Då fick man lite hicka när man tittade på PLUS i kväll igen. Golvvärme som vid över 27gr ger sprickor och glipor i trägolv....pga det blir för torrt.

Likaså sågades golvvärme som en energislösande uppvärmning jmf radiatorer eftersom för mycket värme försvinner ned i marken och ger potentiella fuktproblem.

Någon med nytt hus som råkat ut för problem med trägolv och hög energiförbrukning?

Vad hade ni för golv i så fall? Lamell, klick, massivt?
 
Jag säger bara en sak... stengolv...!
 
Det kommer eka i ditt nya hus Matilda....tänk på det ;)
 
Just för att inte få problem med trägolvet ska golvvärmen inte gå över 27 grader och det finns väl egentligen ingen anledning att ha så varmt golv.

Vi har massivt furugolv på halva undervåningen och det är uppvärmt med golvvärme. Inga problem där inte och skulle det råka kosta några kronor mer i uppvärmning så må det vara hänt med tanke på den ökade komforten som det ger.
Med ett massivt furugolv får man glipor mellan tiljorna. Det ska bara va så. Vi har likadant golv på övervåningen utan golvvärme och där är det ungefär lika mycket glipor som på bottenvåningen.
 
Visst, massor av små glipor i Tarketts 14 mm klick-parkett (ask). Dessutom så skålar de 3-staviga "plankorna" sig, så skarvarna skjuter upp lite ojämnt. Lacken börjar så smått krackelera i kanterna. Golvet är reklamerat och de har varit här och tittat. "Det är så det blir när det torkar på vintern" var svaret på ett ungefär. Blev tipsad att höja luftfuktigheten, den var på 27% vilket tydligen var långt under vad som är hälsosamt. Minst 40% rekommenderas för både trägolvs och människors välbefinnande (har inte kontrollerat dessa uppgifter). Kan stämma, eftersom krukväxterna slukar vatten som aldrig förr, och dotterns eksem har blossat upp rejält denna vinter.

Problem med fukt i nybyggen har man varit rädd förr, men torka ???

Edit: Tarkett-mannen rådde mig att ta det varligt med golvvärmen, han hade varit med om folk som bränt sönder golven i nya hus på några veckor. Det blir sprickor inuti golvet som inte går att reparera.
 
Problem med fukt i nybyggen har man varit rädd förr, men torka

Lagom är som sagt bäst.
 
Likaså sågades golvvärme som en energislösande uppvärmning jmf radiatorer eftersom för mycket värme försvinner ned i marken och ger potentiella fuktproblem.
Därför är det bra med god isolering under plattan. Dessutom kan du hålla lägre temperatur i golvet då kroppen "luras" av fotvärmen.
 
General Failure skrev:
Just för att inte få problem med trägolvet ska golvvärmen inte gå över 27 grader och det finns väl egentligen ingen anledning att ha så varmt golv.
27 graders framledningstempratur vid -15 grader ute är ju ingenting, klart att vattnet är högre än 27 grader när det är såhär kallt som det är ute. Min framledningstemp nu när det är -15 ute ligger på 40grader och har 21 grader varmt i huset. Det styrs ju av värmepumpen och utetempen och den kurvan du har inställd på pumpen. Jag tvivlar starkt på att du inte går över 27 grader i framledningstemp vintertid, isåfall undrar jag hur varmt du har inne :)
 
M@ZE skrev:
27 graders framledningstempratur vid -15 grader ute är ju ingenting, klart att vattnet är högre än 27 grader när det är såhär kallt som det är ute. Min framledningstemp nu när det är -15 ute ligger på 40grader och har 21 grader varmt i huset. Det styrs ju av värmepumpen och utetempen och den kurvan du har inställd på pumpen. Jag tvivlar starkt på att du inte går över 27 grader i framledningstemp vintertid, isåfall undrar jag hur varmt du har inne :)
Jag tror inte att 27C är menat som framledningstemperatur utan som den teperatur som ytan på golvet har... ;)
 
Ah så sant så sant :)

Dock är ytan på mitt golv 26,5 så det kan stämma hehe :)
 
Calle Anka skrev:
Det kommer eka i ditt nya hus Matilda....tänk på det ;)
du kommer ha sprickor i golvet istället Calle, tänk på det ;)

det ekar inte om man har mattor o feta tavlor på väggarna. men ok jag har inte tänkt att ha stengolv överallt, så jag bryr mig också om lösningen på trägolvsproblemet. min morbror är golvläggare jag ska fråga honom.


 
Ursäkta. Efter att ha sett PLUS-programmet insåg jag att mitt inlägg ovan inte tillförde så mycket nytt :-[
 
Hemmakatten
Ursäkta vadå Vilma? Ta't lugnt!;D Tyckte ditt inlägg var mycket bra och informativt. Dessutom är det säkert många som inte sett programmet som nu blev glada.
Och inte har jag sett nåt krav i diskussionsreglerna om att man måste lusläsa alla andras inlägg , så att jag garanterat skriver något nytt och fyndigt.
Lugn, det finns MÅNGA inlägg här som både upprepar sig själva flera gånger och som garanterat inte tillför något nytt. ;D Skulle alla dessa inlägg tas bort då blev det nog inte många kvar..... SÅ lova nu att du fortsätter att skriva många inlägg. ;)
 
Tack Hemmakatten :D
Lovar att svamla runt här även i fortsättningen. Nu ska jag gå och sussa gott :)
 
Tänkte bara säga att ofta när man har system med både hög och lågtempererade slingor (trad. vattenburen element räknas som högtempererad sling)
och golvvärme som lågtempererad så använder man shuntgrupper och cirkulationspump på de lågtempererade slingorna så att de inte blir för hög temperatur i dem.
Så visst kan du ha 50 grader på framledningen från oljepannan - det viktiga är att du sedan har en shuntgrupp och cirkulationspump på golvvärmen så att man pytsar in lagom med varmt 50 gradigt vatten så temperaturen i golvslingan inte blir högre än ca 27 grader.

Men det vistte ni säkert redan :)
/Roy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.