Har läst olika anvisningar beträffande golvvärme på glespanel. Där står att man bör använda 21x120 alt 28x120 som glespanel. Nu råkar jag ha ett större antal brädor i storlek 25x100. Kan man inte använda dessa?
Jag antar att rören skall ligga på ett visst cc-avstånd, men det kan man väl även uppnå med 25x100?
Har vi någon golvvärmesexpert i forumet?
 
cubix skrev:
Har vi någon golvvärmesexpert i forumet?
::) MathiasS, var är du? ??? ;D
 
Ok, MathiasS vad säger du?
 
Lugn bara lugn, man är ju fullt upptagen med att läsa vad alla tokstollar skriver i värmeforumet....  ;D

Visst kan du använda dina plank!

Läs på lite här så ser du också:

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...oschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_31_se_020423.pdf

20mm rören skall ligga på cc30 ungefär, du får bara anpassa avståndet mellan glespanelen så det blir så.

Fördelen med tex 120mm planken är att det blir 30mm mellan varje planka, jämt över hela golvet.

Kanske ska du fundera på om du skall lägga någon gips ovan på, beroende på vad du skall ha för golv.


 
Jag hade tänkt lägga golvspånskiva ovanpå och sedan plastmatta eventuellt. Finns det fördelar med gips menar du?
 
Du vill ju ha så lite material som möjligt ovanför rören - du måste ju dock se till att du har ett bärigt golv, hur bärigt det måste vara beror ju på vilket ytskikt (plastmatta är inte så krävande som klinker).

Vad finns under glespanelen?
 
Skall du ha plastmatta räcker inte golvgips för att få ett stabilt golv. Det är golvspån som gäller. Limma och skriva tätt. Glöm bara inte markera var du har rören så du inte skruvar rakt igenom...

Om du däremot skall ha klinker måste materialet "dödas" mot rörelser och detta gör du med gips.

Ovanstående resonemang utgår från att du har cc 600 mm melan golvreglarna. Skall du ha klinker rekommenderas cc 300 mm.
 
Ja det måste vara riktigt, plastmatta och gips är en dålig kombination.... ::)

Det är väl klokt att förbereda för flera typer av golv så man inte är låst vid en plastmatta.

Angående klinke så behövs inte nödvändigtvis cc30 under glesen. Det beror på vad man gör ovanpå. Tex så skulle säkert cc60, golvspån, glespanel och dubbelgips vara en bärig konstruktion för klinker....

 
Nu vet jag inte om jag uttryckte mig fel:
Ska man ha klinker så är det FORTFARANDE 300 mm mellan reglarna som REKOMMENDERAS (tex vid nybygge).

Har man 600 mm så lägger man först glespanel, golvvärmeplåtar med rör i, golvspånskiva och därefter HELLIMMAS golvgips mot spånskivan. Den skruvas också med gipsskruv med cc cirka 100 mm (massa skruvar).

Wirsbos hemsida ger info om detta tex:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/brochurelist.jsp
 
Jag har cc600 mellan reglarna, och mitt alternativ till plastmatta är ett tunnare trägolv.
 
Familjens_Fixare skrev:
Nu vet jag inte om jag uttryckte mig fel:
Ska man ha klinker så är det FORTFARANDE 300 mm mellan reglarna som REKOMMENDERAS (tex vid nybygge).

Har man 600 mm så lägger man först glespanel, golvvärmeplåtar med rör i, golvspånskiva och därefter HELLIMMAS golvgips mot spånskivan. Den skruvas också med gipsskruv med cc cirka 100 mm (massa skruvar).

Wirsbos hemsida ger info om detta tex:
[länk]
Jo men det blir lite mycket material ovan rören i den där konstruktionen så det kan vara en ide att vända på det:

cc60, spån, gles, dubbel hellimmad golvgips, valfritt golv (ej plast kanske...)
 
Det blir väl inte mycket över rören, om man kör med gles+spån+plastmatta.
Då måste det blir mer om man kör spån+gles+dubbla gips och trä ovanpå. Klinkers kan jag inte ens tänka mig.
 
Bob_the_builder
"Problemet" är att gips leder värme mycket bättre än spån, vilket gör Mathias lösning bättre. Vill man ha trägolv bör man dock välja ett tunt, gärna inte mer än 14 mm.
 
Jag vet inte vilket som funkar bäst men jag kan säga följande...det spelar inte någon större roll om man har t.e.x spån och gips jämfört med bara en av materialen.

Själv körde jag laminat, klinkers och plastmatta...med följande golvkonfigurationer ::)

gles+spån+laminat = funkade bra
gles+spån+gips+klinkers = funkade bra
gles+spån+plast = funkade bra

Det jag vill säga är att jag har lika skön golvvärme överallt 8)
 
Jojdass skrev:
Jag vet inte vilket som funkar bäst men jag kan säga följande...det spelar inte någon större roll om man har t.e.x spån och gips jämfört med bara en av materialen.

Själv körde jag laminat, klinkers och plastmatta...med följande golvkonfigurationer  ::)

gles+spån+laminat = funkade bra
gles+spån+gips+klinkers = funkade bra
gles+spån+plast = funkade bra

Det jag vill säga är att jag har lika skön golvvärme överallt  8)
Det handlar inte om komfort utan om ekonomi.... Hur mycket hade du kunnat sänka framledningstemperaturen med en annan golvkonstruktion? Givet denna sänkning, hur mycket hade du sparat tack vare värmepumpens högre verkningsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.