Hej!
Vi dränerade runt vårt hus och tomt förra våren. I och för sig så har vi ingen källare, utan krypgrund, men jag kan ju i all fall tala om hur vi gjorde! :D

Vi anlitade en kille med minigrävare som grävde upp "rännorna" där dräneringsrören skulle ligga, det blev ca 90 m långt. Denne kille instruerade oss även hur vi skulle lägga rören osv. Vi beställde hem 12 ton dräneringsgrus för ca 2500 kr (som vi själva skottade ut) och vi köpte rör, filt mm på "Allt i mark". Killen med minigrävaren fyllde sedan igen rännorna när vi lagt ner alla rör och fyllt med grus.

Sammanlagt blev kostnaden ca 12000 kr, då gjorde vi alltså allt arbete utom grävningen själva.

Jag är alltså ingen expert på dränering, men jag kan tänka mig att det kanske är besvärligare att dränera ett hus med källare än med krypgrund.
 
Hej!

OFTAST är det inte fel på dräneringen när det kommer in fukt i en källarvägg. Mycket vanligare är att det är ytvatten som rinner ner utefter väggen även under marknivå. Ytvattnet kommer troligtvis ifrån hängrännor som svämmar över eller läcker samt från lövrensar som är täppta.

Ett annat fel är att fukten faktiskt kan komma innifrån. Det är bara så att det kondenserar utmed ytterväggen och således kan det se ut som om det skulle ha kommit utifrån.

Luftfuktigheten inne kondenserar vid den kallaste punkten och det är troligtvis ytterväggens utsida. Har man då tät plastmatta eller tjära på ytterväggen så kommer vattnet alltså att kondensera på insidan av fuktspärren och när det har samlat på sig tillräckligt med fukt på detta viset så yttrar det sig som om man skulle ha fått in vatten via ytterväggen... Det vanliga är ju att folk dränerar om husen men oftast helt i onödan...

Någon nämnde en porös isolerskiva som är gjord av frigolitliknande material. Det är enligt min åsikt det rätta vid nybyggnad eller möjligen omdränering av hus. Då flyttar man ut den kallaste punkten till skivans utsida och då får man tre-dubbel funktion. Dels så hindrar den vatten från utsidan att komma in till husväggen. Den släpper ut inomhusluftens fuktighet samt att den isolerar källarväggen rejält.

Om man lägger dränerskivor på väggen så kan man räkna med att fukten i huset försvinner helt och att även "källarlukten" i gamla hus försvinner. Isoleringen gör oxo att tempraturen i källaren ökar med 3-4 grader med samma energiåtgång som innan.

• Enligt min åsikt skall man definitivt inte smeta tjära eller lägga ogenomsläpplig plast/gummi-matta på väggen. Det rent av förvärrar situationen på sikt.

• Det rätta är att isolera med för ändamålet avsedda isolerskivor och lägga fiberduk ytterst. Man kan återfylla med befintliga massor. Att byta ut mot dränergrus gör ingen skillnad.

• Se till att stuprörsvattnet leds ner i en dagvattenbrunn eller bort från huset.

• Ta bort lövrensar. Dom bara täpper sig. Att tömma ur dagvattenbrunnen med nått års mellanrum är lättare än att springa ute och rensa lövrensar en gång i veckan.

• Städa även ur hängrännorna ibland.

Jonny.
(Jobbar med husdräneringar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.