Hej allihopa!
Jag ska ta itu med en renovering av mina köksluckor från 1948. De har tidstypiska beslag (som jag tyvärr inte får ha kvar för min sambo) som ska bytas ut. När man tar bort beslagen visar sig STORA hål i dörrarna som jag antar måste fyllas igen på något sätt för att jag sedan ska kunna sätta på nya (betydligt mindre) beslag.

Min fråga till er: hur ska jag spackla igen de stora hålen på bästa sätt?
T.ex. genom att fylla igen hålet så gott det går med små plugg (eller avkapad trästav) och sen fylla ut med spackel,
ELLER
Blanda spackel med något slags flis för att fylla upp bättre?

Ska jag använda vanligt snickerispackel, eller finns det något bättre?

Dessa förslag kanske låter utomordentligt amatörmässiga (men det är tyvärr på det stadiet jag befinner mig just nu :(

Tacksam för lite tips från er som vet lite bättre!
 
Tar du bort "elefantsnablar" ?
Spar dom , de är eftertraktade.

Luckorna, är de massiva eller masonite på regelstomme?
Är hålen genomgående?

 
Jag måste erkänna att jag inte vet vad elefantsnablar är för något :-/

Luckorna är i massivt trä och hålen är genomgående. Ca 2-3 cm i diameter på de värsta ställena...
 
Limma fast vinkorkar eller om de är för små kan du ta rundstav. Kapa av dom jämns med luckan och sedan spacklar du med snabbspackel.

När det har torkat så slipar du med sandpapper och spacklar igen. Detta får du upprepa x antal gånger tills det blir bra. ;)
 
Jag har själv gjort likadan renovering. Jag täljde till träplugg och limmade med trälim. Därefter spacklade jag med snabbspackel, som är speciellt för snickerier, och därefter putsades hela luckan. Det blir ett mycket bra resultat - jag lovar! Det finns ju också ett plastiskt trä, som du kan köpa på färghandeln. Det är utomordentligt att fylla i större skador i trämaterial. Det kan behandlas som vanligt trä.

Lycka till.
 
Elefantsnablar... kanske är det ett lokalt uttryck.
De är ca 50x50 mm, fyrkantiga, en skruv i varje hörn, förnicklade.
När man öppnar luckan trär man fingret i en böjd bygel och drar, bygeln fjädrar utåt, då släpper ett låsbleck på luckans baksida. De monteras i ett genomgående hål, varigenom låsblecket når en låsklack skruvad i skåpets stomme... Tänk om jag haft en bild...
De var standard i mitten av 40-talet.
Bygelns form är som en elefantsnabel, därav namnet.
Vad det gäller hålen håller jag helt med Immobil.
 
Elefantsnablar på bild...

img2.asp

...tyvärr är de upponer. ;)
 
Ohh allsmäktige Immobil, var finner ni alla edra utmärkta svar :surprised: ;D ;D.

Allvarligt Immobil, hur håller du rätt på allt? :-/ :D
 
Tack allihopa för hjälpen! Nu tror jag att jag vågar sätta igång!
Och, nu har jag också ett trevligt namn (elefantsnablar) att använda för mina gamla beslag som jag ska vårda ömt (trots att de inte får sitta uppe i köket...).
Detta forum har redan blivit en klar favorit!
 
geschwint skrev:
Allvarligt Immobil, hur håller du rätt på allt? :-/ :D
::) Har sagt det förut, men upprepar det igen:
[move] ;D HJÄRNGYMPA ;D[/move]
 
Kniggits skrev:
Tack allihopa för hjälpen! Nu tror jag att jag vågar sätta igång!
Och, nu har jag också ett trevligt namn (elefantsnablar) att använda för mina gamla beslag som jag ska vårda ömt (trots att de inte får sitta uppe i köket...).
Detta forum har redan blivit en klar favorit!
Du har möjligtvis inga planer på att sälja "snablarna" Är på jakt efter ett antal till mitt kök.
 
Hur stort antal? Jag kan ha några stycken liggandes. Dock ej plåtlecket som är skruvat i stommen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.