Hej!

Jag har satt igång med dräneringsjobbet av vårt sutteränghus från 1968. Efter ett par offerter insåg jag ganska snabbt att detta är något jag tänker göra själv. Jag är helt klart en novis när det gäller dessa arbeten. Jag har läst som tusan på Internet och i helgen drog det igång.

En minigrävare grävde upp allt i helgen. Det tog ca 15 timmar. Det var mycket djupt vid vår källarvägg. Ca: 2,70-2,80. Trots att vi har en del berg nära huset så gick allt över förväntan. Det finns tillräckligt med plats för isodrän skivor och dränering. Fick även en shingel leverans på 10 kubik.

Efter grävningen så har jag rensat bort en hel del gamla masonitskivor som satt fast mot kallasfalten på väggarna. Jag har även handjagat en hel del med en fyllehacka.

I morse så kom en kille och blästrade alla väggar så att nästan all kallasfalt är borta. Detta för att väggarna enklare ska kunna andas/torka upp genom isodrän skivan.

Det som är kvar nu är att handjaga lite efter sulans kant och gå och laga lite skavanker på väggarna med lagningsbruk. Efter detta är klart så är det bara att beställa allt material från Isodrän.

Kostnad hittils:

Utgrävning + frakt till/från av minigrävare: 9000kr
10 kubik Shingel: 2500kr
Blästring av ca 85kvm vägg: 4000kr
400kvm pressening för att täcka shaktmassor: 1200kr
25m gul slang för att leda bort stuprörsvatten: 1000kr
Hyra av bilmaskin: 650kr
Lagningsbruk, murslevar, hink m.m: 1000kr

Total ca: 19000kr

Räknar med att Isodrän skivor, drän rör, duk, tillbehör m.m kommer att landa på 20-25.000kr. Efter detta tillkommer igengrävning och lite vanliga avloppsrör för att leda bort vattnet.

Jag tror hela kalaset kommer att sluta på ca 50-60.000kr. Hade vi inte haft så j-a djupt ner till sulan vid vår källarvägg och våra kortsidor så hade nog allt landat på 45-50.000kr.
 
Hittar inte någon som säljer isodrän i mitt område :(
Vad får du ge per kv.m?
 
Jag vet inte exakt. Jag fick bara ett ca pris när jag nämnde att jag hade 85kvm vägg som ska isoleras. 20.000kr / 85 = 235kr/kvm för skivor,duk,rör,tillbehö m.m. Ska kolla upp mer om det är bra eller dåligt pris när jag ska beställa.
 
Vicken service!!! Jag ska själv göra samma sak i sommar fast med en hel källare. Var kan man få tag i en blästrare? Var det värt pengarna eller ska man ta bort asfalten själv?

Jag fick ett totalpris av Isodrän i Göteborg på ca 23000 för 97 kvm. Jag räknar med att få det uppgrävt för 200 kr/tim (3000 kr totalt?) samt singel ca 3500 kr. Ca 30 000 totalt. Får se om det håller :)

Fortsätt gärna att rapportera dräneringen.
 
Vad var det för pris på offerterna du fick?
 
Hej igen!

Har gått och lagat väggarna med cementbruk hela helgen :)

Bäst att vara nogrann! Jag försökte inte ens att ta bort kallasfalten själv eftersom den verkade sitta mycket hårt. Han som blästrade gjorde det på 3 timmar och resultatet blev mycket bra. Säg till om du vill ha hans telefonnummer. Han jobbar i hela Stockholms området. Troligtvis kommer en kille denna vecka och slammar väggarna.

Grävande för 200kr/h!! Det är ju ett superpris om du kan får det.

Ska kolla upp mer exakt pris på Isodrän och drän rör denna vecka. Offerterna jag fick låg båda på typ 120.000kr för allt inklusive material.

En nackdel med att leja ut hela jobbet till en firma som kanske inte gör dräneringsjobb som huvudsyssla är att man aldrig kommer att få veta om dom la drän rören/slangen med rätt fall och på rätt djup. Det märker man några år senare :). De firmor som uteslutande sysslar med denna typ av jobb och rekommenderas av www.isodran.com har jobb fram till julafton innan de har tid över.

Fortsättning följer....
 
Nu har jag beställt och fått allt material!

22500kr in frakt för:

140 isodrän skivor 1000x750x100 varav 30st som tål högre marktryck.
50m drän rör, 10st flex böjar, 50m list, 375kvm duk, inspektionsbrunn, 150st isolerhållare + alla andra smågrejor man behöver.

Jag har rejält djupt vid min källarvägg (ca 2,70m), därav mängden isodrän skivor.

Imorgon ska väggarna slammas och sen på söndag så blir det en heldag från morgon till kväll med mål att göra klart allt förrutom att gräva igen det.

Fortsättning följer...
 
brevik skrev:
Blästring av ca 85kvm vägg: 4000kr
Hur blästrar man asfalt?

Att blästra bort ett mjukt/segt material med sand eller liknande blästermedia brukar ju inte vara det lättaste utan väldans högt tryck och gott om tid... Eller har asfalten blivit gammal och skör?

/Håkan
 
Jag skulle vilja säga att kallasfalten var ganska hård på ytan och kanske lite segare en bit in. Fråga mig inte hur man blästrar bort det :). Det var en blästringskille som gjorde det och det gick med superfart och resultatet blev suveränt. Även fast 4000kr känndes lite dyrt för 2-3 timmar blästringsjobb på 100kvm vägg så är jag glad att jag lejde ut det.

Efter detta slammades alla väggar. Lite tråkigt att behöva lägga ut 10.000kr på behandling av väggarna (blästring + slammning) men hur är det man säger när man dränerar om?

Det är det sista man ska snåla in på.
 
För övrigt så har det tagit lite längre tid än vad jag trodde eftersom det behövdes skottas ut så j-a mycket makadamm!

Nu har jag iaf kommit så långt att all duk, dränrör och makadamm är utlagt runt hela huset. Nu är det bara glass jobbet kvar :), sätta isodrän skivor.

Kostnad hittils:

Utgrävning och frakt till/från med minigrävare: 9 000 kr
10 kubik Makadamm: 2 500 kr
Blästring av väggarna: 4 000 kr
Slammning av väggarna: 6 500 kr
Isodrän skivor, duk, drän rör m.m: 22 500 kr
Pressening, slang, hyra av bilmaskin m.m: 3 000 kr
8 säckar lagningsbruk med tillbehör: 1 000 kr

48.500kr


Fortsättning följer...
 
Ser varmt fram emot den!! Lycka till!!
 
Hej,

Jag vill gärna komma i kontakt med någon som kan utföra blästringsjobbet. Är det ngn som har tips?

Tack på förhand!

 
Jag körde med vinkelslip. Blev ca 2cm breda spår (ej djupa!). Detta gjorde jag med 10cm mellan rum. Detta skall räcka enligt de proffs jag pratat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.