Citat från www.dinbyggare.se : "Det finns flera typer av spackel till väggar och tak inomhus. Om du ska bredspackla större ytor är det praktiskt att kunna rolla ut massan."

Är det någon som provat "Rollningsbart" spackel?
Jag skall försöka få betongkänsla på en vägg och funderar på denna metod.
-Är det dyrt?
-Är det svårt?
-Finns det sådant spackel på vanliga färgbutiker?

Kan man använda vanligt finspackel och blöta upp för att sedan rolla det på väggen med någon lämplig roller eller finns det kanske andra tekniker för att skapa betongkänsla på en slät vägg?
 
Vi målade ett inbyggt skorstensskakt, gips ytterst med nån vattenbaserad färg med en massa "grus" i. Minns inte det som dyrt men det var inge vidare att rolla det, drog bara runt "gruset" i sjok. Fast resultat blev hyfsat.

En annan vägg vi har spacklades lite hursomhelst, lite slipning och sedan målning och fick riktig "fresco" känsla, blev riktigt bra.
 
Jo, den där grus-färgen har en kompis målat med men det är inte den "sandpapperytan" jag är ute efter, utan bara att det blir samma/liknande struktur som övriga (betong-) väggar i samma rum.
 
Jag löste det själv:
Spacklade som vanligt och slipade jämt, sedan lade jag på spackel med svamp i två omgångar.
Sedan tog jag och rollade på grundfärg (ganska mycket) över spacklingen.
Efter det var det bara att rolla hela väggen med grundfärg och vips fick jag samma yta överallt.

Nu ska jag bara leta på någon lämplig färg att slutmåla hela rummet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.