt ojämn? 0-40 cm i vågig form..... Fogskum?
 
Om du har ångspärr under det gjutna golvet och inte under de gamla ytterväggarna kommer du at få fuktvandring i ytterväggarna. Det samma om du använder Cellplast som isolering. Om du använder ett öppet isoalermaterial som Isodran eller Podran som andas kommer fuktvandringen att ske upp i golvet. Det är därför viktigt att ha en öppen golvbeklädnad som t.ex. klinker.

Lycka till
 
Håller med Harrys,

Men varför skall man använda vanlig cellplast när det finns bättre material?
 
Är det verkligen värt pengarna att använda Isodrän eller motsvarande?

Vi håller på att gjuta ett nytt källargolv och valde Termisol för ca 6500 framför isodrän för ca 28000. Vi kör cellplasten direkt ovanpå 8-16 och gjuter sedan direkt ovanpå cellplasten. Galet?
 
Ja det här med ångspärrar gör en smått galen och mycket villrådig :p
Verkar som det finns lika många varianter som det finns "fackmän" som man rådfrågar här runt i kring.
Isodrän verkade intressant med backar för kostnaden.
Det får nog bli så att jag gör som var tänkt i början men med ångspärr ovan den gjutan plattan innan träbjälklaget. Där efter får man hoppas att inga problem uppstår dom närmaste 15-20 åren. Där efter blir det någon annans bekymmer ;)
Men hoppas denna tråd jag startat fortsätter för det här med ångspärrar verkar finnas mycket kvar att reda ut........
 
När som helst så kommer kanske någon att inse att en konstruktion av genomgående liknande material tex död grund, döda väggar eller dito levande kanske till och med tilltalar förnuftet?
 
Vill åter tacka alla som deltagit i denna tråd samt tråden "Priskoll på bärlager": http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1092234827;start=0#0

Bärlagret är nu på plats och jag väntar på isolering & armering (kommer måndag). Om intresse finns så är byggdagboken nu uppdaterad med bl.a. bärlagret. http://hem.passagen.se/krobykvarn
Kan ju vara kul för alla "tipsare" i ämnet att se vad som kommer ut av en tråd här på byggahus

Nästa avrapportering blir efter gjutningen om 2-3 veckor.
 
  • Gilla
Linda Mar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.