Så här ser det ut i en eldosa i min källare. Observera att ingen av de två gul-gröna används för jord, det är fas och nolla.
el.jpg
Detta är gjort i en från början oinredd del av källaren av någon, som använde den tråd han råkade få tag i först. Jag ser fram emot att få ta bort denna installation när det blir dags för totalrenovering.

Någon som slår detta?
 
Den var snygg den..
Jag tycker mig även se lite fin koppar som blänker från några tåtar längre in.

Själv så har jag hittat avklippta strömförande tåtar med c:a 5mm koppar synlig i änden i en eldosa i garaget - 1st fas och 1st nolla och sedan ihoptryckt med massa andra kablar, men färgerna var iaf rätt hos mig..

 
Hej!

I vårt husköp ingick ett nytt bubbelbad. I det gamla badrummet fanns bara 110V så den förre ägaren hade kopplat motorn till ett vägguttag i hallen (ojordat) när han använde bubbelbadet. Kabeln dit bestod av orginalkabeln från karet och en annan kabel skarvade genom ihoptvinnade ledare och eltejp. Denna konstruktion hade han sedan liggande på det blöta badrumsgolvet när han badade sina barn i badkaret.....

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Hej!

I vårt husköp ingick ett nytt bubbelbad. I det gamla badrummet fanns bara 110V så den förre ägaren hade kopplat motorn till ett vägguttag i hallen (ojordat) när han använde bubbelbadet. Kabeln dit bestod av orginalkabeln från karet och en annan kabel skarvade genom ihoptvinnade ledare och eltejp. Denna konstruktion hade han sedan liggande på det blöta badrumsgolvet när han badade sina barn i badkaret.....

/Ingenjören

Fy f-n. Vet folk verkligen inte bättre? Grundläggande elsäkerhet läste man ju redan i fysiken på högstadiet. Fast det kanske är annorlunda nu. Tragiskt är det iallafall.
 
Kunde iofs varit värre om det vore "rätt" kopplat i andra änden.
 
Fint!

Kan det där någonsin vid någon tidpunkt varit lagligt? Före gulgrön blev standardiserad som jordfärg så borde väl tillgången på gulgrön ledare varit dålig, men hur såg det ut under perioden då man planerade att införa gulgrön men inte lagen börjat gälla? Förbjöd man uttryckligtn gulgrön till annat än jord långt tidigare, och tillät men ställde inte krav på gulgrön som jord i en övergångsperiod?
 
Innan gulgrön kom så var det röd som gälde som jord. Då fanns överhuvudtaget inte gulgrön kabel. Innan detta använde man svarta tygkablar. Det var treledare eller tvåledare i rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.