Vi tänker kakla i vårt badrum o har rivit bort den gamla plasttapeten som satt ordentligt. Nu är väggarna rena, men yttersta skiktet på gipsväggarna följde med plasttapen bort (ytskiktet av papper skiktar sig).
Hur måste man behandla ytan på gipsväggarna för att kaklet säkert skall sitta uppe?
 
aspe skrev:
Hur måste man behandla ytan på gipsväggarna för att kaklet säkert skall sitta uppe?
Stryk först på en primer. ;)
 
Lite oturligt att du inte ställde frågan innan du började då hade du fått lite mindre arbete. Man brukar rekommendera att man behåller den gamla våtrumsmattan på väggarna och sätter kaklet ovanpå denna. Du har ju då redan ett fuktskydd.

Nu så måste du lägga på ett tätskikt ovanpå gipsväggarna för att slippa fuktgenomträgning. Detta skall läggas på i flera lager. Det är lätt att måla på, men har för mej att de var ganska dyrt. Det är ytterst viktigt att du gör detta ordentligt för att slippa framtida problem.

Är de befintliga gipsväggarna mycket skadade så kanske du skall överväga att först sätta upp s.k. renoveringsgips utan på. Det är gipsskivor som är tunnare, 6mm har jag för mej.
 
kajan skrev:
Lite oturligt att du inte ställde frågan innan du började då hade du fått lite mindre arbete. Man brukar rekommendera att man behåller den gamla våtrumsmattan på väggarna och sätter kaklet ovanpå denna. Du har ju då redan ett fuktskydd.

...
Den plattsättare skulle jag vilja se som garanterar fuktskyddet med en gammal våtrumsmatta, för att inte tala om gamla anslutningar mot brunn.

Nej, se till att förkovra dej ordenligt i hur du bygger ett våtrutrymme. Casco, Mapei, Kesto, Ardex har finfina instruktioner på deras websajter. Annars kan man ju alltid roa sej att åka till ett byggvaruhus. Där dräller det av instruktionsfoldrar. På gvk:s websida (www.gvk.se) finns även en hel del info om hur man bygger våtutrymmen. Sist men inte minst visar brunnstillverkarna hur deras produkter installeras (www.jafovvs.se, www.purus.se)


Edit:
På websidan http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=261 skriver man förvisso att man i vissa fall låter plastmattan sitta kvar, men jag är fortfarande väldigt skeptisk till att en enda plattis skulle våga sej på en sån lösning.
 
Fasting65 skrev:
Den plattsättare skulle jag vilja se som garanterar fuktskyddet med en gammal våtrumsmatta, för att inte tala om gamla anslutningar mot brunn.
Var kanske lite otydlig. Jag sa inte att den gamla mattan ersätter fuktskyddet men är den i bra skick så är det ju tätt där den sitter.

Det finns därför ingen som helst anledning att ta bort den eftersom den fyller sin funktion. Naturligtvis skall man sedan lägga tätskikt ovanpå.

För att vara på den säkra sidan skall man ju utföra en fuktmätning innan man på börjar arbetet. För det KAN ju vara så att den gamla mattan släppt igenom fukt om man har borrat hål här och där. Då kan man naturligtvis bli tvungen att ta bort den gamla väggmattan.

Hoppas att jag nu varit tillräcklig tydlig.



 
Den gamla mattan skall bort, dels så finns det inga garantier för att limmet på mattan orkar bära kaklet, även om man när man skall skrapa bort limmet kan bli helt övertygad om att det måste hålla för vad som helst.

Sedan brukar man framhålla att kakelfixets kemiska påverkan på mattan kommer att bryta ned den. Det där borde ju i och för sig inte vara ngt. problem om man lägger fuktskydd ovanpå mattan (fäster det korrekt på mattan?). Men alla proffs jag hört dömmer ut detta med att sätta på kakel på våtrumstapet/matta.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.