Hej, jag sliter med ett nytt badrum i vår källare av lättbetong.
Har tänkt använda gipsskivor för att få rätsida på de ganska omjämna lättbetongväggarna. Har redan rivit ner allt gammalt kakel och puts så väggarna är "betongrena".

Har fåt tips på allt från gipsbruk, Husfix, Sätmassa S48. VAd är enklast och billigast?
Obs ojämheterna kan vara upp till två centimeter.
 
Sätt inte gipsskivor i en källare. I synnerhet aldrig på en yttervägg. Putsa väggarna och kakla direkt på putsen istället. Använd endast fuktspärr där det är absolut nödvändigt.
 
Tack för synpunkter.
Jagharbestämt migför att pusta, känns bra att undvika organsiak material som papper.

Men att hoppa över fuktspärren utom vid badkaret känns som att svära i kyrkan!?
Jag kan förstå tanken med att väggarna ska kunna andas. På utsidan är det omdränerat och torr sandmark.

Jag kolade med försäkringsbolaget och de säger att så länge man bygger självefter gällande normer så gäller försäkringen. Om man nu bygger efter konstens alla regler med fuktspärr och allt vid "badhörnet" men inte på övriga delar och det blir en skada vid badhörnet, gäller försäkringen då?

/A
 
Jag är advokat så jag svarar bara på frågor om försäkringar och andra juridiska spörsmål mot feta ersättningar. Skämt åsido - jag vet inte vad försäkringsbolagen kräver. Frågan är väl egentligen om det är "enligt norm" att fuktspärra allt i en källare. Jag menar att det inte är det. Frågan om fuktspärr i källare är diskuterad flera ggr här på forumet. Sök och du skall finna! Om jag har förstått saken rätt så kommer det alltid viss fukt i golvet i en källare med betonggolv, dvs fukt från marken och upp i plattan. Oavsett om de dränerat eller ej. Detta gör inget så länge det är måttligt och så länge du inte har organiskt material. Om du fuktspärrar så kan plattan inte andas. Lycka till med projektet! Berätta gärna hur det går med putsningen. Jag har en källaren på 80 kvm som skall putsas, nån gång framöver.
 
Jag ärinte så orolig för fukt underifrån. Har utförtdet strora jobbet ned att bila bort plattan, grävt ur, issolerat 25 cm, diffspär mellan frigolitlagren och så gjutit ny platta med golvvärme.
Problemet kan uppstå om fukt kommer ner i plattan då blir den instängd mellan två täta skickt.

Min fundering ang fuktspärr var snarare på väggarna där inget vatten borde stänka.

/Andreas
 
Jag tror fortfarande på att man aldrig skall täppa till en betongplatta med fuktspärr oavsett dränering och islolering. Om inget vatten kommer att stänka på väggarna så behövs väl ändå ingen fuktspärr där? Den stora fråga är dock vad byggnormen säger om fuktspärr i källare (golv och vägg). Det har jag inte kollat upp, bl.a. eftersom jag aldrig skulle göra det oavsett vad byggnormen säger. Reflektion dock: Om byggnormen skulle kräva fuktspärr i källare skulle man ju lika gärna kunna börja lägga plastmattor på källargolv och måla med tät plastfärg, och vem gör det?
 
Murarna tänker anväda Gypsun Naturgips på väggarna. Jag såg framför mig traditionel puts med sand i.

Är det något problem med att använda gipsputs i en källare?

/Andreas
 
andreashj skrev:
Murarna tänker anväda Gypsun Naturgips på väggarna. Jag såg framför mig traditionel puts med sand i.

Är det något problem med att använda gipsputs i en källare?

/Andreas
Funkar utmärkt...Kalk som kalk..Skämt åsido..Gypsum gipsputs är klockrent du sänker torktiden, det sitter lika bra..osv osv...Det är dyrare dock
 
Tackar Mr Z.
Jo nu är väggarna spikraka och jämna!!!! Jag är så nöjd. Fast pris 4500 kr för 10 kvm rum med gamla buktande lättbetongväggar (som jag knackat rena från gamal kakel och puts...), inkl material.
/A
 
Jag vill minnas att vi diskuterat frågan om lämpligheten att använda gipsputs istället för vanlig puts i källare i en annan tråd för ett tag sen. Jag hittar den inte nu. Vill minnas att nån antydde att gips inte var lämpligt i fuktiga källare som min får anses vara. Nån som har mer input i denna (del)fråga? Frågan är väl vad händer med gipsputs som blir blöt/våt/fuktig jämfört med vanlig k-puts eller kc-puts.
 
Gypsum är väl inte godkänt för utomhusbruk så jag antar att det inte tål att bli genomblött. Mina murare körde också med Gypsum i min källare så jag hoppas att det håller.
 
andreashj skrev:
"diffspär mellan frigolitlagren"
/Andreas
Varför har Du diffspärr mellan frigoliten, jag har aldrig hört talas om det tidigare ?

Vad gäller Din fråga om fuktspärr, så har Ardex en serie med diffusions öppna fuktspärrar, googla så hittar Du det.

/Per
 
Vet inte varför jag har plast mellan frigolitlagren ;)
Min byggare sa att det var bra och då gjorde jag så!
Kanske ett sätt att få helt tätt underifrån. Fukt kanske kan tränga upp mellan skarvarna på det understa lagret annars!?
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.