Hej,

Skall snart snygga till invändigt runt alla fönster, tror det heter "fönstersmygar". Fönstrena sitter nu mellan reglar och drevningen är synlig. Väggar är klädda med ett lager gips. Tänkte änvända gips till den övre och de vertikala "fönstersmygarna", två lager för att täcka hela "glipan" mellan fönsterkarm och regel. Är detta en bra ide, eller har någon nåt bra tips?
 
Använd 16mm MDF eller vad som nu krävs för att täcka glipan.

Lätt att jobba med, stadigt, bra som fönsterbräda (lätt att forma som du vill), foga med latexfox mot fönster och i alla hörn. Spika och limma fönsterfoder i kanten på mdfn.

Vill du att fönsterbrädan skall se lite kraftigare ut så låter du skivan som blir fönsterbräda sticka ut ca 4cm och sedan limmar och skruvar du ytterligare en remsa (4cm) mdf under denna utstickande kant. Forma hörnen som du vill. Slipa och måla vitt. Klart!
 
MathiasS skrev:
Använd 16mm MDF eller vad som nu krävs för att täcka glipan.

Lätt att jobba med, stadigt, bra som fönsterbräda (lätt att forma som du vill), foga med latexfox mot fönster och i alla hörn. Spika och limma fönsterfoder i kanten på mdfn.

Vill du att fönsterbrädan skall se lite kraftigare ut så låter du skivan som blir fönsterbräda sticka ut ca 4cm och sedan limmar och skruvar du ytterligare en remsa (4cm) mdf under denna utstickande kant. Forma hörnen som du vill. Slipa och måla vitt. Klart!
En variant är också att använda limfogsträ (hobbyskiva). Tillverkare av allmogefönster använder ofta detta material till sina egna fönstersmygar.
 
För latmansfixaren finns det färdiga vitmålade smygbrädor i MDF. Om du har ett "avvikande" smygdjup så får du kapa till dem till rätt bredd.
 
Johan Gunverth skrev:
En variant är också att använda limfogsträ (hobbyskiva). Tillverkare av allmogefönster använder ofta detta material till sina egna fönstersmygar.

Jepp, fast det är dyrare än mdf faktiskt.
 
Tackar!

Min ide om att använda gips till den övre och vertikala smygarna är alltså ingen bra ide?

Hörnet som blir mellan smyg och vägg vill jag utan lister. Tänkte använda samma typ av "hörnjärn" som används till att skydda hörnet där två gipsade väggar möts och spackla så det blir ett snyggt hörn.
 
Jo, det blir säkert bra, det blir ju ingen belastning på dom ytorna sen är det ju en fördel att gips är lättarbetat så du slipper såga.
 
Jag har nyligen upptäkt att blomkrukorna reagerar mot fönsterbräden (gula ringar). Jag har målat med oljefärg (MDF).

Skulle jag kanske använt vattenbaserad färg eller kan man efterbehandla på något sätt?

Det är ju lite tråkigt om blommorna måste ha sin markerade plats på brädan.

Någon med tips?
 
Vi har möbeltassar under krukorna?
 
Briljant! Ska vidarebefordra detta till blomansvaig.
 
Båtlack? Den borde väl tåla vatten ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.