Hur får man bäst bort gamal färg från gångjärn, vinkelbeslag och gjutjärnsgaller till ventilationsventiler. I mitt fall är metalldelarna från 1936 och jag vill ogärna repa dem. samtidigt har man ju inte obegränsat med tid ...
Vårmepistol gör jobbet något lättare men lyfter inte färgen helt utan mycket jobb krävs fårtfarande. Har funderat på att helt enkelt bränna bort färgen med gasollåga ed.
Har forumet bättre tips?

/Mikael
 
Har du funderat på sandblästring? Ytan kanske blir lite "skrovlig"... Jag har blästrat stolsben, innan dess testade jag allt (värmepistol, skrapa, olika lösningsmedel) men inget fungerade.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
harrys skrev:
Som sagt har jag inte provat själv ännu , men jag är rätt nyfiken, rent teoretiskt ska det fungera.
Hahaaa.....  ;D är ju väldigt bra om andra står för provandet av vissa metoder, särskilt de med elektricitet och vatten i kombination 8)  

//Christina.

PS: Förlåt..., kunde inte låta bli den "lilla reflektionen" ;) /DS.

 
Du får förlåta en okunnigs funderingar ;D ;)

MVH//Christina.
 
Några sätt;
Miljövänligt: lägg dom i såpa några dagar, skura rent.
Snabbare: Bums färgborttagningsmedel
Fulsättet: Lägg dom i bromsvätska
Ger bra yta att måla på igen: blästring

Jag skulle satsa på blästring, har du kompressor som räcker till, så köp en blästerpistol, kostar inte så mycket. Skyddsglasögon + andningsskydd oxo såklart.
 
  • Gilla
john_66
  • Laddar…
Glasblästring ger ingen eller mycket lite materialavverkning på det underliggande materialet (har själv bra erfarenhet från stål, aluminium och zink). Med lite experimenterande med lufttryck osv syns det absolut inget på förnicklade eller kromade ytor. Har kört glasblästermedia 150-250 micron (lite väl stort) med 6 bar (lite väl högt) på zink utan någon materialavverkning.

Sandbläster ger oftast materialavverkning (porer) och hårdare media ska du absolut inte använda...

Även dagens färgborttagare brukar ju var fullt fungerande om man har lite tid på sig... "Bums" finns ju inte kvar längre :(
 
Alcro har fortfarande "BUMS" färgborttagningsmedel på 0,5L, 1L och 10L förpackning.
 
harrys skrev:
Jag väntar med nyfikenhet och återkommer med resultatet.
::) Å vi andra väntar med spänning på resultatet. ;)
 
  • Gilla
Molza
  • Laddar…
Borde inte ev förnickling av metallen försvinna i badet?
 
Vill du gå vidare med ytbehandling och så vidare finns det en mycket bra grupp på Yahoo;

http://groups.yahoo.com/group/Electroplating/

Mycket bra information för den som vill roa sig med förnickling, kromning osv osv. Som ni sett av den här tråden är det ju inte bara bra för jänkebilar med stora stötfångare! Och varför köpa nya gångjärn o dyl till sitt gamla hus när man kan göra rent dem som nyss beskrivits och omförnickla dem själv när man läst på lite :)... Om inte annat kanske man inser att det går att lämna in dem hos någon liten ytbehandlingsfirma och få ett fantastiskt resultat för en låg peng!

8)
 
swehjo skrev:
Glasblästring ger ingen eller mycket lite materialavverkning på det underliggande materialet (har själv bra erfarenhet från stål, aluminium och zink).  Med lite experimenterande med lufttryck osv syns det absolut inget på förnicklade eller kromade ytor. Har kört glasblästermedia 150-250 micron (lite väl stort) med 6 bar (lite väl högt) på zink utan någon materialavverkning.

Sandbläster ger oftast materialavverkning (porer) och hårdare media ska du absolut inte använda...

Även dagens färgborttagare brukar ju var fullt fungerande om man har lite tid på sig... "Bums" finns ju inte kvar längre :(
Jag har haft blästerfirma, kan du få dem blästrade i ett blästerskåp med sjösand, så ger det ingen åverkan på detaljen, samt skruvar ned trycket till 4-5 kilo, jag garanterar att du får ett mycket bra resultat, jag var en av de första som vågade blästra träfasader i Sverige när all plastfärg gav sig tillkänna.
Blästerfirmorna är duktiga, de blir bättre om du tar med dig en pava wisky(går alltid hem)
Mvh ;D
 
swede skrev:
Blästerfirmorna är duktiga, de blir bättre om du tar med dig en pava wisky(går alltid hem)
Då gäller det att inte ha för långt till jobbet! ;) ;D
 
  • Gilla
nopperabo
  • Laddar…
Blästring ger åverkan på ytskiktet,så det går bort om man är noga med sina byggdetaljer.Helt ok däremot om föremålen är rostiga.

Har själv rengjort mängder med gångjärn,skruv,beslag i vårt gamla hus genom att lägga dom i en balja med lut.Även antika föremål i gjutjärn lägger jag i samma bad några dagar.Bara att spola av sedan.Vissa sprayfärger kan vara envisa.Skrubba med diskborste o helt enkelt låta det ligga tills färgen ger sig.

Akta ögon m.m från stänk bara o håll långt borta från nyfikna barn.
 
Kul att Bums fortfarande lever.
Det var ett antal år sedan jag använde detta men vad jag kommer ihåg funkade det bra.
Kommer bara ihåg att det luktade blää.
 
Vad använder ni för att polera efter färgen är borta? (Förutom duken)

Tänkte använda era tips på mina fönster beslag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.