Är det någon här som har provat att måla över lasyr med falurödfärg?
Alla säger att det inte går, men jag är inte riktigt beredd att tro på detta riktigt än...
Vårt fritidshus är brunlaserat. Detta blev väl senast gjort när stugan byggdes på 70-talet... Träet är väldigt torrt, och det är ingen blank hinna på träet, så jag kan inte riktigt förstå varför inte en slamfärg skulle kunna fästa på detta.
Någon som vet???
 
Ett tips är att prova på en bit som inte syns så väl . :)
 
Lustigt, skulle just ställa samma fråga!

Har röd oljetäcklasyr på huset, och undrar om det går att måla om med faluröd istället..

 
Gå in på kulturfärg.com. Jag har för mig att det står där att det ska gå att båla över en uttorkad fasadlasyr med slamfärg.
Hälsningar Anette
 
Frågor & Svar

Fråga: Har en fråga om rödmålning. Mitt hus målades för ca:20 år sedan med Exponyl lasyr(ej täckande). Kan man måla med Faluröd om man borstar ytan med borste före. Har gjort ett prov på en bräda, täckningen är bra. Kan det hända något senare tex. att den gamla lasyren tränger fram ?
Svar: Just på gamla uttorkade laserade ytor brukar det gå bra att måla med rödfärg. Har aldrig hört att den gamla lasyren skulle tränga fram, men det är naturligtvis bra om man borstar av huset noga innan. Provade du där lasyren satt kvar?

(Hittat på Falurödfärgs hemsida)
 
Kan man ha exempelvis brun slamfärg på redan falu rödfärgade ytor? Dvs måla över en slamfärgad yta med en annan kulör av slamfärg?

mvh
David
 
Frågor & Svar

Fråga: Undrar om det är möjligt att måla med svart Falufärg på ett hus som sedan tidigare är målat med röd Falufärg. Med vänlig hälsning Monika!!

Svar: Det går bra att måla med Falu Svart på ett hus, som tidigare är målat med Falu Rödfärg. Helst skall det ha gått några år, så att färgen åldrats något. Du bör naturligtvis också borsta bort löst sittande färg och smuts innan du målare.

(Hittat på Falurödfärgs hemsida)
 
Kan tipsa om Beckers Elit träfasadfärg matt.

En ny typ av färg som har samma utseende som slamfärg, men den går bra att måla på många typer av underlag. Vi skall använda den på vårt laserade hus som av olika anledningar nu måste täckmålas.
 
Gröna fingrar skrev:
Kan tipsa om Beckers Elit träfasadfärg matt.

En ny typ av färg som har samma utseende som slamfärg, men den går bra att måla på många typer av underlag. Vi skall använda den på vårt laserade hus som av olika anledningar nu måste täckmålas.
Har du sett den uppmålad någonstans "live" sas.??
Tänker på Alcro´s stugfärg (tror jag att den heter) som ju också har en matt yta men den ser inte ut som slamfärg, det skulle ju vara mumma om den här var mer lik riktig slamfärg för isf. skulle den vara väldigt intressant även för oss :D
För vi kan tyvärr inte, pga. fabriksgrundning, använda slamfärg :'(

//Christina.
 
Tjena!!

Gammal uttorkad lasyr... då har du med stor säkerhet massor med grå trä. Och innan du kan måla med nått måste allt grå trä bort. Du måste komma ner till "friskt" virke.

Antigen så kör du med stålborste eller så tar du ner all panel och hyvlar det.

Efter allt slit skulle jag inte rekommendera att ni kör med slammfärg. Därför att.

1. Slamfärg ska målas på grovsågat virke. Det kommer ni in ha efter att ni tagit bort all gråträ.

2. Slamfärg funkar fint på på lador och liknande. Där är det stor luft cirkulation så att virket hinner torka ur mellan skurarna. Slamfärgen är ju i princip bara ett uv skydd. vatten står den ju inte emot.

3. Tätare omålnings intervall jämfört med ett Alkyd eller Akrylat system.

4. Sen är det ju så att har du en gång målat med slamfärg så måste du forsätta med det.

Nej jag skulle rekommendera att ni kör en matt akrylat. (Om ni vill ha slamfärgs looken) Alcro, Beckers och Flügger vet jag har en sån produkt. Kan även nämna att en sån produkt kan brytas i oändligt många kulörer.

Men som med alla akrylater så ska du ha en alkyd grund.
Vatten(emulsion) eller lacknafta buren spelar ingen roll.

Ha det gott!
 
Bujanx skrev:
Nej jag skulle rekommendera att ni kör en matt akrylat. (Om ni vill ha slamfärgs looken) Alcro, Beckers och Flügger vet jag har en sån produkt. Kan även nämna att en sån produkt kan brytas i oändligt många kulörer.

!
Men är det verkligen så att man kan bryta dessa matta akrylatfärger i valfri kulör ???
Enligt de uppgifter jag fått så ska de inte gå att bryta, eller har jag fattat helt fel :-/

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Men är det verkligen så att man kan bryta dessa matta akrylatfärger i valfri kulör ???
Enligt de uppgifter jag fått så ska de inte gå att bryta, eller har jag fattat helt fel :-/

//Christina.
Akrylaterna finns vanligtvis i 6 standard (färdigbrutna) kulörer. 2 vita, 2 röda och 2 gula. Men dom finns även på baser som man bryter från på maskin.

Du måste ha blandat ihop det med slamfärgerna. Dom där emot går bara att få i ett 10 tal kulörer!? Svart, röd, gul och sen i några variationer på ovan nämnda.
"Falurödfärg" pigmenteras ju med naturpigment från koppar gruvan. Har med det att göra.
 
Bujanx skrev:
Akrylaterna finns vanligtvis i 6 standard (färdigbrutna) kulörer. 2 vita, 2 röda och 2 gula. Men dom finns även på baser som man bryter från på maskin.
OK :D då ska jag kolla det där igen, jag vill nämligen ha färgen bruten i "Falu Ljus" dvs. 4550-Y70R och där jag har frågat så har dom sagt att den matta färgen finns bara färdigbruten i den mörkare kulören "Falu Rödfärg" dvs. 5040-Y80R.

//Christina.
 
Oj oj..    :-X

Den där beckers Elit fasadfärg matt är visst en Linolje modifierad alkyd. Vatten buren. Alltså en emulsion.
Alltså inte en akrylat.(Som jag trodde det va.)

Vidare bryts den med o-organiska pigement.(Framställs oftast av vanligt förekommande mineraler).
Och går därför inte att bryta på maskin.

Men om du nu inte kan få den kulör du vill ha bör du väll ändå välja en annan produkt.

Tex en matt akrylat.

Ledsen för det här.. skulle dubbel kollat först. :-[

Ha det!

MVH Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.