Var i kontakt med GAR-BO idag för att höra mig för om hur de nya försäkringsreglerna (att både byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring skall bli obligatoriskt) påverkar oss som vill bygga med delad entreprenad. Och man fick ju inga glädjebesked direkt.

Verkar bli svårt att samordna det här med färdigställandeförsäkring och ett antal från varandra oberoende hantverkade. Vad jag förstod var mina enda alternativ generalentreprenad (eller totalentreprenad då), eller att få hantverkarna att ordna bankgarantier under byggtiden. Osäker på om jag förstod honom rätt dock. Sammanfattningen förstod jag dock, och den var att det kommer bli mycket svårare att bygga med delad entreprenad efter årsskiftet.

När det gällde byggfelsförsäkring så gick det lättare att ordna, men den täcker (naturligtvis) inte sådant arbete jag tänkt göra själv. Så kontentan, om man gör det mesta själv, blir att man tvingas köpa en dyr försäkring som man sedan inte kan få ut någonting av. Väldigt meningsfullt.

Ibland undrar man vad våra kära politiker tänker med.   >:(
 
Det var ju inga goda nyheter direkt.

Det är ju nästan så att man anar lite lobbying från husbyggarbranschen, då de isåfall komemr att få fler totaluppdrag som de kan ha bra marginaler på.

Men naiv som jag är så vägrar jag tro att det skall bli krångligare. Andemeningen med de nya reglerna måste ju ändå vara att det skall bli tryggare för konsumenten, inte krångligare.

Men jag skall nog ta och höra med Konsumentverket och se vad de har att tillföra i frågan.
 
Bergling skrev:
Andemeningen med de nya reglerna måste ju ändå vara att det skall bli tryggare för konsumenten, inte krångligare.
Det är nog intentionen. Problemet är att de som drivit igenom lagstiftningen bara verkar ha tänkt på dem som köper nyckelfärdigt med totalentreprenad, och inte på oss som vill hålla i entreprenaden själva.
 
Jag tror intensionen är att stärka husproducenter och svenska hantverkares position ytterligare. Branschförbundet Svensk Trähusindustri har lobbat hårt för att få igenom de nya reglerna som i princip gör det omöjligt att anlita fristående hantverkare eller utländska bolag för att genomföra en del av entreprenaden. Dessutom kräver även bankerna att man har alla försäkringar tecknade (byggfel och ifärdigställande försäkring). GARBO som delägs av Svensk Trähusindustri skriver endast ut ett försäkringsbrev per fastighet = typhusleverantören skriver i sin tur avtal med underentreprenörer som de är väl förtrogna med...
 
Har letat runt lite, och det skall inte bli obligatoriskt med färdigställandeförsäkring tydligen. Det som blir obligatoriskt är ett "färdigställandeskydd" (lagstiftarens formulering). Detta skydd kan bestå av en färdigställandeförsäkring (vilket alltså i praktiken blir svårt vid delad entreprenad), men det kan också bestå av en bankgaranti på (minst) 10% av entreprenadbeloppet.

Hittade ett entreprenadkontrakt på Villaägarnas hemsida som är anpassat till de nya reglerna (inklusive en avdelning om just färdigställandeskydd). Utifall någon är intresserad.

http://www.villariks.se/filer/ABS05entreprenadkontrakt.pdf

Proppen som ledde fram till lagförslaget (och vad jag förstår gick det igenom oförändrat) finns här:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/22/77/ec4f95cb.pdf
 
Några frågor i ämnet:

Om jag förstår er rätt är man hänvisad till bankgarantier om man vill genomföra en delad entreprenad?

Vad kostar en bankgaranti? För visst blir det väl så att den kostnaden får vi som byggherrar ta istället för en försäkringspremie?

Hur lätt är det för utländska entreprenörer att få bankgarantier?

Janne
 
För färdigställandeförsäkringen (under entreprenadtiden) gäller att Du skall visa att det finns en försäkring (ex.vis GAR-BO) eller en bankgaranti på
10 % av kontraktsbeloppet. För var och en av delentreprenaderna.
Det är inte Du som beställare som skall ställa garantin och betala kostnaden, det är naturligtvis entreprenörerna! Skulle något gå snett och garantin behöva tas i anspråk så är det ju entreprenören som genom garantin skall stå för kostnaden.
Är det fråga om ett utländskt bolag skall Du vara mycket försiktig! Garantin skall vara utställd av svensk bank.
Observera att Du bara har 10 % av den totala risken täckt. Så det gäller att inte betala "i förväg".

För byggfelsförsäkringen (som gäller i tio år från slutbesiktningen) gäller följande:
Detta måste vara en försäkring (ex.vis GAR-BO). Försäkringsbolaget kommer säkert att i sin tur kräva någon form av garanti av entreprenörerna, eller i annat fall sätta premien därefter. I synnerhet om det gäller en utländsk entreprenör.
 
Hmm...
Jag har inte haft någon användning av Garbo tidigare och jag ser inte hur detta kolchospåbud skulle påverka min situation positivt. Vi bygger lösvirke och betalar hantverkarna med löpande räkning.
Vad händer om jag struntar i att ta försäkringen? Vilka kräver att få se den? Banken, Staten, Kommunen?

mvh
Gulag-David
 
David skrev:
mvh
Gulag-David
;D ;D ;D
 
Bob_the_builder
David skrev:
Vilka kräver att få se den? Banken, Staten, Kommunen?
Den avundsjuke grannen?  :)
 
Tydligen är det kommunen som är ansvarig att kontrollera att försäkringarna är tecknade. Detta sker på det inledande "byggstartsmötet" (eller vad det nu heter) med kommunen, byggherren och kvalitetsansvarige. Får man inte ok från kommunen får man alltså inte starta bygget! Det finns dock fortfarande en stor osäkerhet från byggare i branschen om vad som verkligen gäller efter årsskiftet. Jag planerar att bygga ett prefab-hus från en mindre leverantör enligt mina arkitektskisser. Därefter ska en snickare som prefabföretaget rekommenderade uppföra huset. Pratade dock med prefabföretaget som inte kände till någonting om byggfelsförsäkringar eller GARBO. Pratade därefter med snickaren som kände till garbo men som hävdade att det är jag som byggherre som skall teckna försäkringen med GARBO ??? Är det någon som vet hur det egentligen ligger till?

Daniel
 
Ämnet diskuteras på flera ställen så jag får nog koncentrera mig till en tråd.
Säg att du tar in hantverkare på löpande räkning för byggande av ett lösvirkeshus. Vad är då egentligen entreprenadsbeloppet på ett lösvirkeshus? Ska kommunen gissa sig till detta? Säg att du anger till kommunen att du ska bygga det själv. Ska kommunen då bevisa att du ljuger?

mvh
David
 
carlssoni skrev:
Det är inte Du som beställare som skall ställa garantin och betala kostnaden, det är naturligtvis entreprenörerna! Skulle något gå snett och garantin behöva tas i anspråk så är det ju entreprenören som genom garantin skall stå för kostnaden.
Jag tänkte nog mer på att det blir vi som betalar indirekt för bankgarantin genom att dom vältrar över kostnaden för densamma på oss, för någon måste ju betala i slutändan. ;)

 
David skrev:
Säg att du tar in hantverkare på löpande räkning för byggande av ett lösvirkeshus. Vad är då egentligen entreprenadsbeloppet på ett lösvirkeshus? Ska kommunen gissa sig till detta? Säg att du anger till kommunen att du ska bygga det själv. Ska kommunen då bevisa att du ljuger?
Finns många saker med denna lag som inte verkar så genomtänkta.

Vad jag förstår så har kommunen möjlighet att ge undantag vid t.ex. en tillbyggnad. T.ex. om man gör tillbyggnaden själv och det därför anses orimligt att kräva en byggfelsförsäkring. Men det verkar inte finnas några möjligheter till undantag ö.h.t. vid nybygge. Så bygger du hela huset själv så skulle du alltså ändå vara tvungen att teckna en byggfelsförsäkring, som är helt meningslös eftersom den inte täcker sådant du har gjort själv.

Helt sjukt.
 
Mao är denna regel till för dummerjönsarna som tar mittfåran och betalar lite extra för att det känns tryggast så.

mvh
David

Edit: "Dummerjöns" var kanske ett hårt ord. Byt ut det mot "de"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.