Jag ska ge mig på att måla om ett inrökt (=NIKOTINGULT) :'( rum, problemet är bara innertaket: För mig som är novis på området ser det ut att bestå av vita tretex(stavas det så?)-skivor, och min fråga är då: Kan man måla sånt skit med ex-vis "i-tak-alkyd" först och sen måla VITT igen? Eller kommer det att lösas upp och ramla ner?

Icke-rökare som är tacksam för svar...
 
börja med att tvätta av taket med typ målartvätt eller nåt så du får bort en del. Skrapa sen ev lös färg, spackla vid behov. sen, dra på alkydfärg 2 gånger så ska du se att det blir bra. :)
 
Måla först och främst med en nikotinspärr, annars kan det äckliga gula leta sig ut genom den nya färgen... : :-/
 
alcro har en bra spärr som heter V.I.P prova den eller fråga hos färghandlaren.
 
Jag lade på ett lager av Nordsjös spärr på vår övervåning. 40 års rökande och aldrig ett fönster öppnat. Efter ett lager av det; på med valfri färg och du kommer aldrig att känna av det. Men som sagt ovan någon typ av nikotinspärr, oavsett fabrikör, först annars tränger det igenom och du tvingas göra om det ändå.
 
Helt riktigt! När jag köpte huset hade den tidigare ägaren (som bara hade huset något år för renovering) målat stuckaturtaken. Det såg jättefint ut när jag flyttade in. Han hade berättat för mig att kökstaket hade sänkts just pga att huset var inrökt och han inte kunde få det taket rent. Nå, inom något år återkom nikotinfärgen i stucktaken som stora, fula fläckar.

Jag tvättade taken med ammoniak ( :-X); grundade med en oljebaserad färg och därefter två lager takfärg. Blev mycket bra. Verkar dock som om det finns enklare färgtyper idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.